Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Mexikanaren

Medlem
Ja lite preferenser samt vad man har för budget är bra att veta innan man rekommenderar :)

Men Bollinger Special Cuvée, Heidsieck Brut Reserve och Roederer Collection 242 är nog väldigt bra för de flesta speciellt om man inte är helt insnöad och nördig än.

För runt tusenlappen kan du även köpa

Amazone de Palmer | Systembolaget
Nicolas Feuillatte Cuvée Palmes d'Or Brut, 2008 | Systembolaget

Vilket är ännu lite festligare.
Förra veckan kunde du köpa Bollinger LGA 2012 på Philipson för 999kr.

Palmer & Co har några magnum årgång 2008 o 2009 på beställningssortiment, också runt 1000 kr.
Palmer & Co Blanc de Blancs Brut | Systembolaget
Palmer & Co Vintage Brut, 2009 | Systembolaget

Alltid festligt att ställa fram en magnumflaska till välkomstdrink.
Kör nog på en flaska av varje av Bollinger och Roederer så får det bära eller brista :) Plus lite roligare att testa 2 olika (tänkte jag) så kan man ju lära sig lite mer på samma gång!
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Kör nog på en flaska av varje av Bollinger och Roederer så får det bära eller brista :) Plus lite roligare att testa 2 olika (tänkte jag) så kan man ju lära sig lite mer på samma gång!
Du skulle kunna prova en vanlig pol Roger mot deras vintage 2013 som just nu är på hyllan så får du en rolig jämförelse. De finns billigare utomlands på exempelvis plusdebulles.
 

Stefan B

Medlem
Lyckades klanta mig fenomenalt på dagens webbsläpp, så tillvida att jag fick 0 flaskor :vägg: men då är det tur att man kan handla ifrån utlandet också och att jag redan hade några av flaskorna som jag missade idag. Några av den senaste tidens inköp:
Krug Vintage Brut 2008 x 2 (grands-crus.net)
Egly-Ouriet Grand Cru 2012 x 6 (Envie de Champagne och Comptoir des Millésimes)
Comtes de Champagne Rosé 2008 x 2 (Envie de Champagne)

Happy days! :cigarr:

IMG_9428.jpg


IMG_9429.jpg


IMG_9430.jpg
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Lyckades klanta mig fenomenalt på dagens webbsläpp, så tillvida att jag fick 0 flaskor :vägg: men då är det tur att man kan handla ifrån utlandet också och att jag redan hade några av flaskorna som jag missade idag. Några av den senaste tidens inköp:
Krug Vintage Brut 2008 x 2 (grands-crus.net)
Egly-Ouriet Grand Cru 2012 x 6 (Envie de Champagne och Comptoir des Millésimes)
Comtes de Champagne Rosé 2008 x 2 (Envie de Champagne)

Happy days! :cigarr:

Visa bifogad bild 24929

Visa bifogad bild 24930

Visa bifogad bild 24931
500euro + för krug 08 e sjukt dyrt. Jag inväntar normalpris men är jäkligt irriterad på italienarnas jävla upptrappning av pris. Förstår inte riktigt tanken att bara lansera där först..
 
  • Like
Reactions: Jos

Martinski

Medlem
500euro + för krug 08 e sjukt dyrt. Jag inväntar normalpris men är jäkligt irriterad på italienarnas jävla upptrappning av pris. Förstår inte riktigt tanken att bara lansera där först..

Ja jag har också försökt hitta ett rimligt pris, visst hade jag varit miljonär hade jag nog slagit till iaf. :D

Men får se först vad den handlar på när den till slut landar på bolis. Gissar dock på pris på 4399kr. +-
 

Stefan B

Medlem
500euro + för krug 08 e sjukt dyrt. Jag inväntar normalpris men är jäkligt irriterad på italienarnas jävla upptrappning av pris. Förstår inte riktigt tanken att bara lansera där först..
Ja den siten har köpt på sig ett antal. Kanske genom Liv-Ex, för det var såna etiketter på dem samt att de inte kunde leverera förrens efter några veckor för att de antagligen inväntade warehouse transfer. Har sett att de har sålt 2 hela lådor och några lösa flaskor och de har höjt priset flera gånger. Men jag betalade inte fullt så mycket. Mina gick på 397 euro / st. Men jag såg att de höjde priset efter att jag hade köpt deras 2 första flaskor som de la ut.

Edit: Frakt 17,33 euro och försäkring 7,94 eur tillkom.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Ja den siten har köpt på sig ett antal. Kanske genom Liv-Ex, för det var såna etiketter på dem samt att de inte kunde leverera förrens efter några veckor för att de antagligen inväntade warehouse transfer. Har sett att de har sålt 2 hela lådor och några lösa flaskor och de har höjt priset flera gånger. Men jag betalade inte fullt så mycket. Mina gick på 397 euro / st. Men jag såg att de höjde priset efter att jag hade köpt deras 2 första flaskor som de la ut.
Snyggt! Betydligt bättre med under 400 euro. Men det är märkligt hur de första kom för under 300 euro å nu helt plötsligt är de över 500...
 

Stefan B

Medlem
Snyggt! Betydligt bättre med under 400 euro. Men det är märkligt hur de första kom för under 300 euro å nu helt plötsligt är de över 500...
Detta är nog helt supply/demand styrt. De höjer tills de märker att flaskorna inte tar slut samma minut de läggs ut :neej:

Fick något brev ifrån en annan handlare där de skrev om Salon för 3 dagar sedan.
"With the newly released Salon 2012 almost impossible to buy, and already having doubled in price on the secondary market since its release last week,"
och det är väl samma sak där, efterfrågan är bara för stor. Synd att man inte fick några Salon idag. Inte för att jag köper för att sälja, men på andrahandsmarknaden nu lär man väl få betala multum.
 

LeChat

Medlem
5C8EA47F-0876-4715-9FCF-769525C30D62.jpeg

Lite godsaker från Alfavin:

2012 Guy Charlemagne Mesnillésime Vieilles Vignes Blanc de Blancs. Har druckit årgångarna -95, -96 och -02 tidigare med stor behållning. Även om -96 hade mycket muskler så tycker jag att dessa viner annars har känts mer åt det finstämda och eleganta.

Diebolt-Vallois BdB är enkel billig champagne som gjorde bra ifrån sig senast när @LarsW arrangerade en provning med mogen non vintage. Trots att jag bara satte den som fjärde bäst så var den riktigt trevlig och minnesvärd.
2013 är ju ett bra chardonnayår så då fick det bli ett par Diebolt-Vallois BdB Millésimé också.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nu fick jag selosse mailet.
Jag som är total nybörjare på hans champagne. Hur vet man vilken årgång det är på dem som släpps nu?

Tack, okej. Såg en herre som prövar deras 2008 nu idag men ser nu att den då heter Millésime.
2008 släpptes i år och 2009 förra året. Räkna med 2010 nästa år.

Vill du veta basårgångarna i övriga viner kolla artikeln från Franska Vinlistans sortimentprovning.

Selosse årgångsvin är riktigt sällsynt nuförtiden och därmed dyrt...
 
Toppen