Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite off-topic, men frågar ändå. Tänkte bryta några lådor från 2008 jag inte rört ännu. Vilka är hyfsat tillgängliga nu, och vilka väntar man med?

Cristal
Comtes
PP Les Chetillons
GA
Dompa
Delamotte

Åsikter?
DP, GA och Delamotte kan man dricka nu med behållning. Räkna inte med mognadstoner men ändå väldigt njutbara.

Cristal har börjat få ett uns nötiga toner och går att dricka men bör lagras lite till. Comtes har jag bara druckit två ggr och ratat, inte mitt favoritvin normalt sett heller å andra sidan... För min smak behöver Comtes rejäl mognad för att kompensera för svavlet. Chetillons 08 är jag själv sjukt intresserad av men verkar som ingen vågar öppna och ta en för laget. Närliggande årgångarna av Chetillons som 06 och 10 tycker jag är i drickfönster nu men magkänslan säger att 08an behöver mer tid. Kanske @magnum har ett bra svar på det, med reservation för att han sörplar purung PP med glädje.:D
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
DP, GA och Delamotte kan man dricka nu med behållning. Räkna inte med mognadstoner men ändå väldigt njutbara.

Cristal har börjat få ett uns nötiga toner och går att dricka men bör lagras lite till. Comtes har jag bara druckit två ggr och ratat, inte mitt favoritvin normalt sett heller å andra sidan... För min smak behöver Comtes rejäl mognad för att kompensera för svavlet. Chetillons 08 är jag själv sjukt intresserad av men verkar som ingen vågar öppna och ta en för laget. Närliggande årgångarna av Chetillons som 06 och 10 tycker jag är i drickfönster nu men magkänslan säger att 08an behöver mer tid. Kanske @magnum har ett bra svar på det, med reservation för att han sörplar purung PP med glädje.:D
Håller helt med herrn ovanför. Skulle säga att du får mest utan GA08 just nu men dompa är tätt efter och sen delamotte som är lite mer syrlig just nu.
 

m3lk3r

Medlem

Om det är den roligaste svarar jag ej på. Men väldigt bra kandidat under 700 kr.
Den har jag missat. Är den i samma stil som Egly brut tradition GC? Den har allt det jag älskar i champagne och billigare varianter av den stilen är uppskattat (alla tips välkommna förresten).
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Den har jag missat. Är den i samma stil som Egly brut tradition GC? Den har allt det jag älskar i champagne och billigare varianter av den stilen är uppskattat (alla tips välkommna förresten).
Jag skall inte säga att jag är expert på Egly.
Men tror att Vrigny är 100% Meunier från 1cru lägen kontra Grand Brut.
Men fortfarande bra med tid på jästen vilket ger liknande intryck yes.
 

Sonderlese

Medlem
Jag skall inte säga att jag är expert på Egly.
Men tror att Vrigny är 100% Meunier från 1cru lägen kontra Grand Brut.
Men fortfarande bra med tid på jästen vilket ger liknande intryck yes.
Jag vet inte om jag missuppfattat något i ditt inlägg angående meunier, men till mitt vetskap finns det bara 1:er crü meunier, alltså har ingen meunier lägen fått grand crü status. Således all champagne med inslag av meunier får inte betecknas GC utan GC + 1:er C.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag vet inte om jag missuppfattat något i ditt inlägg angående meunier, men till mitt vetskap finns det bara 1:er crü meunier, alltså har ingen meunier lägen fått grand crü status. Således all champagne med inslag av meunier får inte betecknas GC utan GC + 1:er C.
Skrev otydligt när jag skrev ”kontra” Brut Grand Cru. Jag initierade inte att den hade Meunier i sig från Grand Cru läge.

Utan att Vrigny görs på Meunier punkt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag vet inte om jag missuppfattat något i ditt inlägg angående meunier, men till mitt vetskap finns det bara 1:er crü meunier, alltså har ingen meunier lägen fått grand crü status. Således all champagne med inslag av meunier får inte betecknas GC utan GC + 1:er C.
Fel, det är by och inte druvsort som avgör klassning. (Champagne är inte klassat på vingårdsnivå.) Det är bara det att i princip ingen odlar Meunier i GC-byarna, för den anses sämre men mer lättodlad. Arean är dock inte exakt noll i statistiken, så enstaka rankor Meunier finns. Men jag har heller aldrig sett någon säljas.
 

buteljen

Medlem
Fel, det är by och inte druvsort som avgör klassning. (Champagne är inte klassat på vingårdsnivå.) Det är bara det att i princip ingen odlar Meunier i GC-byarna, för den anses sämre men mer lättodlad. Arean är dock inte exakt noll i statistiken, så enstaka rankor Meunier finns. Men jag har heller aldrig sett någon säljas.
Här finns en GC med inslag av PM
115D2330-737A-47F3-B749-1F92D1FFC1E7.jpeg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fel, det är by och inte druvsort som avgör klassning. (Champagne är inte klassat på vingårdsnivå.) Det är bara det att i princip ingen odlar Meunier i GC-byarna, för den anses sämre men mer lättodlad. Arean är dock inte exakt noll i statistiken, så enstaka rankor Meunier finns. Men jag har heller aldrig sett någon säljas.
Finns en GC med 100% PM.
Adrien Renoir Champagne Grand Cru Les Vignes Goisses
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Set på Instagram att Winston 15 lanseras nu. Någon som har koll på hur den årgången är generellt i champagne?
 
Set på Instagram att Winston 15 lanseras nu. Någon som har koll på hur den årgången är generellt i champagne?
Några bekanta frågade mig om info om de senare årgångarna. Postar min bild av årgångarna från -08 och framåt (där 15 ingår:)).

2008: 10/10 - En perfekt årgång

2009: 6/10 – Varm och tillgänglig årgång

2010: 5/10 – Ojämn!

2011: 1/10 – Det finns naturligtvis bra viner även detta år, men rent generellt en svår årgång med viner som ofta är lite gröna.

2012: 7/10 för Chardonnay, 8/10 för Pinot-druvorna. Fruktdrivna viner som ofta är goda som unga

2013: 9/10 för Chardonnay, 7/10 för Pinot-druvorna. Svalt år med lång växtsäsong. Mer åt det strama hållet med fin ryggrad i vinerna. Bra lagringsviner, främst för Chardonnay.

2014: 6/10 – Inga stora viner, men ofta välbalanserade och goda.

2015: 6/10 – En varm årgång med stort gap mellan topp och botten, precision vid skörden viktig.

2016: 6/10 – Liten skörd, också lite ojämn men med bra toppar. Pinot-druvorna bättre än Chardonnay generellt.

2017: 3/10 – Svår årgång, med där Chardonnay klarat sig något bättre än Pinot-druvorna.

2018: 8/10 – Lite lik 2012, fruktdrivna fylliga viner som brukar vara goda som unga.

2019: 10/10 – När 2018 kom trodde många att det skulle bli den nya storårgången, men sen kom 2019 som var än bättre. Allt jag provat (Non vintage med 2019 som basårgång) har varit grymt och producenterna är lyriska. Stor fyllig frukt men med fin ryggrad och perfekt balans.

2020: 9/10 - Inte provat något än så betyget är enbart hörsägen. Sägs bli den 3e stora årgången i följd och många placerar den kvalitetsmässigt mellan 2018 och 2019.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Några bekanta frågade mig om info om de senare årgångarna. Postar min bild av årgångarna från -08 och framåt (där 15 ingår:)).

...

2011: 1/10 – Det finns naturligtvis bra viner även detta år, men rent generellt en svår årgång med viner som ofta är lite gröna.

...
Nog för att jag generellt är skeptisk till 2011orna och håller med om stilbeskrivningen, men att sätta 1/10 - absolut lägsta möjliga - på en årgång där rätt många respektabla hus faktiskt har producerat årgångschampagne (rätt eller fel...), låter rätt rejält fel i mitt intryck. Det finns (eller fanns) faktiskt årgångar som karaktäriseras av förhållanden som påminner om missväxt, hungersnöd, böldpest och gräshoppor - det är på sådana som man normalt tillämpar de lägsta skalstegen på en skala med >5 steg. Betydligt fler hus undvek 2001, 1994 och 1991 om vi tittar några decennier bakåt. Går man ännu längre bakåt fanns det ännu värre årgångar, inte minst på 1970-talet. Champagneårgångar kan vara betydligt sämre än 2011.
Inte för att jag är kalibrerad på den 10-gradiga skalan, men jag skulle nog inte gå under 4/10 för 2011.
 

Esko

Medlem
Har försökt googla efter artikeln, men för flera år sen läste jag en artikel där Jean-Baptiste Lecaillon (chef de cave hos roederer) sa att Cristal 2015 skulle vara något i hästväg.
 
Nog för att jag generellt är skeptisk till 2011orna och håller med om stilbeskrivningen, men att sätta 1/10 - absolut lägsta möjliga - på en årgång där rätt många respektabla hus faktiskt har producerat årgångschampagne (rätt eller fel...), låter rätt rejält fel i mitt intryck. Det finns (eller fanns) faktiskt årgångar som karaktäriseras av förhållanden som påminner om missväxt, hungersnöd, böldpest och gräshoppor - det är på sådana som man normalt tillämpar de lägsta skalstegen på en skala med >5 steg. Betydligt fler hus undvek 2001, 1994 och 1991 om vi tittar några decennier bakåt. Går man ännu längre bakåt fanns det ännu värre årgångar, inte minst på 1970-talet. Champagneårgångar kan vara betydligt sämre än 2011.
Inte för att jag är kalibrerad på den 10-gradiga skalan, men jag skulle nog inte gå under 4/10 för 2011.
Ja, kan köpa det, tack för input och historiskt perspektiv. Jag har nog varit lite för kategorisk i mitt ”betyg” här (2011, dåligt, men hur dåligt?). Jag står fast vid att det är den sämsta årgången sedan -08 men som du säger ”kan det bli värre”. Min champagneresa började för sent för att sätta den i ett historiskt perspektiv och som du säger finns det värre år.

Jag är egentligen inte heller kalibrerad på en 10-gradig skala utan gjorde mest översikten för att ge icke champagnekunniga en översikt.
 

Sonderlese

Medlem
Ja jag pratade med Olivier i höstas och han berättade att han hade fått rejäl fart på försäljningen sen svenske importören introducerade vinerna för Richard Juhlin. https://www.champagneclub.com/friday-chamapagne-21-0-paul-sugot-vieilles-vignes/



Skit också det var dåliga nyheter men så klart kul för Sugot. Får väl fylla bilen i höst.:cool:
Jag skickade emejl till Olivier för att beställa mer 2008 och GC VV på magnum och fick svar att 2008 är slut, det är 2010 som säljs nu. Det framgick inte vilka årgångar som ingår i GC VV magnum/boutelle (jag frågade inte).

Jag vet inte heller hur det är med 2007 eller 2009. Jag vet att 2008 släpptes efter 2006 och Olivier höll tillbaka 2007, men om nån årgång kom mellan 2008 och 2010?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag skickade emejl till Olivier för att beställa mer 2008 och GC VV på magnum och fick svar att 2008 är slut, det är 2010 som säljs nu. Det framgick inte vilka årgångar som ingår i GC VV magnum/boutelle (jag frågade inte).

Jag vet inte heller hur det är med 2007 eller 2009. Jag vet att 2008 släpptes efter 2006 och Olivier höll tillbaka 2007, men om nån årgång kom mellan 2008 och 2010?
Skickar han till Sverige eller hämtar du på plats?

Pluspoäng för flytt av citaten.:cool:
 
Toppen