Patrik Sellin
fd Innertällmo Bryggeri
Jag trodde att det var Systembolag-lingo: " Rederier", det låter ganska bra#f*ckautocorrect
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag trodde att det var Systembolag-lingo: " Rederier", det låter ganska bra#f*ckautocorrect
Vet du när den släpps i Sverige?
Tyvärr inte.Vet du när den släpps i Sverige?
Jag har provat den, också på magnum. Inte alls lika bra och perfekt utvecklad som 2008 (som ju iofs är totalt outstanding) så kommer låta mina andra 2007Jag beställde precis hem 3 magnum flaskor Dumenil 2007 på vinst och förlust. Är det någon som testat just denna årgång från dumenil? Jag har druckit deras årgångschampagne (2013 tror jag) på halvmagnum och tyckt att den levererar bra för priset.
tyvärr inget vidare roligt vin, ingen rek ifrån mitt hållOm någon känner sig manad så har importör sänkt priset på Thienot BDB i BS
Visa bifogad bild 36170
Thiénot Brut Blanc de Blancs
www.systembolaget.se
Huré-rosén bör du inte dricka iår, vänta gärna tills nästa sommar, även om ytterligare 3år gynnar mycket där.Fick lite känsla så beställde hem lite roséchampagne men min undran är nu mest om det är barnarov att poppa någon redan nu?
Visa bifogad bild 36171
Ganska nydeggade allihop (Paul Bara 09/25, Huré Fréres 02/25 och Shaman 6 maj 2025)
Visa bifogad bild 36172
Huré-rosén bör du inte dricka iår, vänta gärna tills nästa sommar, även om ytterligare 3år gynnar mycket där.
Marguet är gjord oxidativt utan svavel så den är nice direkt ifrån start!
Paul Bara är gjord i traditionell-hus-stil med mycket dosage, så den funkar bra både direkt och att ligga på enligt min åsikt.
Bas 16 på de om jag minns rätt.Visa bifogad bild 36183
Clos du Moulin nämndes på forumet idag. Ja, varför inte!
Fick de för ca 700:- flaskan inkl. frakt. Intressant!
Jag beställde precis hem 3 magnum flaskor Dumenil 2007 på vinst och förlust. Är det någon som testat just denna årgång från dumenil? Jag har druckit deras årgångschampagne (2013 tror jag) på halvmagnum och tyckt att den levererar bra för priset.
När den fanns på SB som aktuell årgång, närmast innan bytet till 2008 för "x" år sedan, var den redan ganska drickfärdig, så den var trevlig att ha med på provningar/lektioner som ett billigt exempel på aromerna i en champagne som uppnått utveckling. 2008an var mycket yngre i stilen (men också med större potential). Så räkna med något riktigt moget.Visa bifogad bild 36211
Lite spänd på hur denna Dumenil millesime 2007 kommer leverera. Inköpta till en tillställning i maj så får återkomma då hur den är och om den är värd att fylla på. Kommer nog oavsett hålla utkik till årgångsbytet
Något moget är vad jag hoppas på, även om min erfarenhet är att tiden står stilla i magnumflaskorNär den fanns på SB som aktuell årgång, närmast innan bytet till 2008 för "x" år sedan, var den redan ganska drickfärdig, så den var trevlig att ha med på provningar/lektioner som ett billigt exempel på aromerna i en champagne som uppnått utveckling. 2008an var mycket yngre i stilen (men också med större potential). Så räkna med något riktigt moget.
Angående Thiénot Blanc de Blancs Brut NV.tyvärr inget vidare roligt vin, ingen rek ifrån mitt håll
Har du druckit den?Angående Thiénot Blanc de Blancs Brut NV.
Jag håller med dig. Det borde finnas gott om förslag för bättre BdB champagne runt 500-600 spänn.
”Base vintage 2021 with 15% reserve wines. Dosage 4 g/l (so it could be labelled Extra Brut).
… pretty simple and short. (JR) 16 pinnar”
Nej. Men om så många pålitliga källor bekräftar samma sak, tror jag på dem. Jag har inte ens i närheten av lika bra smaksinne, som duktiga vinprovare, så det är ingen mening att behöva göra det heller. Men om du gillar skumpan, så go ahead … det är ingenting som hindrar dig att göra det.Har du druckit den?