Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Plockade upp en flaska jag med för en stund sedan. :)
Har provat tidigare årgångar av Caruso och har tyckt att den skiljer sig en del från vad jag förknippar med andra etnaviner då jag upplevde den som väldigt knuten med återhållen frukt.
Jag slängde in kvarvarande flaskor i källaren då jag bedömde att de krävde sin lagring för att komma till sin rätt.
Vet således inte om just Caruso är något skolboksexempel på ett Etnavin men ser fram emot analys från @Mattias Schyberg som säkert inte dröjer allt för länge om jag känner honom rätt :)
 
Har provat tidigare årgångar av Caruso och har tyckt att den skiljer sig en del från vad jag förknippar med andra etnaviner då jag upplevde den som väldigt knuten med återhållen frukt.
Jag slängde in kvarvarande flaskor i källaren då jag bedömde att de krävde sin lagring för att komma till sin rätt.
Vet således inte om just Caruso är något skolboksexempel på ett Etnavin men ser fram emot analys från @Mattias Schyberg som säkert inte dröjer allt för länge om jag känner honom rätt :)
Ja, det kanske inte helt optimalt med ett otypiskt vin när man ska bli av med oskulden från ett nytt område. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dagens köp.

IMG_2585.JPG


2014 Hartenberg Cabernet Sauvignon
2007 Château Berliquet Saint Emilion Grand Cru Classé
2015 Jaboulet Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert
2016 SP68 Rosso Arianna Occhipinti
2016 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har provat tidigare årgångar av Caruso och har tyckt att den skiljer sig en del från vad jag förknippar med andra etnaviner då jag upplevde den som väldigt knuten med återhållen frukt.
Jag slängde in kvarvarande flaskor i källaren då jag bedömde att de krävde sin lagring för att komma till sin rätt.
Vet således inte om just Caruso är något skolboksexempel på ett Etnavin men ser fram emot analys från @Mattias Schyberg som säkert inte dröjer allt för länge om jag känner honom rätt :)
Jag tycker att den här årgången av Carusu har rätt så bra frukt - har iofs aldrig testat de tidigare årgångarna.
Producenten har väl inte hållit på så länge, så det är väl möjligt att erfarenheten ökar och att årgångarna kan skilja sig åt?
Stramare, men inte helt olik den Girolamo Russo som släpps den 16/3. Inte uppenbart att det behövs så mycket lagring.
 

Vian

Medlem
Har provat tidigare årgångar av Caruso och har tyckt att den skiljer sig en del från vad jag förknippar med andra etnaviner då jag upplevde den som väldigt knuten med återhållen frukt.
Jag slängde in kvarvarande flaskor i källaren då jag bedömde att de krävde sin lagring för att komma till sin rätt.
Vet således inte om just Caruso är något skolboksexempel på ett Etnavin men ser fram emot analys från @Mattias Schyberg som säkert inte dröjer allt för länge om jag känner honom rätt :)
Nu minns jag inte exakt men jag tror att det var den årgången jag testade på Sicilien i höstas (tack förresten till alla suveräna tips!). Nu tog jag inga noter, samtidigt som jag hann testa en hel del på tiden jag var där så minnena kan flyta ihop, men jag vill minnas att jag också upplevde den som knuten. Samtidigt som den kändes ganska typisk för Etna på samma gång. Har något vagt minne av intensiva bär och elegans dold bakom strävheten. Jag minns åtminstone att jag tyckte att den var intressant och jag var intresserad av att se hur den skulle utvecklas. Köpte med mig en flaska som jag tvingades lämna till hyresvärden (tillsammans med ett gäng andra flaskor) då vi redan fyllt våra tre resväskor. Så jag får helt enkelt beställa den nu istället.
 

LarsW

Medlem
Hämtade lite godsaker idag.
Mitolo blir på fredag och lördag.
Blev nyfiken på Camille Giroud efter @Omar Khayyam trevliga recension.
Schäfer-Fröhlich för att jag älskar riesling och inte har nåt från Nahe i samlingen.
Sherry för att det var mitt vin-nyårlsöfte.
Och årgångscider är alltid kul som omväxling, den sägs vara god och för 120 kr kan man ta en chans utan att svettas.
20180306_181228.jpg
 

Wintermute

Medlem
Hämtade lite godsaker idag.
Mitolo blir på fredag och lördag.
Blev nyfiken på Camille Giroud efter @Omar Khayyam trevliga recension.
Schäfer-Fröhlich för att jag älskar riesling och inte har nåt från Nahe i samlingen.
Sherry för att det var mitt vin-nyårlsöfte.
Och årgångscider är alltid kul som omväxling, den sägs vara god och för 120 kr kan man ta en chans utan att svettas.Visa bifogad bild 12615
Är det den här?
https://www.systembolaget.se/dryck/cider-och-blanddrycker/cidre-dupont-8282001
 

chambertin

Medlem
Trots dom egna antydningarna om att Bdx -15 inte skulle få särskilt mkt utrymme i källaren så kunde jag inte låta bli att klicka hem lite 2015 Larrivet Haut-Brion förra veckan. Några flaskor 2015 Jaboulet Crozes-Hermitage Dom de Thalabert fick också följa med.
Pinot-förrådet har också fyllts på med detta:
2016 Newton Johnson Family Vineyards
2016 Newton Johnson Family Vineyards Mrs M
2016 Newton Johnson Family Vineyards Windandsea
2016 Newton Johnson Family Vineyards Seadragon
 

v_skogh

Medlem
Fick feeling och beställde lite Nebbiolo samt en "blandlåda".
Ingen erfarenhet av någon av producenterna.
12 x Produttori del Barbaresco Barbaresco 2013
12 x Renato Ratti Barolo Marcenasco 2013
2 x First Drop Wines Mother`s Milk Shiraz 2015
2 x Chateau La Tonnelle 2015
2 x Torbreck Woodcutters Shiraz 2016
20180307_193759.jpg




 
Toppen