Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mars levererar stort.
Många trevliga flaskor o stifta bekantskap med
 

Attachments

  • 20180310_155455.jpg
    20180310_155455.jpg
    79,1 KB · Visningar: 243

Thomas

Medlem
Finns i nuläget i åtta butiker runt om i landet. Hansabutiken i Malmö har över 30 flaskor hemma. Kanske du har nära till en av butikerna som har, annars kan du be din lokala butik att ta hem från en av dessa butiker. Om de går med på att släppa mågra flaskor vill säga.
Hur fan har jag lyckats att missa detta släpp? Blir att jaga ett sexpack på måndag.
 

Christer J

Medlem
Hur fan har jag lyckats att missa detta släpp? Blir att jaga ett sexpack på måndag.

Enligt Vinunic på instagram så ansåg de att även om allokeringen till sverige relativt andra länder var ganska stor så föreslog de (naturligt iofs) att man ska samla på sig om man vill ha, suget är stort efter denna vintage för Roederer så de kanske har rätt.
 

Silex

Medlem
Jag var över en sväng i Pölseland igår och fick med mig följande hem.
Visa bifogad bild 12665
Bobalvinet från Ponce stäldes ut på provning och var mycket spännande och bra. Vill inte minnas att jag druckit Bobal innan så det var en trevlig bekantskap!
Roliga inköp! Jag tror det nämnts ett antal gånger på forumet innan att Bobal från Ponce är bra och värt att prova om ni inte gjort det innan. På SB finns P.F. och Pino, där den senare bör sparas något år eller tre, medan P.F. bara är att poppa och hälla. La Estrecha har jag dock inte provat innan. Vore kul att höra mer om vad du tyckte om det?
 
Roliga inköp! Jag tror det nämnts ett antal gånger på forumet innan att Bobal från Ponce är bra och värt att prova om ni inte gjort det innan. På SB finns P.F. och Pino, där den senare bör sparas något år eller tre, medan P.F. bara är att poppa och hälla. La Estrecha har jag dock inte provat innan. Vore kul att höra mer om vad du tyckte om det?
Tack för infon @Silex. The Wine Company som vi köpte Ponce från ställde ut 3 olika av Ponceviner för provning. Detta var det bättre av dem, kommer inte ihåg namnet på de övriga. Tror jag kommer låta de ligga några år. Parker gav det 94+ och detta är väl kanske inte en stil man förväntar sig att han ska sätta bra poäng på. Ett kap för 175DKK. Av det lilla jag kommer ihåg minns jag att det kändes likt PN i stilen på ett sätt, men samtidigt inte riktigt. Väldigt torrt, mycket lakrits, anis och viss sälta.
 

chambertin

Medlem
Roliga inköp! Jag tror det nämnts ett antal gånger på forumet innan att Bobal från Ponce är bra och värt att prova om ni inte gjort det innan. På SB finns P.F. och Pino, där den senare bör sparas något år eller tre, medan P.F. bara är att poppa och hälla. La Estrecha har jag dock inte provat innan. Vore kul att höra mer om vad du tyckte om det?

Tack för infon @Silex. The Wine Company som vi köpte Ponce från ställde ut 3 olika av Ponceviner för provning. Detta var det bättre av dem, kommer inte ihåg namnet på de övriga. Tror jag kommer låta de ligga några år. Parker gav det 94+ och detta är väl kanske inte en stil man förväntar sig att han ska sätta bra poäng på. Ett kap för 175DKK. Av det lilla jag kommer ihåg minns jag att det kändes likt PN i stilen på ett sätt, men samtidigt inte riktigt. Väldigt torrt, mycket lakrits, anis och viss sälta.

Har provat och köpt Ponces viner på Bobal i några år nu och är förtjust i stilen (eller rättare sagt stilarna) som både bjuder på drick direkt à la Beaujolais och riktigt lagringskrävande viner med bra struktur och personlighet.
Deras sortiment på Bobal verkar vara dessa viner de senaste åren:
Clos Lojen (Detta tycker jag har kvaliteter som drar åt Beaujolais-hållet och drickes med fördel ungt)
La Casilla (Ett nummer störra än Clos Lojen och ganska likt på många sätt för övrig. Om man skall fortsätta med Bojo-liknelsen så är detta mer åt ambitös sådan och bör utvecklas med 1-2 år lagring)
PF (Nu börjar vi komma in på de mer ambitösa vinerna hos Ponce. PF görs på druvor från äldre oympade stockar från olika vingårdar. Lagras sedan 10 mån på stora använda fat av fransk ek)
Pino (Druvorna kommer från en enskild vingård om 1.2ha som ligger högt (900m ö.h) och påminner mkt om PF (i alla fall -13 som jag provade sida vid sida) men har lite mer stoppning och komplexitet. Ambitiöst vin som bör få några års lagring för att runda av en del kantiget som den har som ung.)
La Casilla Estrecha (Även detta är ett vingårdsvin men man har planterat plantorna ngt tätare än vanligt och utöver Bobal så finns det små mängder av Moravia Agra, Autumn Royal och Marisancho med i vinet. Har bara provat detta vid ett tillfälle och tyckte att det hade många kvaliteter som påminde om PF och Pino men kanska ngt elegantare än dessa båda)

Utöver dessa Bobal-viner så gör Ponce även ett vin på Monastrell (Mourvèdre från Jumilla) som heter Depaula och ett rött på Moravia Agria och Garancha (Buena Pinta). Ponce gör även rosé på Bobal och ett vitt på druvan Albilla (Albillo) samt nyligen ett vin helt och hållet på Garnacha men har inte provat ngn av dem.

Är man nyfiken på nya vinupplevelser i allmänhet och spanskt vin i synnerhet så är Ponce en producent som man definivt bör köpa några viner från och prova.
 

Thomas

Medlem
Mitt svar känns lite överflödigt nu, men eftersom jag lärt mig att man ska svara på tilltal så kommer det här ändå: På Systembolaget! :)
Alltid trevligt med väluppfostrade människor!! Jag hade som sagt helt missat detta, såg att du inhandlat några och blev väldigt nyfiken på vart. Jag får tacka dig för att du uppmärksamma mig om att dom fanns tillgängliga. Hängde på låset på bolaget vid öppning idag och knep de sista flaskor som fanns kvar. Ibland har man flyt!
 

Niclas

Medlem
Jag imponerades inte alls av Montiriusen men trodde det bestod av dålig matkombo.
Blev inte mycket gladare dag 2 heller trots ytterligare någon timmas luft och funderade på att kommentera på forat. Brukar alltid köpa efter forumsrek och har sällan blivit missnöjd.
Tur jag inte kommenterade för idag, dag 3, är det helt andra toner ( sällan dag 3 infaller ).
Det känns som ett helt annat vin, betydligt bättre doft och mjukare mun, levererade jättebra.
-Mysko.
 

LarsW

Medlem
Ville smaka Gonzalo sherryn så tog en tur till Gårda i Göteborg idag.
Fick lust på Riseling när jag var där och en Gruner Veltliner slank visst med. :)

Sen blev det en Montirius också... av tre skäl: ett bra, ett sådär och ett riktigt dåligt....
1: Jag gillar verkligen mustiga Rhône viner!:D
2: Var nog lite grupptryck då den har ju upphaussats här till de grader.... :rolleyes:
3: Min vinkasse har 6 fack och för att behålla jämvikten så....:oops:

20180317_160418.jpg
 
Toppen