Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen

slan
Nu håller vi tummarna att årets upplaga av Raveneau-lotteriet går vägen, men förhoppningarna är låga. 10:00:10 var beställningen lagd.
 

Silex

Medlem
Någon som hade turen med sig i dagens Raveneau-släppi BS? De verkar ha ändrat i bokningssystemet för BS nu, eller? Förra året fick ju alla först boka och sedan vänta på att det makulerades innan man visste att man inte "vunnit", men nu fick jag direkt meddelande att det var slut (när jag klickade ca 10.00.01).
 

Keen

slan
Någon som hade turen med sig i dagens Raveneau-släppi BS? De verkar ha ändrat i bokningssystemet för BS nu, eller? Förra året fick ju alla först boka och sedan vänta på att det makulerades innan man visste att man inte "vunnit", men nu fick jag direkt meddelande att det var slut (när jag klickade ca 10.00.01).

Enligt mailet från Lidby vet man först när eventuellt sms kommer att flaskorna finns att hämta. Men min beställning gick igenom.
 

Silex

Medlem
Nu håller vi tummarna att årets upplaga av Raveneau-lotteriet går vägen, men förhoppningarna är låga. 10:00:10 var beställningen lagd.
Om din beställning gick igenom så har du nog vunnit då, för jag fick slutmeddelande och kunde inte slutföra ordern vid ungefär samma tidpunkt. Någon som vet om det är första knapptryckningen eller sista bekräftelsen som är viktig för att lyckas?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Någon som vet om det är första knapptryckningen eller sista bekräftelsen som är viktig för att lyckas?
Om det är via beställningssortimentet så bör det vara sista knapptryckningen, det är först då som beställningen blir klarmarkerad. Sedan hur det fungerar i andra ändan hos SB hur de hanterar inkommande beställningar (i tidsordning?) vet jag inte.
 

Keen

slan
Om din beställning gick igenom så har du nog vunnit då, för jag fick slutmeddelande och kunde inte slutföra ordern vid ungefär samma tidpunkt. Någon som vet om det är första knapptryckningen eller sista bekräftelsen som är viktig för att lyckas?


Konstigt. Verkar fortfarande gå, och den listas som att den går att beställa fortfarande. Vågar ej gå hela vägen med att beställa en till flaska dock.

Ingen vet vad som räknas. VM i godtycklighet som vanligt när det kommer till SB.
 

Silex

Medlem
Konstigt. Verkar fortfarande gå, och den listas som att den går att beställa fortfarande. Vågar ej gå hela vägen med att beställa en till flaska dock.

Ingen vet vad som räknas. VM i godtycklighet som vanligt när det kommer till SB.
Det är först efter sista bekräftelsen som jag får meddelande att det är (tillfälligt :D) slut.
 

MagnusH70

Medlem
Någon som hade turen med sig i dagens Raveneau-släppi BS? De verkar ha ändrat i bokningssystemet för BS nu, eller? Förra året fick ju alla först boka och sedan vänta på att det makulerades innan man visste att man inte "vunnit", men nu fick jag direkt meddelande att det var slut (när jag klickade ca 10.00.01).
Ingen lycka denna gång:(
 

Keen

slan
Min beställning var reggad 10:00:08 och behandlad 10:01:12. Får se hur det går denna gång. Men lite mer hoppfull iom att den faktiskt gick igenom, men känns som det betyder lite i sammanhanget.
 

jrick

Medlem
Någon som hade turen med sig i dagens Raveneau-släppi BS? De verkar ha ändrat i bokningssystemet för BS nu, eller? Förra året fick ju alla först boka och sedan vänta på att det makulerades innan man visste att man inte "vunnit", men nu fick jag direkt meddelande att det var slut (när jag klickade ca 10.00.01).
Fick du ”slut” på alla? Jag fick slut på Blanchots och därefter hade jag lite strul att ta bort den raden från beställningen men till slut fick jag igenom en beställning på 1er och village. Men då hade klockan hunnit bli 10.01.
 

Silex

Medlem
Fick du ”slut” på alla? Jag fick slut på Blanchots och därefter hade jag lite strul att ta bort den raden från beställningen men till slut fick jag igenom en beställning på 1er och village. Men då hade klockan hunnit bli 10.01.
Jag fick slut direkt på 1:er cru. Bekräftade nog ca 10-15 sekunder efter 10. Försökte bara på en sort eftersom de sa max en per kund, men det var kanske dumt.
 

Mmm

Medlem
Historien om en dyr flaska vin...

Gjorde mitt livs första nätauktionsköp på Bruuns häromdagen, en flaska Mouton Rothschild 1985. Slagpriset blev 2300 DKK för denna raritet men det tillkommer ju en del andra kostnader... Auktionen var på en söndag kväll och alla viner måste hämtas före tisdag veckan efter. Ett väldigt kort fönster kan tyckas som kostar 150 DKK / vecka i "lageravgift" om man inte hinner dit. Uthämtningsplatsen ligger allt annat än centralt så till slut fick jag beställa transport till jobbet för 200 DKK (kunde ju satt flaskan i en taxi för samma pris). Lägg på avgiften för auktionen och en något sunkig växelkurs så blev flaskan ungefär dubbelt så dyr i svenska kronor som det danska slutbudet :cool:

Men om någon frågar så betalade jag 2300 kr! :D
 

jrick

Medlem
Jag fick slut direkt på 1:er cru. Bekräftade nog ca 10-15 sekunder efter 10. Försökte bara på en sort eftersom de sa max en per kund, men det var kanske dumt.
Max en flaska per vin per kund skrev de. ”ett maxtak på en flaska per vin per medlem” ”Med andra ord, lägg inte beställning på mer än en flaska per sort om du vill ha chansen att komma över något”
 

Keen

slan
Max en flaska per vin per kund skrev de. ”ett maxtak på en flaska per vin per medlem” ”Med andra ord, lägg inte beställning på mer än en flaska per sort om du vill ha chansen att komma över något”

Rätt otydligt skrivet. Först enbart en flaska per kund, sen en flaska per sort och kund. Men vill minnas att jag mailade och frågade förra gången och det är det senare som gäller, dvs en per sort per kund.
 

jrick

Medlem
Rätt otydligt skrivet. Först enbart en flaska per kund, sen en flaska per sort och kund. Men vill minnas att jag mailade och frågade förra gången och det är det senare som gäller, dvs en per sort per kund.
Tyckte inte det var otydligt denna gång. En flaska per vin per medlem står det ju i citatet och inte som du citerar. Däremot otydligt hur detta med att de slutmarkerades efter bara några sekunder passar ihop med ”Trots att flaskorna är slut tar det en dag innan de är slutanmälda, ”
 

Keen

slan
Tyckte inte det var otydligt denna gång. En flaska per vin per medlem står det ju i citatet och inte som du citerar. Däremot otydligt hur detta med att de slutmarkerades efter bara några sekunder passar ihop med ”Trots att flaskorna är slut tar det en dag innan de är slutanmälda, ”

”Antalet tillgängliga flaskor är ytterst begränsade och det är först till kvarn som gäller. Givet den ytterst begränsade tillgången, och den stora efterfrågan, har vi ett maxtak på en flaska per vin per medlem. Lägger man mer än en flaska per vin i varukorgen, så makuleras ordern manuellt även om det kan se ut som om den har gått igenom. Med andra ord, lägg inte beställning på mer än en flaska per sort om du vill ha chansen att komma över något. Beställningarna behandlas av Systembolaget i den ordning de kommer in. ”


För mig är det otydligt... jag tycker det fetmarkerade indikerar att man kan välja flera viner, men bara en per sort. Men men, kanske gjorde fel och blir utan i år igen. Förra året mailade jag och bad om förtydligande, då fick jag svaret att det gick att köra en av varje sort. Flera medlemmar här fick också köpa flera sorter.


Edit: och ja, mycket oklart det där med slutmarkerat. SB kanske har uppdaterat sitt system utan att meddela leverantörerna.
 

jrick

Medlem
@Keen tror vi pratar om varandra, jag tolkar det lika som dig att man kan köpa en av varje men bara en av varje, tex en 1er och en Grand Cru i samma korg men inte tre 1er tex.
 
Toppen