Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Inte ofta jag listar inköp här men detta är de senaste inköpen.
2015 Château Larrivet-Haut-Brion
2015 Château Lanessan
(måste börja lära mig Bdx)
2016 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett
2015 Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese feinherb Ur Alte Reben
2015 Tement Sauvignon Blanc Berghausener
2012 Campogiovanni (San Felice) Brunello di Montalcino
2012 Tenuta La Fuga Brunello di Montalcino
2009 Palmer & Co Champagne Vintage Brut
2006 Chateau Musar (efter senaste BYOB, bra grejer)
2015 Les Cailloux (Lucien et André Brunel) Châteauneuf-du-Pape (en av mina favoriter som vinner på lagring)
2015 Vinsnus Priorat InSTabile No.1 Mea Culpa (skojiga och lättsamma viner från Words & Wines)
NV Vinsnus Priorat InSTabile No.2 Mea Culpa '15'16
+ en låda bladad champagne från Émile Leclère.
 
20180308_171648.jpg
En beställning bestående av en salig blandning av godsaker och chansningar på två prissänkta flaskor.
 

MartinE

Medlem
Man vet att man börjar bli känd på Systembolaget – och inte bara till utseendet utan även till namn och telefonnummer – när personalen börjar registrera beställningar åt en...

Till saken hör att jag för ett par veckor sedan såg på hemsidan att det fanns en (1) flaska kvar av Bollinger La Grande Année Rosé 2007 på mitt lokala bolag. Vi vet ju alla vad ett saldo på 1 flaska brukar innebära, men jag tyckte det var värt en chansning och släntrade ner till butiken. Jag fick hjälp av en i personalen som letade "överallt" men vi tvingades så klart konstatera att flaskan inte fanns. Jag tröstköpte en annan butelj istället och tänkte inte mer på det här, men två veckor senare dök det plötsligt upp ett sms i telefonen: "Hej din beställning finns att hämta idag och två veckor framåt". Jag tänkte att något måste vara fel för jag visste att jag inte hade beställt något. När jag besökte butiken i fredags stötte jag på samma man som hjälpte mig att leta efter flaskan. Jag påpekade så klart att jag fått ett sms om en beställning, men att jag inte hade beställt något. Då svarade han: "Jo, det var ju den där flaskan Bollinger vi letade efter häromveckan. Jag hittade den till slut bakom ett par andra lådor i kylrummet och tänkte att du nog ville ha den och reserverade den till dig!" Snacka om bra service! :D

Besöket resulterade i denna klart väldiversifierade portfölj:

fullsizeoutput_1650.jpeg

Därefter har jag även hunnit med att plocka upp ett par flaskor Fleur de Passion 2008 och några Mikkeller Spontanpassionfruit.
 
M

Mouton

Eftersom jag gjort en liten om dirigering i källaren delger jag här inköp senaste veckan, har slutat med detta senaste halvåret, men en kort resumé är på sin plats.
Ch gruaud Larose 2015 12 st.
Ch Larrivet Haut-Brion 2015 12 st.
Dum investering då jag antagligen är död då dom står på topp.
Ch Berliquet 2007 12 st borde jag hinna med;)
Domaine de Thalabert 2015 12 st.
La Maison Bleue 12 st.

Norra Rhone vinerna enbart för årgången och det faktum att saldot är under 200.
Missade dock totalt La Chapelle.
 
Efter att ha svurit över att jag missade Fleur de Passion 2008 både en och två gånger efter fredagens släpp gled jag in på Gårda för att köpa nåt till kvällen. Döm min förvåning när inte mindre än 10 flaskor står där hux flux :eek:
Blev ett dyrt besök då det visade sig att även EN Gruaud Larose som jag också missade veckan innan, hade hittat tillbaks. Precis innan kassan såg jag dessutom Roederers Brut Vintage 2012 som åkte med, suck ;)
 
M

Mouton

Efter att ha svurit över att jag missade Fleur de Passion 2008 både en och två gånger efter fredagens släpp gled jag in på Gårda för att köpa nåt till kvällen. Döm min förvåning när inte mindre än 10 flaskor står där hux flux :eek:
Blev ett dyrt besök då det visade sig att även EN Gruaud Larose som jag också missade veckan innan, hade hittat tillbaks. Precis innan kassan såg jag dessutom Roederers Brut Vintage 2012 som åkte med, suck ;)
Dyrt blir det, men saticken va man mår bra efteråt
 

john b

Medlem
Ah crap!

Jag som just gett mig köpstopp! Kommer bryta det i morra... :oops:

Ah crap!

Jag som just gett mig köpstopp! Kommer bryta det i morra... :oops:

Hehe. Känner igen det där.
Jag gör istället så då att jag beställer till mitt lokala bolag. Då bryts ju inte köpstoppet förrän man hämtar ut...

Vilket festligt nog är exakt vad jag gjorde nyss med just roederer 2012
 

LarsW

Medlem
Vill absolut inte avråda dig från att handla – den kommer med största sannolikhet utvecklas till en fantastisk champagne – men jag tror inte du behöver ha så bråttom!

Borde inte vara alltför bråttom men då jag av massa konstiga anledningar och dålig planering missade att lägga några Roederer 2008 i källaren så vill jag verkligen inte missa denna.
Och det var ju en historiskt liten skörd så kommer finna mindre av allt.
 

Christer J

Medlem
Borde inte vara alltför bråttom men då jag av massa konstiga anledningar och dålig planering missade att lägga några Roederer 2008 i källaren så vill jag verkligen inte missa denna.
Och det var ju en historiskt liten skörd så kommer finna mindre av allt.

Bättre att veta att man har än att tro att det går att ordna en annan dag
 

rs14

Medlem
Det är svårt det där. När Pol Roger BdB 2008 dök upp på hyllorna så tänkte jag att man nog inte behövde ha så bråttom, några få månader senare bytte man till 2009 och alla '08 var redan slut. Fick inte en enda flaska vilket kändes jäkligt surt förstås. Men livet går vidare, inte så att jag går och grubblar över det idag, det kommer fler viner och nya årgångar hela tiden. Den ena lite bättre än den andra, eller tvärtom.

Roederer 2012 står på inköpslistan här också. Någon som hunnit prova den?
 

Christer J

Medlem
Det är svårt det där. När Pol Roger BdB 2008 dök upp på hyllorna så tänkte jag att man nog inte behövde ha så bråttom, några få månader senare bytte man till 2009 och alla '08 var redan slut. Fick inte en enda flaska vilket kändes jäkligt surt förstås. Men livet går vidare, inte så att jag går och grubblar över det idag, det kommer fler viner och nya årgångar hela tiden. Den ena lite bättre än den andra, eller tvärtom.

Roederer 2012 står på inköpslistan här också. Någon som hunnit prova den?

Som nynörd tycker det är svårt ändå detta med bra år där vinet helst ska ligga till sig några år, ibland många. Och att det är svårt (dyrt) att köpa bra år för att dricka nu.
Så jag stressar på och köper de 2008 som finns till rimliga priser för att dricka inom några år och 2012 för att dricka när jag är 10 år äldre.
Non-vintage dricker vi hela tiden
 

LarsW

Medlem
Det är svårt det där. När Pol Roger BdB 2008 dök upp på hyllorna så tänkte jag att man nog inte behövde ha så bråttom, några få månader senare bytte man till 2009 och alla '08 var redan slut. Fick inte en enda flaska vilket kändes jäkligt surt förstås. Men livet går vidare, inte så att jag går och grubblar över det idag, det kommer fler viner och nya årgångar hela tiden. Den ena lite bättre än den andra, eller tvärtom.

Roederer 2012 står på inköpslistan här också. Någon som hunnit prova den?

Amen to that!

Jag överlever. :D Har ju andra 2008or att trösta mig med.
Egentligen mest dålig timing. Jag blev klar med mina studier januari förra året och de sista tre åren av dem hade jag inga studiemedel så hade typ 99% köpstopp på fin-vin sista tiden. När jag började jobba igen och sparat upp en vinbudget så var det Roederers 2009a som fanns. Väldigt trevlig men tror inte den är för långlagring.
 

rs14

Medlem
Var köpte du dina fleur de passion 2008?

Finns i nuläget i åtta butiker runt om i landet. Hansabutiken i Malmö har över 30 flaskor hemma. Kanske du har nära till en av butikerna som har, annars kan du be din lokala butik att ta hem från en av dessa butiker. Om de går med på att släppa mågra flaskor vill säga.
 
Toppen