Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har fått intrycket att Etna-viner är strävare och mindre fatade, om man generaliserar. Sist jag fick en Etna blint gissade jag på Piemonte.
Min analys och kunskap sträcker sig så långt som till att vinerna är liknande mjuka och bäriga. Möjligtvis är Etna vinerna jag druckit, kraftigare, jämfört med de mer mjuka pinot vinerna från Frankrike. Men skulle jag få blint skulle jag nog gissa Bourgogne på de senaste av mina inköp. Men smaken är subjektiv :D
 

Michael_M0!

Medlem
Min analys och kunskap sträcker sig så långt som till att vinerna är liknande mjuka och bäriga. Möjligtvis är Etna vinerna jag druckit, kraftigare, jämfört med de mer mjuka pinot vinerna från Frankrike. Men skulle jag få blint skulle jag nog gissa Bourgogne på de senaste av mina inköp. Men smaken är subjektiv :D

Jag tycker de både påminner om Borgougne och om Nebbiolo, något sådant.
Men mitt första intryck av Etna var att - "Det här är ju något helt eget".

Kul med semester på Sicilien. Lycka till :)
 

Jele

Medlem
196D25C6-901E-45C6-849F-AA7454D387BA.jpeg


Första leveransen från Caviste, kul! Och från en av mina favoritregioner/druvor just nu. Inte öppnat någon än dock. Någon annan som hunnit testa någon?
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Idag är en rolig vindag.

Första fanwine-inköpet. Ångrar redan att jag inte köpte fler.
Visa bifogad bild 17184
Kul, jag har också inkasserat lite Damien Hugot men poppningen av NV Extra Brut får allt ske vid något högtidligare tillfälle är denna vanliga fredag. (Kanske nästa...?) Däremot har jag korkat upp en enklare Carema från samma leverans och det var inget korkat med det. Vill du läsa vad jag tyckte om den så har du det här.
 

Nyllet

Medlem
Kul, jag har också inkasserat lite Damien Hugot men poppningen av NV Extra Brut får allt ske vid något högtidligare tillfälle är denna vanliga fredag. (Kanske nästa...?) Däremot har jag korkat upp en enklare Carema från samma leverans och det var inget korkat med det. Vill du läsa vad jag tyckte om den så har du det här.

Najs! För mig blev det 3 flaskor brut och 3 st rosé. Kommer nog inte kunna hålla mig längre än midsommarhelgen innan första får sätta livet till. Jag funderade faktiskt på att plocka med lite Carema men snålade, tyvärr. Får bli nästa gång!
 

glenn_peter

Medlem
Förra fredagens utflykt till Jerez resulterade i både ett spontant besök på Emilio Hidalgo samt en sväng förbi vinbutik för extra påfyllning av sherry.
Möttes av Fernando Hidalgo som beklagade sig att dom jobbade, plus att han hade möte snart och inte kunde anordna nån ordentlig tour. Förslog en snabb runda på 5min, vilket slutade med 30 min, historik, promenad bland tunnor, förklaring av jästtäckets betydelse (flor) och av deras horisontala (istället för vertikala) blandning av soleras.
IMG_1890.jpg

IMG_1893.jpg
IMG_1896.jpg

I vinbutiken var det svårt att välja, när det var golv-till-tak-sektioner av Fino, Manzanilla, Amontillado och Oloroso.
Efter lite hjälp av personalen, och ett personligt val av Micaela, så blev detta till slut de som fick följa med hem tillsammans med två flaskor från Hidalgo.
IMG_1957.jpg

Hidalgo "La Panesa" (Fino)
Hidalgo "Villapanés" Oloroso
Carvajal Oloroso En Rama
Bodegas Baron Micaela Manzanilla
Collantes Fossi Amontillado
 

Mattias Schyberg

Administratör
Förra fredagens utflykt till Jerez resulterade i både ett spontant besök på Emilio Hidalgo samt en sväng förbi vinbutik för extra påfyllning av sherry.
Möttes av Fernando Hidalgo som beklagade sig att dom jobbade, plus att han hade möte snart och inte kunde anordna nån ordentlig tour. Förslog en snabb runda på 5min, vilket slutade med 30 min, historik, promenad bland tunnor, förklaring av jästtäckets betydelse (flor) och av deras horisontala (istället för vertikala) blandning av soleras.
Visa bifogad bild 17264
Visa bifogad bild 17268 Visa bifogad bild 17269
I vinbutiken var det svårt att välja, när det var golv-till-tak-sektioner av Fino, Manzanilla, Amontillado och Oloroso.
Efter lite hjälp av personalen, och ett personligt val av Micaela, så blev detta till slut de som fick följa med hem tillsammans med två flaskor från Hidalgo.
Visa bifogad bild 17270
Hidalgo "La Panesa" (Fino)
Hidalgo "Villapanés" Oloroso
Carvajal Oloroso En Rama
Bodegas Baron Micaela Manzanilla
Collantes Fossi Amontillado
Härligt! :)
 

Hardolph

Medlem
Hur var det att köpa därifrån? Lägga något på deras priser? Hur är det med frakt?

Tack!

Jag tycker att det funkade förvånansvärt smidigt. Tydligen så kräver beställningarna ifrån Sverige en manuell hantering ifrån deras håll. Så jag hade lite mejlkorrespondens med "Head of international sales". Efter lite mejlväxling så visade det sig att de accepterar PayPal också. Först ville de ha betalt via internationell banköverföring, vilket visade sig vara krångligt för mig.

Frakten för tio buteljer gick på 33 europarubel.
Enda kruxet var Postmords hantering då det ifrån deras sida påstods att det skulle levereras till dörren men när jag ringde för att se att de hade alla uppgifter så visade det sig att de ändå skulle leverera till mitt postombud eftersom att jag är privatperson.

Således tror jag att det optimala är om man kan ha ett företag som leveransadress så att de kör ut leveransen dit. För om jag inte missminner mig så har jag för mig att alla paket över 20 kg måste hämtas på en av Postens depåer.
Tio skumpabuteljer väger för övrigt 18.7kg.

Jag kommer att beställa därifrån igen när budgeten tillåter.
 

FredrikC

Medlem
Jag tycker att det funkade förvånansvärt smidigt. Tydligen så kräver beställningarna ifrån Sverige en manuell hantering ifrån deras håll. Så jag hade lite mejlkorrespondens med "Head of international sales". Efter lite mejlväxling så visade det sig att de accepterar PayPal också. Först ville de ha betalt via internationell banköverföring, vilket visade sig vara krångligt för mig.

Frakten för tio buteljer gick på 33 europarubel.
Enda kruxet var Postmords hantering då det ifrån deras sida påstods att det skulle levereras till dörren men när jag ringde för att se att de hade alla uppgifter så visade det sig att de ändå skulle leverera till mitt postombud eftersom att jag är privatperson.

Således tror jag att det optimala är om man kan ha ett företag som leveransadress så att de kör ut leveransen dit. För om jag inte missminner mig så har jag för mig att alla paket över 20 kg måste hämtas på en av Postens depåer.
Tio skumpabuteljer väger för övrigt 18.7kg.

Jag kommer att beställa därifrån igen när budgeten tillåter.

Tack för utförligt svar!
kommer det på något extra på de priserna som står på deras sida eller är det de som gäller?
 

Michael_M0!

Medlem
Förra fredagens utflykt till Jerez resulterade i både ett spontant besök på Emilio Hidalgo samt en sväng förbi vinbutik för extra påfyllning av sherry.
Möttes av Fernando Hidalgo som beklagade sig att dom jobbade, plus att han hade möte snart och inte kunde anordna nån ordentlig tour. Förslog en snabb runda på 5min, vilket slutade med 30 min, historik, promenad bland tunnor, förklaring av jästtäckets betydelse (flor) och av deras horisontala (istället för vertikala) blandning av soleras.

I vinbutiken var det svårt att välja, när det var golv-till-tak-sektioner av Fino, Manzanilla, Amontillado och Oloroso.
Efter lite hjälp av personalen, och ett personligt val av Micaela, så blev detta till slut de som fick följa med hem tillsammans med två flaskor från Hidalgo.

Hidalgo "La Panesa" (Fino)
Hidalgo "Villapanés" Oloroso
Carvajal Oloroso En Rama
Bodegas Baron Micaela Manzanilla
Collantes Fossi Amontillado

Kul! Tack för att du delar med dig!
Jerez är hur trevligt som helst, och vinerna därifrån något av en favorit för mig.
Besökte ni fler bodegor, och hade du någon favorit av vinerna du prövade?
 

glenn_peter

Medlem
Besökte ni fler bodegor, och hade du någon favorit av vinerna du prövade?
Visst är dom härliga vinerna därifrån?
Tyvärr är jag den enda i sällskapet (var 2 familjer som åkte tillsammans) som tycker så. Därför blev det bara ett besök.
Hidalgo ligger precis bredvid Lustau så där gick vi mest bara förbi och kollade.
Övriga favoriter från Jerez med omnejd, hm, Bodegas Baron, Equipo Navazos, El Maestro Sierra, Bodegas Hidalgo, Gonzales Byass, Sanches Romate, för att nämna några.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul! Tack för att du delar med dig!
Jerez är hur trevligt som helst, och vinerna därifrån något av en favorit för mig.
Besökte ni fler bodegor, och hade du någon favorit av vinerna du prövade?
NAJS!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gjorde ett inköp för att testa och se om det blir ytterligare 0, 12 eller 24 flaskor av denna:
2016 Sensi Campoluce Chianti
Varför den då?
Jo, 93p av Luca Maroni (Mr Poäng Inflation himself) men ändå... 85 kr flaskan... "Biologiskt" vin dessutom.
Inte många rätt i min värld, förutom då att det är en Chianti.
Vi får väl se till ca helgen hur den beter sig som Chianti. Het eller get? Ja, det är det som är frågan...
Är den bra som Chianti så blir det ett gäng. Bra Chianti är alltid fint att ha hemma, ssk då de fått ligga till sig en 10 år eller så.

Någon som provat detta vin?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förra fredagens utflykt till Jerez resulterade i både ett spontant besök på Emilio Hidalgo samt en sväng förbi vinbutik för extra påfyllning av sherry.
Möttes av Fernando Hidalgo som beklagade sig att dom jobbade, plus att han hade möte snart och inte kunde anordna nån ordentlig tour. Förslog en snabb runda på 5min, vilket slutade med 30 min, historik, promenad bland tunnor, förklaring av jästtäckets betydelse (flor) och av deras horisontala (istället för vertikala) blandning av soleras.
Visa bifogad bild 17264
Visa bifogad bild 17268 Visa bifogad bild 17269
I vinbutiken var det svårt att välja, när det var golv-till-tak-sektioner av Fino, Manzanilla, Amontillado och Oloroso.
Efter lite hjälp av personalen, och ett personligt val av Micaela, så blev detta till slut de som fick följa med hem tillsammans med två flaskor från Hidalgo.
Visa bifogad bild 17270
Hidalgo "La Panesa" (Fino)
Hidalgo "Villapanés" Oloroso
Carvajal Oloroso En Rama
Bodegas Baron Micaela Manzanilla
Collantes Fossi Amontillado
Fantastiskt underbart! :)
 
Toppen