Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vera Wind

In vini veritas?
Idag hämtade jag ut en leverans på lite olika spännande NV som jag vill prova.
IMG_20210417_150328.jpg
 

Emvima

Medlem
Någon som handlat från Kobaj?

Paul Bara Brut Reserve för cirka 278kr bland annat.
Förra måndagen hämtade jag ut en låda Bernard Lonclas champagne ifrån kobaj.com två arbetsdagar efter ankomst till Danmark fick jag min låda. Postnord som levererade ,fick sms där jag kunde välja hämta ut eller hemleverans. Smidigt att frakten var med räknad i priset. Någon som har koll om där är några guldkorn ibland odlarna på sidan? Tyvärr missade jag att beställa Paul Bara innan det blev en rejäl prishöjning på hans viner
 

buteljen

Medlem
Efter att ha slöläst på ett Baroloforum fick jag något infall och beställde fyra Fogliati Barolo Bussia 2016. Tydligen en liten estate som tidigare sålt frukten till Ceretto sedan lång tid tillbaka. Ceretto ville att man skulle riva upp den gamla vingården (80 år) o plantera nytt, men det ville inte ägarna så kontraktet revs och nu producerar de ca 3000 flaskor själva istället. 30 månader i stora fat + 12 månader i flaska. Första årgången 2016. Vingården ligger i Pugnane subzone i Bussia, nära Castiglione och Barolo. Jag har dålig koll på Barolo men tyckte detta lät spännande! Kastade även med några Produttori Barbaresco 2017 som väl är ett säkert kort??
IMG_0534.jpg
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Efter att ha slöläst på ett Baroloforum fick jag något infall och beställde fyra Fogliati Barolo Bussia 2016. Tydligen en liten estate som tidigare sålt frukten till Ceretto sedan lång tid tillbaka. Ceretto ville att man skulle riva upp den gamla vingården (75 år) o plantera nytt, men det ville inte ägarna så kontraktet revs och nu producerar man ca 3000 flaskor själv istället. 30 månader i stora fat + 12 månader i flaska. Första årgången 2016. Vingården ligger i Pugane subzone i Bussia, nära Castiglione och Barolo. Jag har dålig koll på Barolo men tyckte detta lät spännande! Kastade även med några Produttori Barbaresco 2017 som väl är ett säkert kort??
Visa bifogad bild 23045

ja säkert kort och jag gillade produttori 2017 när jag prövade den för ett tag sedan - inte för sluten och vresig trots sin ungdom :)
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag har köpt en flaska K-or från Clos Troteligotte för att det var oemotståndligt. Säg Troteligotte högt för dig själv! Det låter så vansinnigt roligt. Dessutom ska det vara ett brettigt rödvin med mineralitet, så jag behöver prova!
Jag skippade TS-släppen den här månaden, men så stod det nu ett par flaskor Creation på hyllan ... så de fick följa med hem efter allt prat det varit om dem här. :rolleyes:
 

The Wall

Medlem
Jag har köpt en flaska K-or från Clos Troteligotte för att det var oemotståndligt. Säg Troteligotte högt för dig själv! Det låter så vansinnigt roligt. Dessutom ska det vara ett brettigt rödvin med mineralitet, så jag behöver prova!
Jag skippade TS-släppen den här månaden, men så stod det nu ett par flaskor Creation på hyllan ... så de fick följa med hem efter allt prat det varit om dem här. :rolleyes:
Visst är det svårt att motstå bedjande flaskor? :)
TS-hyllan brukar ha samma effekt på mig som godisavdelningen på Ica/Konsum/whatever har på barnen.
 
Toppen