Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

stevie22002

Medlem
Om det åtminstone vore så lätt som otroligt svårt, det är mer eller mindre hopplöst.
Jag har köpt lite jänkarviner från dessa vinhandlare i Europa. Dyker upp lite kul och exklusivt då och då:

https://bestofwines.com/wine/?type=2,3,4,11,12,17&view=grid&countries[]=7&price_min=€ 10,-&price_max=€ 40.000,-

https://onshorecellars.com/collections/wine-1?pf_t_country=country-USA&page=5

www.vildmedvin.se (kan vara lite dyra, men dom har viner som inte finns i Sverige. Tex Kosta Browne som jag handlat flera ggr därifrån)

:)
 

Jesper L

Medlem
Hint hint…
F.lli Bettini 1958 och 1971 Grumello, 1971 Sassella, 1971 och 1973 Valgella Valtellina Superiore - Lombardy.
Sedan en 1973 Inferno som jag inte har någon aning om. För att vara helt ärlig har jag ingen koll alls på flaskorna. Skoj att testa!
Ping @StefanAkiko testat denna producent tidigare?

upload_2021-6-19_18-56-50.jpeg
 

Magikern

Medlem
Hint hint…
F.lli Bettini 1958 och 1971 Grumello, 1971 Sassella, 1971 och 1973 Valgella Valtellina Superiore - Lombardy.
Sedan en 1973 Inferno som jag inte har någon aning om. För att vara helt ärlig har jag ingen koll alls på flaskorna. Skoj att testa!
Ping @StefanAkiko testat denna producent tidigare?

Visa bifogad bild 23635

När det gäller viner från denna regionen har jag hört att Negri Castel Chiuro (Hugh Johnson är ett stort fan vet jag) kan vara väldigt bra och långlivad men jag hade nog varit beredd på att använda vinerna i matlagning i ditt fall faktiskt. Jag vill inte oroa någon i onödan skall tilläggas vinerna kanske är jättebra. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hint hint…
F.lli Bettini 1958 och 1971 Grumello, 1971 Sassella, 1971 och 1973 Valgella Valtellina Superiore - Lombardy.
Sedan en 1973 Inferno som jag inte har någon aning om. För att vara helt ärlig har jag ingen koll alls på flaskorna. Skoj att testa!
Ping @StefanAkiko testat denna producent tidigare?

Visa bifogad bild 23635
Nej, tyvärr inte ännu, men är gärna med och blir expert på dem alla ( ◠‿◠ )
I ärlighetens namn blev jag rätt grön av positiv avund…
Fan vilken skoj Lattjolajbanlåda!
Bra jagat!!!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vänta 20 år med att säga något tills första flaskan öppnas och hustrun utbrister "Underbart vin! Otur att vi bara har den här flaskan." varpå du lugnt kan säga "Eventuellt kan jag ordna fram någon flaska till."
Tyvärr är hon mycket väl medveten om att Tropong Mondotter inte bara ramlar in, sådär. Vi har fö bestämt oss att tacka ja till deras inbjudan till middag på slottet. Naturligtvis får vi själva betala, men det är fantastiskt trevligt folk. Nästa vända i Bdx och St Emilion rular!
Nästa flaska jag fiskar fram ur gömmorna blir under hösten. Då tutar vi i oss en 1985:a. Längtar oerhört efter nästa putell av deras magiska 2005or.
 

Jesper L

Medlem
När det gäller viner från denna regionen har jag hört att Negri Castel Chiuro (Hugh Johnson är ett stort fan vet jag) kan vara väldigt bra och långlivad men jag hade nog varit beredd på att använda vinerna i matlagning i ditt fall faktiskt. Jag vill inte oroa någon i onödan skall tilläggas vinerna kanske är jättebra. :)
Har inte några stora förhoppningar heller. 125kr per flaska så det är ingen stor investering :)


Nej, tyvärr inte ännu, men är gärna med och blir expert på dem alla ( ◠‿◠ )
I ärlighetens namn blev jag rätt grön av positiv avund…
Fan vilken skoj Lattjolajbanlåda!
Bra jagat!!!
:D Det ska vi kanske kunna ordna!
 

Vera Wind

In vini veritas?
Köpte 8 flaskor från Weinfurore för ett tag sedan och har nu provat en av varje och tyckte inte om nån. :(
Jag har väl bara satsat på fel hästar, men jag blir ju inte direkt sugen på att beställa mer från dem.

Flaskan idag tror jag är defekt. Men jag har för liten erfarenhet för att veta vad det är.
Bertram-Baltes Handwerk Spätburgunder 2018 som luktar bensin och bränt gummi. Så starkt att jag inte känner nåt annat. Luftning hjälpte föga. Smakar hemskt. Är det nåt med svavlet?
Jag vaskade den.
IMG_20210620_163543.jpg
 

Nyllet

Medlem
Köpte 8 flaskor från Weinfurore för ett tag sedan och har nu provat en av varje och tyckte inte om nån. :(
Jag har väl bara satsat på fel hästar, men jag blir ju inte direkt sugen på att beställa mer från dem.

Flaskan idag tror jag är defekt. Men jag har för liten erfarenhet för att veta vad det är.
Bertram-Baltes Handwerk Spätburgunder 2018 som luktar bensin och bränt gummi. Så starkt att jag inte känner nåt annat. Luftning hjälpte föga. Smakar hemskt. Är det nåt med svavlet?
Jag vaskade den. Visa bifogad bild 23648

Tycker också det låter defekt, tråkigt. Jag har aldrig druckit Bertrams Handwerk men har köpt och druckit både 2017 och 2018 av hennes Ahrweiler och tyckt att det varit finfin Spätburgunder.

Jag har bara haft kanonbra erfarenhet av weinfurore, både avseende utbud och service. Vad var det för andra pavor du köpte? Tråkigt om ingenting var till belåtenhet. Var dom defekta eller "bara" inte din grej?
 

Vera Wind

In vini veritas?
Tycker också det låter defekt, tråkigt. Jag har aldrig druckit Bertrams Handwerk men har köpt och druckit både 2017 och 2018 av hennes Ahrweiler och tyckt att det varit finfin Spätburgunder.

Jag har bara haft kanonbra erfarenhet av weinfurore, både avseende utbud och service. Vad var det för andra pavor du köpte? Tråkigt om ingenting var till belåtenhet. Var dom defekta eller "bara" inte din grej?
Nej, de andra var bara inte min grej. Enderle & Moll; olika Spätburgunder utföranden, samt Schäfer-Fröhlisch Vulkangestein Riesling.
 
Toppen