Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
..och där kom sms om att beställningen makuleras eftersom varan inte kan levereras.
Inte helt oväntat kanske, men det var en kittlande känsla några timmar att leverantören skulle ha "hittat" nåra kvarvarande -17 som man lagt ut på detta sätt.
Ah well..
 

v_skogh

Medlem
..och där kom sms om att beställningen makuleras eftersom varan inte kan levereras.
Inte helt oväntat kanske, men det var en kittlande känsla några timmar att leverantören skulle ha "hittat" nåra kvarvarande -17 som man lagt ut på detta sätt.
Ah well..
Köp på magnum istället ;)
 

LeChat

Medlem
EBFE21DE-C01E-4600-9D56-6AE906E6FE89.jpeg

2020 Château Cantemerle

Lägga slantarna på två lådor Cantemerle eller en flaska prestigevin? Finewinessvaret på den frågan är förstås både och.:cool:
Men för egen del blir det budgetbordeaux!

Inte köpt Cantemerle sen 2016 och även då blev det två lådor. Haut Medoc är sällan speciellt spännande men denna brukar ju vara en bra budgetbordeaux. Får väl se vad den kan prestera om sådär en 6-7 år.
 
Last edited:

Ozric

Medlem
Visa bifogad bild 28778
2020 Château Cantemerle

Lägga slantarna på två lådor Cantemerle eller en flaska prestigevin? Finewinessvaret på den frågan är förstås både och.:cool:
Men för egen del blir det budgetbordeaux!

Inte köpt Cantemerle sen 2016 och även då blev det två lådor. Haut Medoc är sällan speciellt spännande men denna brukar ju vara en bra budgetbordeaux. Får väl se vad den kan prestera om sådär en 6-7 år.

Måste vara fint att kunna referrera till vin för över 300kr som budget. :D
Själv beställde jag en flaska Cantemerle för att lagra, och det kanske blir en till eftersom jag såg att mitt lokala Systembolaget hade tagit in ett gäng.
 

Bastardo

Medlem
Det kom en budbil från Lastbilsstationen i går med det här innehållet. Det var första gången jag beställde från Vivino när jag hittade ett par intressanta viner för ett bra pris och frakten var gratis när man beställer första gången och det är inte så dyrt annars heller. Kostnaden var totalt 874 riksdaler levererat till dörren.
Frakten var ganska snabb, men de slår inte XtraWine på den punkten.

Torre Mora Scalunera Etna Rosato 2021
Barbanera Collezione Famiglia Vecciano Toscana 2018


Svårast är att hitta ett vin som är bra prissatt hos Vivino, för väldigt många viner är också dyrare där än på annat håll. Dessutom finns bara en bråkdel av alla viner till salu som finns där och det känns lite märkligt.
Det är första gången jag lyckas hitta ett 99 poängsvin så här billigt … ;) Men jag sökte oerhört mycket andra opinioner också, för den här gode mannen (Luca Maroni), är inte alltid att lita på helt 100 procent.
P.S. Tydligen är 99p menat för producenten och inte för vinet. Rosévinet var alla fall gott.

Pigg, frisk och fruktig smak. Väldigt ljus rosa färg. Riktig kork av ganska billig kvalitet. Helt annorlunda smak än andar roséviner jag har druckit. Ren och trevlig helhet utan kemisk bismak. Inte för torrt eller syrligt, utan en snygg helhet som får anses vara väl värd sitt pris, men jag kommer nog inte beställa flera viner just nu alla fall. Men ni som är sugen att prova vinet, köp några flaskor så länge de finns fortfarande att köpa.
Jag gillar mitt rosévin med en gnutta restsocker i sig. Gärna Feinherb och i ungefär den stilen med cirka 10 gram och uppåt socker per liter. Torra och syrliga viner får vara i fred från mig.

DSC_0226.JPG
 
3C08509B-5403-4CBA-A5BD-16F2598DEE3C.jpeg
Poderi Cellario – Il vino che non c’e’ Orange och Poderi Cellario – Il vino che non c’e’ Rosso. Naturviner på udda druvsorter. Det ljusa 80% nascetta och resten malvasia och det röda framförallt på druvan doux d’henry. Jag är dålig på naturviner men då får man köpa och testa sig fram.

Skulle det här kunna vara aprils dela en pava?
 

katho27

Medlem
..och där kom sms om att beställningen makuleras eftersom varan inte kan levereras.
Inte helt oväntat kanske, men det var en kittlande känsla några timmar att leverantören skulle ha "hittat" nåra kvarvarande -17 som man lagt ut på detta sätt.
Ah well..
Del II: Kände mig lite som en idiot när jag dagen efter ovan, 23/3 såg att den återigen verkade finnas online och gjorde ett nytt försök trots tidigare avslag..
Men se, idag kunde jag utöver fredagssläpp hämta ut även två flaskor PdB -17. Trevligt!

IMG_5969.jpg
 

Mexikanaren

Medlem
Lyckades att klicka hem en 2020 Perrin Château De Beaucastel, Châteauneuf-du-Pape på magnum for c:a 170 eu-pengar (inkl. avgifter, frakt, osv) vilket för mig känns som ett OK pris ändå.
Någon som har en uppfattning på hur länge man bör låta en sådan här pjäs ligga innan man ens tänker på att poppa korken?

b4c9f08d-6719-4be7-af4c-545d541a9e44.jpg
 
Visa bifogad bild 28778
2020 Château Cantemerle

Lägga slantarna på två lådor Cantemerle eller en flaska prestigevin? Finewinessvaret på den frågan är förstås både och.:cool:
Men för egen del blir det budgetbordeaux!

Inte köpt Cantemerle sen 2016 och även då blev det två lådor. Haut Medoc är sällan speciellt spännande men denna brukar ju vara en bra budgetbordeaux. Får väl se vad den kan prestera om sådär en 6-7 år.
Cantemerle 19 är bang for your buck, druckit flera ggr, mycket trevlig!
 

Kaptenen

Medlem
Jag var tvungen att etikettköpa den här. Jag lider av svår villhöver och den här flaskan kvalar definitivt in till att sitta med i soffan, klappa lite och tänka ut ett bra tillfälle till att dricka.
Är det fåniga vanitasmotiv du går i gång på hade jag köpt denna.

Kalamity, dessutom med 98 Parkerpoäng.

Edit. Dålig bild. Lägger in länk i stället.

 
Last edited:
Annars kan jag rekommendera Ch Gloria 2019, ett magiskt vin kontra pengen det kostar. Fick leverans av 12 fl och 6 magnum igår. Vinet var den stora överraskningen på Southwoldprovningen av årgång 2019. Där provades ca 300 viner från bdx 2019...
Om man vill läsa mer om provningen, gå in på farrvintners.com eller googla southwold 2019. Treflig helg!
 

Boletus

Medlem
Annars kan jag rekommendera Ch Gloria 2019, ett magiskt vin kontra pengen det kostar. Fick leverans av 12 fl och 6 magnum igår. Vinet var den stora överraskningen på Southwoldprovningen av årgång 2019. Där provades ca 300 viner från bdx 2019...
Om man vill läsa mer om provningen, gå in på farrvintners.com eller googla southwold 2019. Treflig helg!
Håller med, oftast mycket bra valuta för pengarna. Dock ska man fokusera på bra årgångar, dit 2019 helt klart hör.
 
Toppen