Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Äntligen! Dags att öppna en flaska vin!
Sist jag drack ett rött vin var den 21a Juni.
Sist jag drack vin var den 25e Juli.
Nu kommer allting att smaka fantastiskt. :D

Om det är någon som har missat, så har jag inte druckit vin för att kunna vara körbar och närvarande vid min sambons beräknade förlossning. Vet ni vad som händer när man planerar allt för väl? Jo ta mig fan, jag blev magsjuk dagen innan förlossningen startade och missade hela skiten! Min sambo fick åka till BB med sin mamma, och min sambos pappa fick komma hit och ta hand om vårat första barn, under tiden som jag bara sov mig igenom hela tisdagen och onsdagen. Jaja.. Though luck.
Vi försökte glädja oss åt de faktum att Linnea och lilla August skulle få komma hem från sjukhuset på fredagen, så att hela familjen kunde samlas för första gången. Vad tror ni händer då? Jo.. då blir vår första dotter magsjuk och kräks över alla nybäddade sängkläder och handdukar. Härligt att vara småbarnspappa!

I söndags fick de komma hem, och nu har vi en väldigt avundsjuk dotter som skriker och gör allt i sin makt för att få uppmärksamheten bort från lillebror. Denna flaska vin öppnades när båda barnen somnat;

2010 Grasso Fratelli Barbera d'Alba

42935552_104068477202909_8107168735942410240_n.jpg


Medelfyllig (-) kropp, hög syra, hög alkohol som lämnar en eldig finish. Mörk tung frukt. Gott, ett vin jag gärna köper och dricker igen. Väldigt annorlunda mot vad jag förväntade mig. Jag hade nog mer räknat på att det skulle vara en lätt italienare, men blint hade jag nog kunnat ta det här som en nya världen Cab. 88p.
 

Adamanko

Medlem
Äntligen! Dags att öppna en flaska vin!
Sist jag drack ett rött vin var den 21a Juni.
Sist jag drack vin var den 25e Juli.
Nu kommer allting att smaka fantastiskt. :D

Om det är någon som har missat, så har jag inte druckit vin för att kunna vara körbar och närvarande vid min sambons beräknade förlossning. Vet ni vad som händer när man planerar allt för väl? Jo ta mig fan, jag blev magsjuk dagen innan förlossningen startade och missade hela skiten! Min sambo fick åka till BB med sin mamma, och min sambos pappa fick komma hit och ta hand om vårat första barn, under tiden som jag bara sov mig igenom hela tisdagen och onsdagen. Jaja.. Though luck.
Vi försökte glädja oss åt de faktum att Linnea och lilla August skulle få komma hem från sjukhuset på fredagen, så att hela familjen kunde samlas för första gången. Vad tror ni händer då? Jo.. då blir vår första dotter magsjuk och kräks över alla nybäddade sängkläder och handdukar. Härligt att vara småbarnspappa!

I söndags fick de komma hem, och nu har vi en väldigt avundsjuk dotter som skriker och gör allt i sin makt för att få uppmärksamheten bort från lillebror. Denna flaska vin öppnades när båda barnen somnat;

2010 Grasso Fratelli Barbera d'Alba

Visa bifogad bild 14452

Medelfyllig (-) kropp, hög syra, hög alkohol som lämnar en eldig finish. Mörk tung frukt. Gott, ett vin jag gärna köper och dricker igen. Väldigt annorlunda mot vad jag förväntade mig. Jag hade nog mer räknat på att det skulle vara en lätt italienare, men blint hade jag nog kunnat ta det här som en nya världen Cab. 88p.
Bra jobbat och lycka till! Och själv tyckte jag det var överskattat att vara med på förlossningarna. Även om det kanske slog en magsjuka. :)
 

LeChat

Medlem
B232AEC1-5638-496E-96ED-B0D0154578F9.jpeg

2013 Ciacci Piccolomini d’Aragona Brunello di Montalcino

Det är många viner att hålla koll på när man planerar sina inköp. Det är då lätt att glömma av, eller missa vissa viner. Vill av den anledningen tipsa om att det fortfarande finns drygt 20 flaskor kvar av denna enligt SBs butikssaldo. (Måste alltså beställas från någon butik.) Så om du missade denna goding, passa på att beställa bra Brunello för ynka 299:-
 
M

Mouton

image.jpeg


Provar totalt utan för tävlan (månadens pava september) till en torsk rygg med bacon och champinjoner purjo och mer. Den sitter som en handske menad till detta. Vis av forumets noter dekanterar jag flaskan en timma innan. Men jisses, doften. Av gammal krossade jordgubbar lavendel murket trä, formligen sprutar ur glaset. Smaken i samma bana, man känner dock hur frukten börjar torka in (positivt i min smak) lååång eftersmak. La omedelbart en ny beställning på 6 st till. 90-91 poäng i min bok, och hur ofta får man Chansen att köpa övermogen pinne? Jag tar den...
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 14460
2013 Ciacci Piccolomini d’Aragona Brunello di Montalcino

Det är många viner att hålla koll på när man planerar sina inköp. Det är då lätt att glömma av, eller missa vissa viner. Vill av den anledningen tipsa om att det fortfarande finns drygt 20 flaskor kvar av denna enligt SBs butikssaldo. (Måste alltså beställas från någon butik.) Så om du missade denna goding, passa på att beställa bra Brunello för ynka 299:-
I mitt tycke är -12 något bättre. Men det kan ju bero på att källaren innehåller dubbel mängd av DN årgången;)
 

Wintermute

Medlem
Fam. Mayard. C9dP Le Hurlevent. 2016.
Jag minns en efterfest på 90-talet. Det spelades Tityo och Stakka Bo på stereon. Allt vin och all öl var slut. Vi blandade Absolut och blåbärssoppa. 25+ år senare får jag flashbacks. Musiken har bytts ut. Annars är allt sig likt. Möjligen har det tillkommit en ton av vaniljsocker som jag inte kommer ihåg.
 
Fam. Mayard. C9dP Le Hurlevent. 2016.
Jag minns en efterfest på 90-talet. Det spelades Tityo och Stakka Bo på stereon. Allt vin och all öl var slut. Vi blandade Absolut och blåbärssoppa. 25+ år senare får jag flashbacks. Musiken har bytts ut. Annars är allt sig likt. Möjligen har det tillkommit en ton av vaniljsocker som jag inte kommer ihåg.
Klockren not. Låter inte som du kommer att köpa mer av detta? :)
 

grappa

Medlem
Christom 2011 Mount Jeffersson Cuvé, Pinot Noire; Röd kulört. Stor doft av jordgubbar, tallbarr, provencalska kryddor, lite rök och bränt gummi. Röda vinbär, lite inslag av jordgubbe, kvistig och gräsig med bra syra och frukt. Ett härligt vin med Bourgogne känsla. Kan nog lagras ett tag till men lite tunn ifrukten så inte alltför länge. 2-3 år till definitivt, fler än 8 tveksamt. Tycke och smak 90 p, kvalitet 90 p.
 

LarsW

Medlem
Då ska vi se vad all the fuzz is about!

Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina 2015

Doft dag 1 Citrongräs, tutti-frutti, rökta skaldjur och höstlöv.
Dag 2 mindre sötma i doften och en trevlig havssälta med vanilj gör sig påmind.

Smak dag 1 citronsaft och skal, lite smörig ek, en hint av chili och syrliga bär… gröna olivkärnor, rostade sesamfrön. Hög syra!
Dag 2 lite mer oxiderade (Yay!) toner och ett mycket mjukare och behagligare vin, detta kommer nog vinna på några år på ryggen.
Lång eftersmak. Gott, gott och gott! Perfekt i höstsolen på balkongen till ångade musslor med en sallad.

Poäng... 91 idag och säkert någon/några poäng till om några år.

thumbnail_20181007_123457.jpg
 
M

Mouton

image.jpeg


2009 Trimbach Cuvee Frederic Emile
.
Till Söndagens ugnsbakade lax. Dock allt för ung ännu, visst börjar den mjukna upp lite, men ingen brådska här.
Petroleum doften början man ana, stramt och vass i smaken. Har nog potentialen att bli ett stort vin om 10 år.
4 kvar, senast smakat i våras, och väldigt lite har hänt sedan dess. Möjligtvis en lite mer mjukare rondör. 92-93 poäng idag. Möjligen 96 eller mer om en bunt år, den som lever får se.
 
Last edited by a moderator:
Toppen