Wintermute
Medlem
Simmig och sött, men med bra balans. Ädelröta, mango och passionsfrukt, följt av muscovado och vaniljglass. Kanske lite enkelt, men väldigt gott. 90p eller lite under.
Last edited:
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har några skojjobojjos här också. Så länge de har gott om häst och ko kan de vara acceptabla. Oftast är det svårt att uppleva dem som riktiga viner, iaf utifrån den personliga smaken. Vill därför uppmana dig att exkavera några lite mer riktiga vinerVisa bifogad bild 21858
Lite mogen bojo. Kul vin som knappast vinner på lagring- Sparar resten av flaskorna till när @StefanAkiko kommer på besök.
Tog min första flaska för ca två år sedan. En stor besvikelse. Kanske är dags att känna på en till?Visa bifogad bild 21855
2009 Delas Frères Hermitage Les Bessards
Öppnas en aning kall, men doften är trots det riktigt härligt syrahaktig. Inte oväntat så har smaken lite varmfruktig karaktär, men den är ändå fräsch med tydliga syror och tanninerna biter ifrån lagom. Här finns bra balans och smaken är tät men medelfyllig och de fruktigaste uttrycken har klingat av.
Var lite rädd för att öppnandet skulle leda till en stor besvikelse, men till min stora glädje kan jag konstatera att det här vinet är smaskens redan här och nu. Men samtidigt tycker jag att det står klart att här dessutom finns en stor utvecklingspotential.
I dagsläget är den till smaken inte olik en
2000 Château Monbousquet, vilket inte är fy skam!
Ingen brådska dock. Men har man några flaskor och är nyfiken som jag, så gjorde den inte ont. Tror att jag väntar 3-4 år innan nästa flaska.Tog min första flaska för ca två år sedan. En stor besvikelse. Kanske är dags att känna på en till?
Wish I was there!!!Lite korta noter från lördagens middag med @JakobZ
Chateau Beychevelle 1966 mg
Visa bifogad bild 21865
Doftar blyerts, mörka bär, rostade fat, körsbär och stall.
Fantastisk välutvecklad smak fyllt med grön paprika, skögsbärs, blyerts i mängder. Långt avslut, skulle kunna dricka det här när som helst!
93p
Grands Echezeux 1983 Gros Frere et fils
Visa bifogad bild 21866
Tyvärr korkad
Marchesi du Barolo Barbaresco 1970
Visa bifogad bild 21867
Till en början mycket soya och lite frukt men utvecklas med tid i karaff. Växer med hallon och skögsbär, torkade rosor. Hög syra och höga tanniner men väldigt trevlig även om det troligtvis inte var en perfekt flaska.
90
Härligt! Vi drack den litet enklare 2009 Hermitagen från Delas, Dom des Tourettes, på nyårsafton och hade liknande upplevelse: pang på härlig Syrah men litet varmfruktig och greppig men ändå helt njutbar och balanserad. Tror dock att dessa grejor går att lagra i minst ett decennium till om man så vill!
Ett 6-pack Porte de Ciel beställt. Syrah som stånkar på så himla bra är bara ett måste! Tack för underbar inspiration! Ser fram mot första flaskan och klunken!Tjugohundra-tjugoett har börjat bra - speciellt med några fina 2007or:
2007 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc - La Clape ”La Porte du Ciel” har en mörk och närmast svartröd färg – riktigt tät. Doften är stor med smort läder, oliver, tapenade och grillkol. Vedspis, ceder och rökt kött samt körsbär, hallon och rostad choklad. En helt enormt stor doft med värme, fetma men också elegans. Magisk och helt i min stil.
Smaken är ren och frisk med härlig fruktighet av hallon och chokladdragerade körsbär. Cassis, örter (speciellt rosmarin), mocka och aprikoser samt jordgubbar och vit choklad. Jättegott och svårt att inte dricka det här i stora klunkar (99p).
Visa bifogad bild 21895
Älskar Porte du Ciel och tycker den generellt är bättre än Clos Des Truffiers. Andra menar tvärtom men i mitt tycke är det mer ren, frisk och rödare frukt i Porte du Ciel. För den som vill prova ett alternativ till norra Rhône, Australien och Kalifornien, så är detta ett måste. En mix av de bästa av världar. Vet faktiskt inte när det här närmar sig något man kan kalla mognad. Sitter som en smäck till grillat kött. Blir bara mer och mer imponerad.
2007 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc ”Clos des Truffiers” har en mörk, tät och intensivt djupröd färg. Doften är först söt och likörlik med örtighet och fruktighet. Sedan mer jordiga toner med sälta, lakrits och murriga drag av skog och torkad frukt. Lite dova animaliska och rökiga inslag med medicinal känsla. Kanske också på gränsen till övermogen frukt.
Smaken är ren och frisk men också lite karaktär av övermogen frukt med viss ”trötthetskänsla” som antyder att balansen inte är helt i synk. Torkad frukt och viss alkoholhetta med medicinalkaraktär. Lakrits, sälta och kaffebeska. Kraftfullt men ändå inte (94p).
Visa bifogad bild 21896
Kanske inte helt i form? Antingen är det jag eller så är det vinet – kanske bara en dålig dag – möjligen flaskvariation men tyvärr tror jag mer på för mycket av det goda. Då tänker jag på vinmakandet. Känns som man tagit i för mycket med alltför stor extraktion som lett till lite samma känsla jag får i mina gamla Aussie-Shirazer. Det blir lite mycket hostmedicin och för koncentrerat för sitt eget bästa. Det smakar absolut inte illa men det saknas lite fräschör och det gör upplevelsen en aning monolitisk. Synd.
2007 Domaine Saint Préfert, Châteauneuf-du-Pape ”Collection Charles Giraud” har en klar och lätt tegelröd färg men mörka kanter. Doften är stor och kryddig med tydliga inslag av garrigue, läder och en varm rostad samt jordig ton. Syltade jordgubbar, hallon och rent generellt en varm och superlen fruktighet. Nästan lite asfalt i bakgrunden samt animaliskt med en mörk dov karaktär.
Smaken är ren och fruktig samt koncentrerad med en syltig ton av aprikos, hallon, jordgubbar och vanilj. Lite torkad frukt efterhand men frisk och balanserad i eftersmaken. Kaffe, choklad och klassisk men också en känsla av mer modernt vinmakande än senare års versioner (97p).
Visa bifogad bild 21897
Tror det här var Philippe Cambies sista årgång hos Isabel men inte helt säker. Känns modernare i stilen än tillexempel 2010an och 2016ton. Kanske blir det lite mycket likör och söt frukt men ändå inte. Tycker det balanserar och den höga andelen Mourvedre gör att det blir lite mer struktur samt friskhet som håller emot. Hedonistiskt är det och väldigt mycket södra Rhône. Kanske inte lika imponerad som tidigare smakprov men bråttom att dricka upp är det inte.
Och jodå – för den som undrar kom det en Jul och Nyårshälsning även 2020:
Visa bifogad bild 21898 Visa bifogad bild 21899
Så till något helt annat.
2007 Ovid, Napa Valley ”Red Wine” har en mörk, tät och djupröd färg. Doften är sötfruktig med hallon, jordgubbar och aprikos. Rostat kaffe, choklad, vanilj men också lite ceder och nötighet efterhand. Som en riktigt modern Bordeaux men samtidigt väldigt tydligt nya-världen.
Smaken är ren, frisk och koncentrerad med massor av frukt. Hallon, aprikoser och allmänt bärig men också syltig med vit choklad, nougat och kola. Lakrits och cassis efterhand. Skulle kunna upplevas som sötkladdigt om det inte vore för den enormt friska och rödbäriga eftersmaken med en påtaglig mineralitet. Kalasgott (98p).
Visa bifogad bild 21900
För den som följer Vinous, så håller jag inte med Antonio Galloni om att det skulle vara bråttom att dricka upp 2007an utan snarast tvärtom. Precis som Stephen Tanzer tror jag det här behöver ytterligare lite tid för att integrera allt det yppiga och syltiga.
Besökte vineriet för fem år sedan. Helt fantastisk plats och atmosfär som imponerade stort men också en hjärtlighet och gästfrihet som aldrig kändes konstlad. Trots min sjukliga höjdrädsla skulle jag aldrig vilja vara utan det besöket. En riktig höjdare…
Visa bifogad bild 21901
Visa bifogad bild 21902
Visa bifogad bild 21903
Ett 6-pack Porte de Ciel beställt. Syrah som stånkar på så himla bra är bara ett måste! Tack för underbar inspiration! Ser fram mot första flaskan och klunken!
Blev faktiskt så inspirerad att till hustruns födelsedagsfest i afton blir det en 2002 Clarendon Hills, Piggot Range. Australisk de luxe Syrah i den pampiga stilen med balanserande syror som vi alltid går igång på.
Öppnade först en 1979 Château Montrose, men den jäveln hade läckagerat sig. Fantastisk som sherry (kommer smutta i mig den under kvällen sen) men inte någonting som kvalar in som ens drickbart för födelsedagsbarnet.
1979 Montrose var fasicken inte drickbart för mig heller. @Mats förstår då hur illa däran denna flaska var. Helt enkelt ett majestätiskt 'F'.Kul om man kan inspirera och hoppas nu verkligen du tycker om dem. Blir lite nyfiken på var i världen du köpen dem och vilken årgång – finns dom att få tag på i Japan? Prisläget hade också varit kul att veta.
Clarendon Hills är en gammal favorit även om jag mest druckit hans Grenache och Cabbar. Åldras fint. Har alldeles för lite erfarenhet av hans Syrahviner även om jag vagt minns att jag provat ett par stycken (inkl. Astralis). Tyvärr heller inget i källaren annat än Grenache och Cab. Tänker att i den del av världen borde tillgången vara ganska bra för fina Australiensare.
Surt med vin som är defekta