Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

buteljen

Medlem
Helgens hygge i Byen :)
IMG_5953.jpg


2010 François Raveneau Chablis Grand Cru Blanchot
Magiskt vin. Kalkfetma blandat med gul, nästan tropisk, frukt och lite blommighet. Fantastiskt djup, stor koncentration, lager på lager. Strukturerat, elegant, mineraliskt och samtidigt generöst. Härlig finish.

2015 Weingut Keller Frauenberg Spätburgunder Großes Gewächs
Det här vinet var lika bra som förra gången jag drack det när @Trydebull hade med sig det på en BYOB. Väldigt Burgundisk i stilen. Ren. Röd körsbärsfrukt, hallon, mineral. Efterhand, med mer luft, kommer svala jordiga toner. Härlig energi i vinet hela kvällen. Sammetslen textur som ändå ger bra grepp. Lång finish med lager på lagerkänsla.

IMG_6009.jpg


2007 Agrapart Champagne Grand Cru Experience BdB Brut Nature
Det här var tydligen ett väldigt speciellt vin:
“ … it is a wine that is totally unique in the world of Champagne …The story goes something like this... in 2002 Agrapart sought and (remarkably) received permission from the local authorities to begin experimenting with a wine that would be produced without any additions at all, including no addition of liqueur de tirage or liqueur d'expédition. That is to say, no sugar has been added at all, even for the second fermentation. In its place, Agrapart received permission to use natural must (grape juice) from his own vineyards as the liqueur de tirage to bring on the second fermentation, enabling him to produce a Champagne that was solely the product of grapes. No one knows how Agrapart managed to get this permission and he just smiles when he is pressed on this question. He is clearly a man of significant charm and persuasive powers. This rare Champagne is the result of the five years of trials that followed. It's an equal blend of the 2007 wines that went into the Avizoise and Minéral cuvées of this vintage, "dosed" with the juice of 2008 (20 per cent) from the same vineyards, to kick-start the secondary fermentation in bottle. There was also no yeast additions for either fermentation and the wine was not fined or filtered. There was obviously a lot of trial and error and the 2007 is the first ever release. It's a fascinating, unique wine, and a wine of historical significance.”

"Most Champagne" Agrapart told us "is 95% juice, and 5% other things: water, sugar, sulfur, and yeast." With this wine, the aim is to make a Champagne that is 100% "jus de raisin," which requires a second fermentation using cellar yeast and must from the current vintage rather than the sugar and neutral yeast combination used to create bubbles in virtually every other Champagne under the sun. This is the fifth time Agrapart has made this cuvée, and it's the first time he's been allowed to label it as "Champagne" because in every other edition, the CIVC (Champagne's regulating body) did not deem it Champagne-like enough to earn appellation status.”
Vinet består alltså av cirka 80% vin från 2007 blandat med 20% druvmust från 2008. Ganska lite mousse. Vet ej när det degorgerades.
Oerhört friskt, tight, stramt, mineraliskt, energiskt, elegant. I doften citrus, blommig, väldigt lite autolytiska noter. I smaken citrus och gröna vindruvor. Inget stort djup och ingen lång finish. Kom aldrig riktigt loss kändes det som. Men en väldigt spännande champagne med en oerhörd nerv i sig. Behöver mer tid (?) och mycket mer luft än vad det fick under denna lunch.

NV Jacques Selosse Champagne Grand Cru Lieux-dits Extra Brut Ay La Côte Faron
Deg jan 2019.
Typiska Selossenoter, men lite besviken. Inte alls samma komplexitet, koncentration, djup och längd som Substancen jag drack för några veckor sedan. Behöver säkert mer tid.

NV Piollot Champagne Colas Robin Brut Nature
100% Pinot Blanc. Inte så ofta man dricker det. Trevlig näsa, ganska fruktig doft med noter av aprikos, grillad citrus, lite kryddig. Ganska krallig i kroppen och bra balans men inte så mycket komplexitet eller längd.
 

LeChat

Medlem
E96B3234-B342-4933-822E-80584C606F1B.jpeg

2010 Le Macchiole Paleo Rosso


Får kompensera med något större vin när det nu är lillördag.:)
Paleo visade sig vara ett bra val. Smaken är mogen med början till tertiära aromer. Känns lite som en välbehållen bordeaux från en starkare årgång som t.ex 1990 eller 2000. Tanninerna biter fortfarande ifrån men är inte aggressiva på något vis. Om jag jämför denna med 2013 så tycker jag markörerna för cabernet franc är mindre tydliga i 2010an än i 2013. 2010 känns kraftfullare, lite extraherat och fattonerna är inte helt integrerade. Men även om jag håller 2013 som den bättre årgången så är ändå 2010 riktigt gott och maffigt härlig.
Smakar bl.a svarta vinbär, plommon, läder, choklad, grön paprika.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 24692
2010 Le Macchiole Paleo Rosso


Får kompensera med något större vin när det nu är lillördag.:)
Paleo visade sig vara ett bra val. Smaken är mogen med början till tertiära aromer. Känns lite som en välbehållen bordeaux från en starkare årgång som t.ex 1990 eller 2000. Tanninerna biter fortfarande ifrån men är inte aggressiva på något vis. Om jag jämför denna med 2013 så tycker jag markörerna för cabernet franc är mindre tydliga i 2010an än i 2013. 2010 känns kraftfullare, lite extraherat och fattonerna är inte helt integrerade. Men även om jag håller 2013 som den bättre årgången så är ändå 2010 riktigt gott och maffigt härlig.
Smakar bl.a svarta vinbär, plommon, läder, choklad, grön paprika.
Nu blev jag grön av CF-avund....
 

Oscaro

Medlem
Några viner från veckans provning med temat Cabernet (CS & CF) i tre decennier. Allt var helblint men mina noter är för röriga för att renskriva dessvärre. Volcanic Hill 91 och Camartina 91 stal ut mest, dock behövde Volcanic Hill ca 1h i glaset för att väder ut den initialt horribla doften. 82 Tahblik var också oväntat bra och fräsch! Weinert hade legat på fat ofattbara 10 år! Om ni önskar lite noter från ett specifikt vin kan jag nog ordna det.
2B6D73E8-B085-4D9D-9AFC-534E770487A9.jpeg
A837710A-8484-404B-8EFA-9E134D216037.jpeg
AA355CAE-B78C-4156-9F4B-D91697BC3B59.jpeg
4FF779BB-A31D-4D04-B884-28B13D572A05.jpeg
CE52DADC-5F03-4029-990E-811D5D61B094.jpeg
69CFFD01-2E22-4CBF-95DA-196B886030A3.jpeg
6BCE045C-7871-4F97-8714-0406DB106B9C.jpeg
A2D5EC7F-E59B-47B6-A1BE-659244E148B2.jpeg
65F6C693-1B79-49FA-8B58-1338C155F3D7.jpeg
F54998C9-346F-4F93-939F-3D243079B6C9.jpeg
9AE20909-56F0-4398-95C7-4D778D207193.jpeg
E175861A-91AF-4F8E-A5A7-F569C13CBC12.jpeg
DFC01D67-D631-4ADE-BD9D-AE9C398CC826.jpeg
5987290B-DE01-4C00-9E2C-17B4470411FF.jpeg
8E8302B5-3C1E-4F58-9CD5-26215020E0A6.jpeg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Några viner från veckans provning med temat Cabernet (CS & CF) i tre decennier. Allt var helblint men mina noter är för röriga för att renskriva dessvärre. Volcanic Hill 91 och Camartina 91 stal ut mest, dock behövde Volcanic Hill ca 1h i glaset för att väder ut den initialt horribla doften. 82 Tahblik var också oväntat bra och fräsch! Weinert hade legat på fat ofattbara 10 år! Om ni önskar lite noter från ett specifikt vin kan jag nog ordna det.
Hur var Rust en Vrede? Brinnande bakelittelefoner och hockeytejp eller hade den börjat lugna ner sig?
 

The Wall

Medlem
Fortfarande väldigt ung, rökigt som tusan och mycket primärfrukt. Skulle vänta minst 5 år till innan jag öppnade, men kommer vara ett fint vin för den tålmodige!
Eller 15 år. Är lite osäker på när rökigheten började dämpas något i yngre årgångar men 2008 borde infalla under den rökiga perioden. Bra att få fin info om hur 2008 är nu. Tack!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några viner från veckans provning med temat Cabernet (CS & CF) i tre decennier. Allt var helblint men mina noter är för röriga för att renskriva dessvärre. Volcanic Hill 91 och Camartina 91 stal ut mest, dock behövde Volcanic Hill ca 1h i glaset för att väder ut den initialt horribla doften. 82 Tahblik var också oväntat bra och fräsch! Weinert hade legat på fat ofattbara 10 år! Om ni önskar lite noter från ett specifikt vin kan jag nog ordna det.
Visa bifogad bild 24702 Visa bifogad bild 24703 Visa bifogad bild 24704 Visa bifogad bild 24705 Visa bifogad bild 24706 Visa bifogad bild 24707 Visa bifogad bild 24708 Visa bifogad bild 24709 Visa bifogad bild 24710 Visa bifogad bild 24711 Visa bifogad bild 24712 Visa bifogad bild 24713 Visa bifogad bild 24714 Visa bifogad bild 24715 Visa bifogad bild 24716
Vilken underbar provning!
Vill gärna höra mer om Thabilken!!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sitter och smuttar lite på ett glas rödvin:
2003 Domaine Santa Duc Gigondas, 91p.
Vilket räcervin! Precis vad jag behövde mot slutet av en mycket underlig vecka. Bra käftsmäll med tanninerna passade perfekt! Ibland behöver man lite buteljerad Fightclub. Även om man talar om vin ;-)

PXL_20211111_154519929.jpg


Fr CT:
Dark red.
Typical Rhône aromas of the warmer kind.
In the mouth, this still has a long way to go. Definitely sunkissed but not extracted. Racy tannins take over the early pre-maturity fruit and deliver a drying sensation, like the childhood memories of chewing the berries of Prunus padus. Long, beautiful, needs food.
Cheese is food!
91 for now with good upside for the patient. I'd really want to try another one in 2030-ish.


Google translate föreslår:
Mörkröd.
Typiska Rhône-aromer av det varmare slaget.
I munnen har detta fortfarande en lång väg att gå. Definitivt sunkig men inte extraherad. Racy tanniner tar över den tidiga förmogna frukten och ger en uttorkande känsla, som barndomsminnena av att tugga bären från Prunus padus. Lång, vacker, behöver mat.
Ost är mat!
91 för nu med bra uppsida för patienten. Jag skulle verkligen vilja prova en till 2030-ish.
 

The Wall

Medlem
Sitter och smuttar lite på ett glas rödvin:
2003 Domaine Santa Duc Gigondas, 91p.
Vilket räcervin! Precis vad jag behövde mot slutet av en mycket underlig vecka. Bra käftsmäll med tanninerna passade perfekt! Ibland behöver man lite buteljerad Fightclub. Även om man talar om vin ;-)

Visa bifogad bild 24720

Fr CT:
Dark red.
Typical Rhône aromas of the warmer kind.
In the mouth, this still has a long way to go. Definitely sunkissed but not extracted. Racy tannins take over the early pre-maturity fruit and deliver a drying sensation, like the childhood memories of chewing the berries of Prunus padus. Long, beautiful, needs food.
Cheese is food!
91 for now with good upside for the patient. I'd really want to try another one in 2030-ish.


Google translate föreslår:
Mörkröd.
Typiska Rhône-aromer av det varmare slaget.
I munnen har detta fortfarande en lång väg att gå. Definitivt sunkig men inte extraherad. Racy tanniner tar över den tidiga förmogna frukten och ger en uttorkande känsla, som barndomsminnena av att tugga bären från Prunus padus. Lång, vacker, behöver mat.
Ost är mat!
91 för nu med bra uppsida för patienten. Jag skulle verkligen vilja prova en till 2030-ish.
Tack! Bra info om våra kvarvarande 2003-or i källaren.
 

Poussard

Medlem
Bara Pyrus och Chateau du Raux, och ingen 100%. Håller med om att det var underrepresenterat, var en person som tog med alla vinerna och nämnde på slutet att det mer eller mindre blev en stilstudie i cs.
Är personligen intresserad av att ställa lagrad CF mot lagrad Bdx, och se resultet. Har båda så kommer väl göra det tids nog.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsfeelingen är här och den är på riktigt!!!

Plopp sa det till tonerna av hustruns wagyu. Två fina stekar till mig, totalt 257 gram knappt 500 pix. Enorma mängder vitlök och ett vin som kan skära genom ett isterblock.

PXL_20211112_135504139~2.jpg


2018 Mollydooker Shiraz Carnival of Love, 97p
Score is for potential, tonight: around 93-94p.
This is so black, it stains my glass.
Nose is vibrant and heavy on the herbal aspects: liquorice, asphalt, Basset's All Sorts, some eucalyptus/minty aromatics over Australia's red earth, BLACK black-currants and a bit of luxury soap at $50 a bar.
In the mouth this is just a grape-juice-baby with exceptional potential. Lovely tonight with the ample tannins being masked, ex tempore, by the tonnes of young fruit in this youngling. Not extracted (no sediment in the btl even) and simply a brilliant and superb wine with the-ugliest-label-award.
On the palate we also find all the things of the nose and more.​

I wish I have my wits about me in 20 years from now and also get my filthy hands on a bottle then... This is towards a jam blob, but with acidity and pedigree. This will surely become a fully dolled up regal queen with some age to it.​

**Please keep!**
What me and Basil did tonight is a sin. But, we wanted to enjoy an Oz wine together online. And this is the wine we could both procure without too much hazzle.
Pappa Google kör nästan inte i diket idag:
Poäng är för potential, ikväll: runt 93-94p.
Det här är så svart att det fläckar på mitt glas.
Näsan är livfull och tung på örtaspekterna: lakrits, asfalt, Basset's All Sorts, lite eukalyptus/mintiga aromater över Australiens röda jord, SVARTA svarta vinbär och lite lyxtvål för 50 dollar per bar.
I munnen är detta bara en druvjuice-bebis med exceptionell potential. Härligt ikväll med de rikliga tanninerna som maskeras, ex tempore, av massorna av ung frukt i denna unge. Ej extraherad (inga sediment i btl ens) och helt enkelt ett lysande och suveränt vin med den-fulaste-etikett-utmärkelsen.
På gommen hittar vi också allt från näsan med mera.

Jag önskar att jag har mitt vett om 20 år från och med nu och även få smutsiga händer på en flaska då... Det här är mot en syltklump, men med syra och härstamning. Detta kommer säkerligen att bli en kunglig drottning med en viss ålder.

**Snälla behåll!**
Det jag och Basil gjorde ikväll är synd. Men vi ville njuta av ett Oz-vin tillsammans online. Och det här är vinet vi båda skulle kunna skaffa utan alltför mycket tjafs.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I slutet av denna fredags onlineprovning med mina australiensiska vänner händer detta:

För skojs skull:
Blandade ett glas 50/50 med:

  • 2003 Domaine Santa Duc Gigondas
  • 2018 Mollydooker Shiraz Carnival of Love
Cuvéen liknar ingendera. Strävt som fan hin håle ondskan och gud själv med ett gäng ohälsosamma övermognadstoner och ... jag fick hicka?

Börjar nog vara dags för lite pilsner och ett bröd med korv, en ostbricka och lite Rivesaltes. Tror jag nog...
Ja, jäwlar! Det är nog dags för det nu :blyg:

PXL_20211112_145453654.jpg


Bättre än Champo och till en avsevärt mer attraktiv price-point.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sitter och smuttar lite på ett glas rödvin:
2003 Domaine Santa Duc Gigondas, 91p.
Vilket räcervin! Precis vad jag behövde mot slutet av en mycket underlig vecka. Bra käftsmäll med tanninerna passade perfekt! Ibland behöver man lite buteljerad Fightclub. Även om man talar om vin ;-)

Visa bifogad bild 24720

Fr CT:
Dark red.
Typical Rhône aromas of the warmer kind.
In the mouth, this still has a long way to go. Definitely sunkissed but not extracted. Racy tannins take over the early pre-maturity fruit and deliver a drying sensation, like the childhood memories of chewing the berries of Prunus padus. Long, beautiful, needs food.
Cheese is food!
91 for now with good upside for the patient. I'd really want to try another one in 2030-ish.


Google translate föreslår:
Mörkröd.
Typiska Rhône-aromer av det varmare slaget.
I munnen har detta fortfarande en lång väg att gå. Definitivt sunkig men inte extraherad. Racy tanniner tar över den tidiga förmogna frukten och ger en uttorkande känsla, som barndomsminnena av att tugga bären från Prunus padus. Lång, vacker, behöver mat.
Ost är mat!
91 för nu med bra uppsida för patienten. Jag skulle verkligen vilja prova en till 2030-ish.
Dag två:
Fasen vilket bra vin detta är!
Det har mildrats lite, men är fortfarande extemt fruktdrivet. Tänker mig minst 10 år av mognad innan detta helt fantstiska vin släpper ut alla de där varma syrah-tonerna som är det man alltid bara längtar efter!!!
Tack! Bra info om våra kvarvarande 2003-or i källaren.
FYI:
Addendum till min not på CT:

DAY TWO
Oxidisation has set in ?!?
Changes my perspectives quite a bit.
I'm no longer sure this wine will fly 15 years from now, as mine had a great cork. But, I still think that my assessment from yesterday holds true. If I had only one more btl and good storage space, I'd keep it for 10 years, do or die. Hoping for this wine's promises to be delivered.
 

The Wall

Medlem
Dag två:
Fasen vilket bra vin detta är!
Det har mildrats lite, men är fortfarande extemt fruktdrivet. Tänker mig minst 10 år av mognad innan detta helt fantstiska vin släpper ut alla de där varma syrah-tonerna som är det man alltid bara längtar efter!!!

FYI:
Addendum till min not på CT:

DAY TWO
Oxidisation has set in ?!?
Changes my perspectives quite a bit.
I'm no longer sure this wine will fly 15 years from now, as mine had a great cork. But, I still think that my assessment from yesterday holds true. If I had only one more btl and good storage space, I'd keep it for 10 years, do or die. Hoping for this wine's promises to be delivered.
En del Rhônare kan bete sig helt olika från dag 1 till dag 2; ibland blir det tomatsoppa, ibland blir det annan dikeskörning och ibland blir det helt underbart. Det jobbiga är om man tänker sig "bra idag, bäst imorgon?" och det visar sig bli "bäst igår, sämst idag!" och man börjar nynna på Cher - If I Could Turn Back Time - YouTube
 
Toppen