Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ploppade en:
2014 vanlig Château Montus i afton. (Efter en vaskad skräp-Mencia.)

Tät, mörkt röd.
Nos med svarta och mörka bär, lite tobak, men mest bara svart. Tämligen knuten. Ung.
I munnen är det krigartanniner med mörkaste mörka bären och en stark dominans av … jordnötssmör?!?
Första gången för mig med jordnötstoner i ett vin. Och markanta ovanpå det! Ungt så det smäller!
Gott som själva fan! Som Eddie Meduza skulle ha uttryckt sig om han fortfarande funnits bland oss.
Älskar Montus -14 men såklart tanninerna biter en gomen varenda sekund. Blir till att beställa ett par till av denna då den finnes på PI för ynka 224 riksdaler.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Dr Herrmann RK -19
Fan det här är bra, riktigt bra.
Älskar Treppchen.
Vilken balans, vilken syra och vilken perfekt gul frukt. Päron, mango och massa annat.
Exakt vad jag vill åt i en riesling. Behövs ingen lagring alls men såklart blir spännande om några år.
94++
025F62F4-4BA6-4EF3-9676-E52C8578294D.jpeg
 

Håkan

Medlem
20220129_185305_02.jpg

Liquid Farm White Hill Chardonnay 2017. Liquid Farm är en av de absolut främsta tolkarna av både Chardonnay och Pinot Noir från Santa Maria Valley. White Hill kan väl anses som en instegschardonnay. Till skillnad från de dyrare Cuveerna (Liquid Farm kör inga vingårsrena Chardonnayer utan gör blandningar) är White Hill helt oekad. I doften har det här lite tänsticksplån, gröna äpplen, sten och bergamotter. Smaken är väldigt frisk men en väl markerad syra, fylligt och med mycket gröna äpplen och citrus. Även i smaken finns det lite svaveltoner men det känns nästan som det gör vinet ännu lite trevligare. Det här är brutalt bra, drack 2014 för några veckor sen men den här är ännu bättre. En Chablis men ändå inte, den enda som gör liknande viner i USA jag smakat är Ceritas. 94 p. Väldigt glad jag har fler.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 25397
Liquid Farm White Hill Chardonnay 2017. Liquid Farm är en av de absolut främsta tolkarna av både Chardonnay och Pinot Noir från Santa Maria Valley. White Hill kan väl anses som en instegschardonnay. Till skillnad från de dyrare Cuveerna (Liquid Farm kör inga vingårsrena Chardonnayer utan gör blandningar) är White Hill helt oekad. I doften har det här lite tänsticksplån, gröna äpplen, sten och bergamotter. Smaken är väldigt frisk men en väl markerad syra, fylligt och med mycket gröna äpplen och citrus. Även i smaken finns det lite svaveltoner men det känns nästan som det gör vinet ännu lite trevligare. Det här är brutalt bra, drack 2014 för några veckor sen men den här är ännu bättre. En Chablis men ändå inte, den enda som gör liknande viner i USA jag smakat är Ceritas. 94 p. Väldigt glad jag har fler.
Inga vindruvskärnor i doft och smak? Jag tycker mig hitta den markören i många viner från Chablis så det vore intressant att jämföra Liquid Farm med en anständig Chablis.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fortsätter att sippa på det och det är mycket angenämt. Angenämare och angenämare faktiskt Sandpappret kommer ju först efter en stund så håller man bara munnen fuktig alternativt undviker att virvla runt i kinderna så tar inte tanninerna över showen.

Har 2014, 2015 och 2016 i källaren (nåja vinkylen...) också men bara 3 av varje så får se när den första vertikalen blir av.
Livet på en pinne!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Älskar Montus -14 men såklart tanninerna biter en gomen varenda sekund. Blir till att beställa ett par till av denna då den finnes på PI för ynka 224 riksdaler.
Tycker också att Montus nästan alltid är bra. Bra kurs för rejäl kvalitet!
Är man inte överdrivet känslig för tanniner, typ: kan njuta av ruccola, då är det inga bekymmer.
 

Håkan

Medlem
Inga vindruvskärnor i doft och smak? Jag tycker mig hitta den markören i många viner från Chablis så det vore intressant att jämföra Liquid Farm med en anständig Chablis.
Inte något jag tänkte på. ingen bitterhet alls. Har funderat på att jämföra med Chablis, de andra cuveerna har jag jämfört med Bourgogne och de smälte in fint. Inser dock att mängden Chablis i källaren är tom.
 

LarsW

Medlem
St. Urbans-Hof Ockfener Bockstein Riesling Kabinett 2019
Helt okej kabinett för ett hyfsat pris. Alla dina vanliga misstänkta i näsan och smaken.
Kanske lite söt och hade mått bra av lite mer syra men som dricka i solen på balkongen vin funkar det utmärkt.
87p

Rivetti La Spinetta Chianti Riserva Casanova 2015 - Magnum

Typisk chinati i näsan. Körsbär, nagellack och bittermandel. Ek och nyslaget gräs.
Medelfyllig smak. Syrliga körsbär som börjat att mjukna. Duktiga tanniner. Mycket frukt som dock slaknar betydligt i slutet, inget sitta och filosofera över vin. Funkade utmärkt som matvin till en lasagne.
87p

El Enemigo Gran Enemigo Agrelo 2010

Barbeque, peppar och rökt paprika i näsan. Svarta oliver och söt lakrits. EK! En djup mustig doft som lovar mycket.
Och smaken levererar! Mjuka tanniner. Solmogna körsbär i kvadrat. Lätt alkoholstick. Lapsang-te, mörk choklad och mer lakrits. Jord och källare (en sån positiv god källardoft).
medel till lång eftersmak.
Till skillnad från Casanovan är detta ett vin man kan sitta och dofta på länge efter maten.
Tror inte den kommer bli mycket bättre med längre lagring.
92p

Skumpan i skumpa-tråden.

thumbnail_20220130_131342.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Älskar Montus -14 men såklart tanninerna biter en gomen varenda sekund. Blir till att beställa ett par till av denna då den finnes på PI för ynka 224 riksdaler.
Dagens glas (dag 2 under kork) var inte roligare än en medelenkel Chianti, med jordnötssmöret borta och en traktorskopa körsbär istället.
Detta var förmodligen en något skum flaska.
Oroar mig inför första flaskan 2013…
Som Montus-fan, hur assessar du deras 2016?
Tycker personligen att årgång 2016 iaf galet infriar alla löften, nöstan lika bra som deras 2009.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Dagens glas (dag 2 under kork) var inte roligare än en medelenkel Chianti, med jordnötssmöret borta och en traktorskopa körsbär istället.
Detta var förmodligen en något skum flaska.
Oroar mig inför första flaskan 2013…
Som Montus-fan, hur assessar du deras 2016?
Tycker personligen att årgång 2016 iaf galet infriar alla löften, nöstan lika bra som deras 2009.
2016 var så god att jag bara har EN flaska kvar.... Men la beställning på 2016 Prestige och hoppas på mirakel :D
 

OdeVin

Njutare
St. Urbans-Hof Ockfener Bockstein Riesling Kabinett 2019
Helt okej kabinett för ett hyfsat pris. Alla dina vanliga misstänkta i näsan och smaken.
Kanske lite söt och hade mått bra av lite mer syra men som dricka i solen på balkongen vin funkar det utmärkt.
87p

Rivetti La Spinetta Chianti Riserva Casanova 2015 - Magnum

Typisk chinati i näsan. Körsbär, nagellack och bittermandel. Ek och nyslaget gräs.
Medelfyllig smak. Syrliga körsbär som börjat att mjukna. Duktiga tanniner. Mycket frukt som dock slaknar betydligt i slutet, inget sitta och filosofera över vin. Funkade utmärkt som matvin till en lasagne.
87p

El Enemigo Gran Enemigo Agrelo 2010

Barbeque, peppar och rökt paprika i näsan. Svarta oliver och söt lakrits. EK! En djup mustig doft som lovar mycket.
Och smaken levererar! Mjuka tanniner. Solmogna körsbär i kvadrat. Lätt alkoholstick. Lapsang-te, mörk choklad och mer lakrits. Jord och källare (en sån positiv god källardoft).
medel till lång eftersmak.
Till skillnad från Casanovan är detta ett vin man kan sitta och dofta på länge efter maten.
Tror inte den kommer bli mycket bättre med längre lagring.
92p

Skumpan i skumpa-tråden.


Visa bifogad bild 25398
Agrelon är finfin, själv sitter jag på 2013 som levererade en toppupplevelse förra året!
 

buteljen

Medlem
Som en bitter och mer koncentrerad version av en omogen druva, ibland med dragning åt en nyavbruten berberiskvist.
Jag är med på att det kan stämma i smaken, men är tveksam på att en druvkärna doftar så. Har dock inte gjort någon ingående aromanalys på druvkärnor specifikt
 

Vingubben

Medlem
F0B3FC54-1AF2-4205-BC9E-0DC656896D5B.jpeg


Det hanns med en lite rödvinsflight efter skumpan.

Vega Sicila, Valbuena 5, 2016

Maffigt med mörk frukt, plommon, kaffe och rejält med ek. Ett ordentligt tanninbett men ändå balanserat. Kommer att ha ett långt liv.

Duckhorn, Three Palms Vineyard, Merlot 2015

Även här ett vin med långt liv men som var fullt njutbart redan nu. Mörkmfrukt men också väldigt mycket örter och inlagda körsbär. Lite gröna gröna toner och perfekt balans med eken och alla gissade på Bordeaux, vilket inte var konstigt. Nappa när det är som bäst.

Ben Glaetzer, Amon-Ra 2016

Lite mer skitigt än de övriga, rejäl syra och förutom mörka bär lite violtoner. Själv tyckte jag att det fanns en uns av tomatsoppa och en del träplanka så jag gissade Italien. Brukar kunna plocka Syrah, men inte här. Tycker att både denna och Annaperenna är lite trista som unga, men med ett par år på nacken händer det grejer.

Alla tre riktigt bra viner och trots prisskillnaden så levererade dom rätt jämnt. Duckhorn var dock bäst i min bok, och jag kommer säkerligen köpa mer när det blir dags.

DB4C89A0-6B0D-4BF7-9D7A-EF8C155F3706.jpeg


Innan det var dags för hemfärd så knäckte vi en Partick Piuze, Chablis, Terroir de la Chapelle, 2018. Nötter, aprikoser och citrus och ingen som gissade Chablis, men vi får skylla på att det var sent. Gott var det i alla fall.
 

buteljen

Medlem
Om du kan tänka bort mandeldelen i bittermandeldoft (låter kanske konstigt) så kommer det närmast tycker jag.

Idag tycker jag inte man hittar doften lika ofta som förr och kopplar det till att pressarna numera är varsammare och inte krossar kärnorna i lika stor omfattning.
Har aldrig känt att en druvkärna doftar så. Nu måste jag nästan gå ner i köket och se om vi har någon bittermandel …
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2016 var så god att jag bara har EN flaska kvar.... Men la beställning på 2016 Prestige och hoppas på mirakel :D
2014 Montus dag 3:
Nu är bäbisfettet borta och den stenhårda röda frukten står på scenen. Tanninerna sjunger starkt i kören och är brutalt bra. Tolkar detta som kalasbra utvecklingspotential.
 

The Wall

Medlem
Jag är med på att det kan stämma i smaken, men är tveksam på att en druvkärna doftar så. Har dock inte gjort någon ingående aromanalys på druvkärnor specifikt
Testa att krossa torkade vindruvskärnor så kommer doften fram lite bättre. Dock, det är nästan bara i Chablis som jag lyckas hitta den markören, men den är klart tydligare i smaken än i doften.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Testa att krossa torkade vindruvskärnor så kommer doften fram lite bättre. Dock, det är nästan bara i Chablis som jag lyckas hitta den markören, men den är klart tydligare i smaken än i doften.
Var det därför du var i Chablis och snurrade när vi hade MarMar i glaset? Du hittade en massa vindruvskärnor där…
 
Toppen