En afton med några vinnördar, andra flighten:
Visa bifogad bild 34419
2006 Mas de Chimères, Coteaux du Languedoc, 93p
Rik, vacker, sensuell och en perfekt specimen från detta område. Grenachedriven med lite stygg och snygg Syrah. Kvällens bästa vin, helt utan tvekan.
Visa bifogad bild 34418
AI-genererad vinnarskalle.
2012 La Spinetta Chianti Riserva, 89p
Ännu ej särskilt subtilt. Har en uttalad smak av lite gummi och extra söta körsbärs-bon-bons. Allt annat är välkammat, men inte särskilt intressant. Hade passat bättre till en fredagspizza med Netflix.
2023 Goutte d'Argent, jäst på sakkejäst, 86p
Det här var ett avsevärt mer intressant vin än Testamattan. Har tydlig PN-karaktär som är snyggt omslingrad frukten. Ett litet glas räckte mer än väl för mig.
2021 Bibi Graetz Testamatta, Toscana IGT, 72p
Testamatta har varit ett drömvin för mig under många år och jag har varit nära att investera några storslantar i en flaska flera gånger.
Blindprovad, och ärligt talat, den smakade som om den lekte kurragöma med sig själv.
Min första tanke: En genomusel Beaujolais Nouveau, den sortens vattniga besvikelse utan någon riktig smak som tom gör en piquenique trist. Den kändes lika tom som dess bleka färg. Som ett löfte ingen bryr sig om och som ändå aldrig kommer hållas.
Min andra gissning var ett naturligt Pinot Noir-vin från Bourgogne.
När vi sedan fick se etiketten..... .... .. ..... .. . ....

...Pandemonium...
Chockartad tystnad.
REALLY ? ? ?
Det här var sannerligen inte den typ av etikett någon av oss hade förväntat oss att se.
Omedelbart dök vi alla tillbaka ner i våra glas, letandes. Någon hävdade att de hittat en aning tanniner undangömda i ett hörn av sitt runda glas. Två snubbar tyckte sig ana en antydan till "kanske-om-du-verkligen-anstränger-dig"-koncentration. Det var som att leta efter ett borttappat örhänge i ett mörkt rum.
Helt ärligt: om detta vin inte hade haft ett känt namn på etiketten, hade vi alla avfärdat det som ett namnlöst, karaktärslöst, "slösa-inte-med-min-tid-på-detta"-vin. Och ingen skulle ha blivit förvånad om etiketten hade varit rosa och gul med en enhörning utklädd till Hello Kitty med texten "Happy Kitty Bojo Nouveau 2024" från en okänd producent för 700 JPY (cirka 50 SEK) per flaska...
Om det här är vad folk numera kallar
"subtilitet", då använder de en annan ordbok än jag gör. Det är som att försöka uppskatta någon intetsägande popmusik spelad på en billig keyboard, svagt hörd från flera kvarter bort. Jag skulle hellre ha Rachmaninov dånande i samma rum,
det är den typ av subtilitet, uppbackad av nerv, gusto, känslighet, verklig kraft och närvaro, som jag uppskattar. Denna Testamatta? Den kändes mest som en hel massa ingenting.
Ett av mitt livs mest underväldigande fina viner... Och det sentimentet delades runt bordet. Han som hade med sig flaskan var nog den av oss som var mest chockad.
Njuter av hur mycket pengar jag sparat in på att inte köpa detta vin!