Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Hemmakväll igår med lite oxfilé, ungdomligt vin och lite fantastiskt gott dessertvin som dracks till vit choklad med insprängda lingon och blåbär...

2010 Chateau Montus Cuvée Prestige
Purungt vin som förmodligen är direkt brottsligt att öppna redan nu. På sätt och vis bestraffades jag direkt med en väldigt tät och ekig arom där vinet vaknar först efter några timmar i glaset.

Mörk frukt med mycket ceder och smörkola följt av timjan, soja, lakritsrot och valnöt. Det finns även lite blöt cement och balsamico i bakgrunden. Trevliga aromer men lite blyga. Smaken är heltorr med tuffa tanniner och bra syra. Påtagligt bittert i eftersmaken. Tyvärr känns vinet aningen ihåligt just nu; saknar lite mittfrukt. Intensiteten kan man dock inte klaga på.

Njutbart, men jag hade klart större förväntningar trots allt. Jag kan dock tänka mig att det kommer att växa till sig med lagring, men ett stort vin blir det nog inte. Till maten så saknades lite fruktsötma, men det funkade helt okej. 90p

2011 Bacalhoa Moscatel de Setúbal
Vilken trevlig överraskning detta vin var!

Komplex arom med russin och torkade aprikoser. Toner av diesel och dill springer förbi mellan varven tillsammans med tydliga inslag av lakrits, apelsin och fänkål. Bra syra med perfekt sötma. Lagom eldigt. Passade grymt bra till vit choklad med insprängda lingon och blåbär. Nästan sensationellt bra!

Billigt och komplext med en QPR av rang. Tycker 89p känns rättvist.
 

Laserapa

Medlem
Har inte varit så mycket vin den senaste tiden pga. sjukdom och dödsfall i familjen, så det har funnits andra saker att prioritera i livet, men nu är man tillbaka på banan igen! :)

Nyhetsprovning Munskänkarna Vmo. Schysst lördagsnöje för en 200-ring. Inga superduper ultra monster deluxe viner, ändå trevligt! Lite för högt provningstempo för mig, så jag bjuder inte på några "sex noveller" som noter. GP= Gruppens Poäng MP= Mitt poäng. Poäng enligt Munskänkarnas standard(boooring :p ) .

FLIGHT 1 - "Nästan flighten"
Chateau Ducluzeau, Bourdeaux Haut-Medoc 2010
U=
Tät, mörk blå
D= Svarta vinbär, pennvässare på gammal skolkateder(ceder), rostade kaffetoner, bitterhet kakao, parfymerad doft finns
S= Tuff, ung, pennvässare, kakao, diverse bär GP: 14/20 MP: 15/20

Chateau Tour Seran, Bourdeaux 2011
U=
Mörk, rödblå färg
D= Bärkompott, anar pennvässare, lakrits, kakao, kola, kaffe
S= Snällt, finstämd, mörka bär, örtig, kakao, vill ha längre slut, mest mognadstoner av de 3. GP: 15/20 MP: 14/20

Chateau Des Annereaux, Bourdeaux Pomerol 2010
U=
Blåröd, tät
D= Första som slår mig Breattanomyces(stall, gammal hästfilt), mosade plommon, fänkål, svarta vinbär
S= Mörka bär, drottningsylt-ish, god, kort, nja. GP: 15/20 MP: 14/20


FLIGHT 2 - "Jodå, så att...det börjar ta sig flighten"
Crozez Hermitage, Alain Graillot, CdR 2012
U=
Mörk, blålila
D= Pepprade plommon, hallonbåtar, lätt rökig/chark, läder, viol godis med sötlakrits droppar på godiset.
S= Plommon, mörka bär, en bitterhet, chark/korvigt, mums gott! GP: 16/20 MP: 17/20
Inte alls likt Alain Graillot enligt flera, men vem bryr sig? Det var ju förbaskat gott ändå!

La Spinetta Langhe Nebbiolo, Langhe Piemonte 2011
U=
Typiskt Nebb, ljus röd, tegel.
D= Doftar inte riktigt som förväntat, nypon mos inlindat i gröna blad, solstekta jordgubbar med citronsaft pressat över, anar läder med kanske tobak, vörtbröd/mörka brödkryddor. Vi är flera som hittar citrus, och andra lite vit vin dofter.
S= Körsbär, kakao, bärigt, jordgubbe, rätt bra tryc, strävt, bra med tannin, långt. Love it. GP: 16/20 MP: 16,5

Gala I, Mendoza, Argentina 2011
U=
Rödblå, tät
D= Rostat! Muscovadosocker(stavning?) med stänk av vanilj, sötlakrits
S= Saftig, gles, "Kahls LakritsKaffe", körsbär GP: 15/20 MP: 15/20

Errazuriz Single Vineyard Syrah, Aconcagua, Chile 2010
U=
Mörk som synden, väldigt mörkt blålila
D= Ej utspädd svartvinbärs saft, lite godispåse, jordgubbssylt, konstgjord
S= Publikt, mörka bär, fänkål/lakrits, även här lite konstgjord,men på något vis ändå ganska gott. Kort längd. GP: 15/20 MP: 14,5/20


FLIGHT 3 - "Nehä, nu vill vi ha lite käftsmällar! Var är Barolon?"

Wolf Blass Black Label, Barossa, Australien 2010
U=
Tät, mörk blåröd
D= Stickig alkohol, som sedan uppfattas mer som stickig svartpeppar, mynta, kakao, parfym, typisk AUS
S= Fruktig, bitterhet, mörka bär, eldig, inte mer? För kort! GP: 17/20 MP: 16/20

Niepoort Batuta Vinhos, Douro, Portugal 2011
U=
Blålila
D= Mogna plommon, blåbärsglass, blåbärspaj med vaniljsås, mycket bär, finns en stickig kryddighet.
S= Fruktigt, plommon, blåbärspaj, lite Brettanomyces även här. God. GP: 16/20 MP:17/20

Niepoort Charme Vinhos, Douro, Portugal 2011
U=
Blåröd
D= Choklad, kaffe, rostat bröd, muscovadosocker, blombukett
S= Balanserad, Körsbär, kaffe, hallonbåtar, lite kort. Får Bourgogne känsla. GP: 17/20 MP: 16/20

Bosquet des Papes A la Gloire de Mon Grand Pére, CdP 2012
U=
Blåröd
D= Åhh! Godispåse, mycket frukt, mörka bär, svarta vinbär, lakrits, vörtbröd, jordgubbsylt
S= Läskande gott, ung, godispåse, bärigt, plommon, div. kryddor, riktigt gott! Bästa årgången hitills av den här? GP: 18/20 MP: 18/20

Eftermiddagens bästa: Bosquet des Papes A la Gloire de Mon Grand Pere, finns fortfarande 20 flaskor kvar...taget säger jag.
Största besvikelse: Wolf Blass Black Label, we want more! Även saknaden av en Barolo, släpptes ju en del intressanta om man säger så.
Tappa hakan: Vi var en 5-6st efter avslutad provning som skulle dricka upp slattarna.(Någon måste ju offra sig för detta otroligt tuffa uppdrag). Nebbiolon från Spinetta stod pall mot alla de fyra "tyngre" vinerna i 3e flighten. Lite tid var allt som behövdes. Riktigt kul. Prisvärt om inte annat.

Hakar också på trenden med en tuff #selfie som avatar!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Errazuriz Single Vineyard Syrah, Aconcagua, Chile 2010
U=
Mörk som synden, väldigt mörkt blålila
D= Ej utspädd svartvinbärs saft, lite godispåse, jordgubbssylt, konstgjord
S= Publikt, mörka bär, fänkål/lakrits, även här lite konstgjord,men på något vis ändå ganska gott. Kort längd. GP: 15/20 MP: 14,5/20
Drack detta för någon vecka sedan och jag håller verkligen med om svartavinbärssaftskänslan. Inte alls okej för ett vin närmare tvåhundra spänn.

För övrigt: Trist med alla privata tråkigheter du har upplevt inom familjen. Alltid tungt. :(
 

jocke

Medlem
Veckans champagner
2000 José Michel. Doft: full av citrus, lite smörig. Smak: Fruktig, citrus. Balanserad. Den här är på sin topp nu. En bra och trevlig champagne
1990 Gatinois. Färgen är mörk guldaktig. Doft av honung. Full av nötter, smörig, lite söt, Smaken håller i sig länge. Frågan är om inte champagnen är på sin topp nu. Kanske kan den utvecklas lite till. En riktigt bra champagne. Kanon trevlig. Har 2 till :)
André Jacquart. Brut Nature Mesnil. Doft av citrus med en släng av vanilj och päron. Frisk, ung. Man upplever den inte som knastertorr. Denna gång upplevde jag den som sämre än förra gången jag provade den. Tycker att Jacquart Mesnil brut är mkt bättre.
Jacquart, Michel, Gatinois.jpg
 

Oskar Bladh

Medlem
Tänkte dela med mig lite av min grymma champagnelördag.

Avnjöt till en början Taittinger Comtes de Champagne -95 och Charles Heidsieck Blanc Des Millénaires -95.

Det visade sig att dessa två BdB:erna skulle ha helt olika stilar, Heidsiecken var väldigt nötig och "mörk". Lite åt kola-hållet och lustigt nog skänkte den mig en hel del likheter med Krug -88. Taittingern var helt tvärtom, vita blommor och citrus med en avslutande rostig och mandelaktig smak, jag drog paralleller med mitt favoritvin Clos du Mesnil -90.

Båda två vinerna var utomordentliga på sitt sätt, får nog lov att säga att Comtes de Champagne -95 är en av de bästa champagnerna jag någonsin druckit. Heidseicken var underbar och har du möjlighet att klicka hem en sådan från systemet, gör de! Tror den ligger på 1400 kr "bara".

Kvällen fortsatte med en femrättermiddag med champagneprovning ledd av självaste Richard Juhlin. Lägger ingen jättestor vikt i champagnerna som testades, utan främst upplevelsen, hans historier och de enorma kunskaperna han kan lägga fram för att ge oss en annan dimension på champagne. De två sista (av sex) champagnerna som testades var i vart fall värda att nämna här.

Jose Dhondt Millesime 2008 - En BdB som kändes lovande inför framtiden, hög syra och en BdB-stil som faller mig i smaken.
Michel Arnould Memoire de Vignes 2007 - En champagne som Juhlin kände enormt för, en av de få champagnerna han kunde se grundaromerna liknande de gamla gamla gamla flaskorna som man fann på Ålands-botten som han haft möjlighet att testa.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tänkte dela med mig lite av min grymma champagnelördag.

Avnjöt till en början Taittinger Comtes de Champagne -95 och Charles Heidsieck Blanc Des Millénaires -95.

Det visade sig att dessa två BdB:erna skulle ha helt olika stilar, Heidsiecken var väldigt nötig och "mörk". Lite åt kola-hållet och lustigt nog skänkte den mig en hel del likheter med Krug -88. Taittingern var helt tvärtom, vita blommor och citrus med en avslutande rostig och mandelaktig smak, jag drog paralleller med mitt favoritvin Clos du Mesnil -90.

Båda två vinerna var utomordentliga på sitt sätt, får nog lov att säga att Comtes de Champagne -95 är en av de bästa champagnerna jag någonsin druckit. Heidseicken var underbar och har du möjlighet att klicka hem en sådan från systemet, gör de! Tror den ligger på 1400 kr "bara".

Kvällen fortsatte med en femrättermiddag med champagneprovning ledd av självaste Richard Juhlin. Lägger ingen jättestor vikt i champagnerna som testades, utan främst upplevelsen, hans historier och de enorma kunskaperna han kan lägga fram för att ge oss en annan dimension på champagne. De två sista (av sex) champagnerna som testades var i vart fall värda att nämna här.

Jose Dhondt Millesime 2008 - En BdB som kändes lovande inför framtiden, hög syra och en BdB-stil som faller mig i smaken.
Michel Arnould Memoire de Vignes 2007 - En champagne som Juhlin kände enormt för, en av de få champagnerna han kunde se grundaromerna liknande de gamla gamla gamla flaskorna som man fann på Ålands-botten som han haft möjlighet att testa.
Det verkar ha varit en kväll att minnas. :)
 

mnor

Medlem
2005 Masi Amarone della Valpolicella Classico Costasera
20141019_175936.jpg

Doft av Körsbär, plommon, peppar och toner av mörk mintchoklad och etanol (etanolen försvinner ju längre vinet för vara i glaset)
Smak av syrliga körsbär, plommon och toner av hallon och lakrits.

Ett bra vin med en hel del syra och vissa tanniner. Absolut inte en söt mastodont amarone utan mer åt det återhållsamma slaget. Gott, men det finns mycket annat till ungefär samma pris som jag föredrar. Nu föredrar min bättre hälft detta vin mer än vissa viner som jag föredrar, så det blir garanterat inte sista gången som jag dricker detta vin (vilket jag i och för sig inte har något emot).

2008 Tommaso Bussola Valpolicella Classico Superiore Tb
20141019_180015.jpg

Doft av körsbär, plommon och mörk choklad
smak av körsbär (körsbärslikör), mörka plommon, toner av röda bär och ceder

Inte alls samma alkoholstinna vin som jag drack för ett år sedan. Vinet har verkligen utvecklats och har endast nyanser av alkohol kvar. Ett riktigt bra vin som kommer att vinna på ytterligare lagring, då de återstående "likörtonerna" lär minska. Mycket frukt, bra syra och tanniner, som helhet ett mycket gott vin som jag kommer att köpa igen (Tycker det påminner om La Poja, fast inte lika "spritigt").
 

Mattias Schyberg

Administratör
2005 Masi Amarone della Valpolicella Classico Costasera
Visa bifogad bild 2472
Doft av Körsbär, plommon, peppar och toner av mörk mintchoklad och etanol (etanolen försvinner ju längre vinet för vara i glaset)
Smak av syrliga körsbär, plommon och toner av hallon och lakrits.

Ett bra vin med en hel del syra och vissa tanniner. Absolut inte en söt mastodont amarone utan mer åt det återhållsamma slaget. Gott, men det finns mycket annat till ungefär samma pris som jag föredrar. Nu föredrar min bättre hälft detta vin mer än vissa viner som jag föredrar, så det blir garanterat inte sista gången som jag dricker detta vin (vilket jag i och för sig inte har något emot).

2008 Tommaso Bussola Valpolicella Classico Superiore Tb
Visa bifogad bild 2471
Doft av körsbär, plommon och mörk choklad
smak av körsbär (körsbärslikör), mörka plommon, toner av röda bär och ceder

Inte alls samma alkoholstinna vin som jag drack för ett år sedan. Vinet har verkligen utvecklats och har endast nyanser av alkohol kvar. Ett riktigt bra vin som kommer att vinna på ytterligare lagring, då de återstående "likörtonerna" lär minska. Mycket frukt, bra syra och tanniner, som helhet ett mycket gott vin som jag kommer att köpa igen (Tycker det påminner om La Poja, fast inte lika "spritigt").
Somliga har det bra en måndag ser jag. Dessutom vågar du dig på Amarone! Det är bara att applådera. :)
 

Laserapa

Medlem
Visa bifogad bild 2472
2008 Tommaso Bussola Valpolicella Classico Superiore Tb
Visa bifogad bild 2471
Doft av körsbär, plommon och mörk choklad
smak av körsbär (körsbärslikör), mörka plommon, toner av röda bär och ceder.......

Blir ju riktigt glad över att se någon som konsumerar T. Bussola här på forumet. Prova hans amarone när du ändå är igång! Min personliga favorit amarone. http://www.systembolaget.se/Sok-dry...elId=755130&varuNr=79468&filters=searchquery,
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 2465
2011 Bacalhoa Moscatel de Setúbal
Vilken trevlig överraskning detta vin var!

Komplex arom med russin och torkade aprikoser. Toner av diesel och dill springer förbi mellan varven tillsammans med tydliga inslag av lakrits, apelsin och fänkål. Bra syra med perfekt sötma. Lagom eldigt. Passade grymt bra till vit choklad med insprängda lingon och blåbär. Nästan sensationellt bra!

Billigt och komplext med en QPR av rang. Tycker 89p känns rättvist.

Om jag inte minns fel, så har SB också lite äldre årgångar av detta vin. För mig är detta ett vin med vilda drag av darjeeling och färskt läder vid sidan av allt det andra goda. Anspråkslöst prissatt men med ett underbart innehåll. Efter några år på rygg: så bra att det är värt riska Diabetes typ 2 genom förtäring av detta vin.
 
Denna vecka var det min tur att äta lite humble pie, precis som @Matlen häromsistens. Detta i samband med att jag skrev Munskänkarnas druvkursprov. Jag var inställd på att misslyckas då jag inte ens gått kursen, utan gjorde provet som lite träning inför 1-betygsprovet nästa vecka samt för att få lite beslutsunderlag om jag ska gå druvkurs eller 2-betygskurs härnäst. Jag hade väl 20-25% chans att klara provet, men målet var i alla fall att pricka in alla tre röda viner(Cabernet sauvignon, Syrah, Pinot Noir) och sauvignon blanc av de tre vita då jag har haft lite problem att skilja mellan lätt ekade Chardonnayer och unga torra rieslingviner.

Teorin gick över förväntan med någonstans runt 7-8 poäng(beroende på hur generösa de är med halvpoäng) av 15 där 10 poäng krävdes för godkänt. Men det praktiska gick det sämre på. Vinerna var dessa:

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
Ettan plockade jag på sparris och citrus, tvåan tyckte jag att jag kände lite petroleum eller gummi, men tvekade länge om det var trean som var riesling. På de röda blev jag totalt lurad av färgerna. Fyran var helt klart mörkast och femman och sexan var nästan lika ljusa. Dock så var jag nästan helt säker på att femman var en Pinot Noir från Bourgogne, tills det var två minuter kvar på provet.. Det hade ju inte spelat någon roll för resultatet, men jag tyckte att jag anade lite chark i fyran, dock även svarta vinbär(björnbär istället, men lurad av färgen?). Cabernet sauvignon brukar annars vara det jag har lättast att pricka in, men i detta fall var jag inte ens nära.
Man kan möjligtvis ha lite åsikter att de har ett vin med 15% tempranillo som Cabernet Sauvignon-vin på druvkursprovet, men jag får fortsätta att träna och fixa 1-betygsprovet om en vecka och pricka in alla rätt på nästa druvkursprov istället :)

Det har dessutom blivit lite annat de senaste veckorna.
Från middagar med vänner:
Drappier Nature Brut till "förrätt"
image.jpg
2011 Chateau Cantemerle
och 2010 Les Hautes de Granget tillsammans med oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås som huvudrätt. Granget passade bättre till maten.
image.jpg image.jpg image.jpg
2008 Castelnau de Suduiraut med getyoghurt, plommonsorbet, karamelliserade hasselnötter och passionsfrukt. Tyvärr så serverade jag vinet en aning kallt, men det var ändå helt ok syra och frukt.
image.jpg image.jpg


2010 Paolo Scavino Barolo med hjortfilé, trattkantareller, linser och jordärtskockor. Trots ungefär två timmars luftning så var den fortfarande sluten, så det blir nog att vänta ett tag med nästa flaska.
image.jpg image.jpg

Det har dessutom blivit en del vin på de två kurser jag går parallellt, men inlägget är redan alldeles för långt..
 

Mattias Schyberg

Administratör
Denna vecka var det min tur att äta lite humble pie, precis som @Matlen häromsistens. Detta i samband med att jag skrev Munskänkarnas druvkursprov. Jag var inställd på att misslyckas då jag inte ens gått kursen, utan gjorde provet som lite träning inför 1-betygsprovet nästa vecka samt för att få lite beslutsunderlag om jag ska gå druvkurs eller 2-betygskurs härnäst. Jag hade väl 20-25% chans att klara provet, men målet var i alla fall att pricka in alla tre röda viner(Cabernet sauvignon, Syrah, Pinot Noir) och sauvignon blanc av de tre vita då jag har haft lite problem att skilja mellan lätt ekade Chardonnayer och unga torra rieslingviner.

Teorin gick över förväntan med någonstans runt 7-8 poäng(beroende på hur generösa de är med halvpoäng) av 15 där 10 poäng krävdes för godkänt. Men det praktiska gick det sämre på. Vinerna var dessa:

Visa bifogad bild 2480 Visa bifogad bild 2481 Visa bifogad bild 2482 Visa bifogad bild 2483 Visa bifogad bild 2484 Visa bifogad bild 2485
Ettan plockade jag på sparris och citrus, tvåan tyckte jag att jag kände lite petroleum eller gummi, men tvekade länge om det var trean som var riesling. På de röda blev jag totalt lurad av färgerna. Fyran var helt klart mörkast och femman och sexan var nästan lika ljusa. Dock så var jag nästan helt säker på att femman var en Pinot Noir från Bourgogne, tills det var två minuter kvar på provet.. Det hade ju inte spelat någon roll för resultatet, men jag tyckte att jag anade lite chark i fyran, dock även svarta vinbär(björnbär istället, men lurad av färgen?). Cabernet sauvignon brukar annars vara det jag har lättast att pricka in, men i detta fall var jag inte ens nära.
Man kan möjligtvis ha lite åsikter att de har ett vin med 15% tempranillo som Cabernet Sauvignon-vin på druvkursprovet, men jag får fortsätta att träna och fixa 1-betygsprovet om en vecka och pricka in alla rätt på nästa druvkursprov istället :)

Det har dessutom blivit lite annat de senaste veckorna.
Från middagar med vänner:
Drappier Nature Brut till "förrätt"
Visa bifogad bild 2486
2011 Chateau Cantemerle
och 2010 Les Hautes de Granget tillsammans med oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås som huvudrätt. Granget passade bättre till maten.
Visa bifogad bild 2487 Visa bifogad bild 2492 Visa bifogad bild 2489
2008 Castelnau de Suduiraut med getyoghurt, plommonsorbet, karamelliserade hasselnötter och passionsfrukt. Tyvärr så serverade jag vinet en aning kallt, men det var ändå helt ok syra och frukt.
Visa bifogad bild 2491 Visa bifogad bild 2490


2010 Paolo Scavino Barolo med hjortfilé, trattkantareller, linser och jordärtskockor. Trots ungefär två timmars luftning så var den fortfarande sluten, så det blir nog att vänta ett tag med nästa flaska.
Visa bifogad bild 2494 Visa bifogad bild 2493

Det har dessutom blivit en del vin på de två kurser jag går parallellt, men inlägget är redan alldeles för långt..
Kul med en till som vågar blotta sina misstag! Det är svårt att blindprova vin, möjligen är det lätt om man är en sensorisk savant. Men...man tenderar ju att bli bättre med tiden, vilket är skönt med tanke på hur kul det är att studera vindrickande. :)
 

Juhani

Medlem
Drack en Henriot cuvee des enchanteleurs 1995 i lördags.
Trevliga mognads toner på näsan men betydligt yngre i munnen, ett bra och komplext vin men tyckte tyvärr att smaken togs över för mycket av den vassa syran som inte är riktigt integrerad, detta vin bör nog få ligga 5år till.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Två generationer Barbaresco tillsammans med italiensk mat:
1969 Fiorina Franco Barbaresco mot 2007 Produttori del Barbaresco Barbaresco Riserva Ovello
Fiorina Franco har en rejäl syra och fina tanniner, men frukten har börjat att oxidera, har passerat toppen, men är fortfarande njutbart (i alla fall om man gillar nekro-viner). Ovello har däremot precis krupit in i drickfönstret, syra, tanniner frukt och kraft är i fin harmoni.
Börjar med Vitello Tonnato och här funkar Ovello fint, medan Fiorina Franco får en smak av dammig jordkällare och oxidationen förstärks. (klar seger för Ovello)
Med Brasato al Barolo lyfter bägge vinerna inte oväntat. körsbärssötman i Ovello kommer fram ännu mer. Men även frukten i Fiorina Franco börjar skymtas och dammet och oxidationen dämpas. (Ovello är fortfarande klart bättre men inte lika överlägsen)
Gorgonzolan ändrar dock bilden totalt, här orkar inte Ovello med, den blir söt, tunn körsbärssaft. Fiorina Franco klarar sig dock utmärkt, syran är så höga att den kan stå emot osten. Frukten övervinner oxidationen och dammet försvinner från jorden. Riktigt bra kombination:). (sista ronden går till Fiorina Franco)
Kul att se hur mycket maten påverkar upplevelsen.
P1080280.JPG

Fiorina Franco ska tydligen serveras vid 22 grader - var standarden så annorlunda på 60-talet?
 

Sörplarn

Medlem
Mysa lite med Cava här på onsdags kvällen, Gran Claustro Brut Nature Reserva 2009 och en 2010.

Dom går att dricka nu, men skall hålla undan två till av varje för att se utvecklingen.

Man märker inte någon större skillnad direkt, men lite luft i glasen så känns det som 09 håller sig lite bättre och även ger en längre eftersmak, kan ett år göra så mycket?
Övrigt upplevs det väldigt lika.

Båda har fina och härliga bubblor.
Båda har en ljus gul färg, rejäl syra, lätt på frukten generellt man finner en lime dominans som kompenseras med grönt äpple, har en mjuk smak och är lagom torr, rätt så skön både på start och avslut, härlig eftersmak som håller sig hyfsat, för att vara ett 135 SEKs (utomland) bubbel så levererar det mer än väl, vilket är alltid trevligt, drar mig för att betyg sätta denna gång. Hoppas på en god utvekling för framtiden, skall köpa 2011 och 2012 om det släpps, för att se årens utveckling alltid kul att experimentera.

Tyvärr så säljs inte dessa på SB, men NVn finns på SB för 99 SEK (77219) (4,65 Euro utomlands), länk här (leverantör Sverige), NVn är inte i närheten av Gran Claustro Brut Nature Reserva, vilket jag testa i Spanien för ett tag sedan och råder att inte handla.

Rätt så intressanta druvor i denna Cava, Pinot Noir (42%), Chardonnay (42%), Xarel·lo (6%), Macabeu (5%), Parellada (5%).

1.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mysa lite med Cava här på onsdags kvällen, Gran Claustro Brut Nature Reserva 2009 och en 2010.

Dom går att dricka nu, men skall hålla undan två till av varje för att se utvecklingen.

Man märker inte någon större skillnad direkt, men lite luft i glasen så känns det som 09 håller sig lite bättre och även ger en längre eftersmak, kan ett år göra så mycket?
Övrigt upplevs det väldigt lika.

Båda har fina och härliga bubblor.
Båda har en ljus gul färg, rejäl syra, lätt på frukten generellt man finner en lime dominans som kompenseras med grönt äpple, har en mjuk smak och är lagom torr, rätt så skön både på start och avslut, härlig eftersmak som håller sig hyfsat, för att vara ett 135 SEKs (utomland) bubbel så levererar det mer än väl, vilket är alltid trevligt, drar mig för att betyg sätta denna gång. Hoppas på en god utvekling för framtiden, skall köpa 2011 och 2012 om det släpps, för att se årens utveckling alltid kul att experimentera.

Tyvärr så säljs inte dessa på SB, men NVn finns på SB för 99 SEK (77219) (4,65 Euro utomlands), länk här (leverantör Sverige), NVn är inte i närheten av Gran Claustro Brut Nature Reserva, vilket jag testa i Spanien för ett tag sedan och råder att inte handla.

Rätt så intressanta druvor i denna Cava, Pinot Noir (42%), Chardonnay (42%), Xarel·lo (6%), Macabeu (5%), Parellada (5%).

Visa bifogad bild 2498
Kul att se att lite Cava lyckas titta fram bland alla Champagner emellanåt. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Var ett bra tag sedan ja skrev här
Har under dagarna följt en flaska
Frédéric Savart L'année 2009 (Deggad 2013-07 som synes på bilden.)
Dehär är min tredje flaska iår och ville plita ner ett par rader, då det hänt en del emellan varje flaska, och jag gillar Savarts uttryck för året då hans Dame de coeur 09 är långt ifrån hur detta vanliga årgångsvinet beter sig.
Som alltid med Savarts årgångsviner är det meningslöst att öppna samma dag man skall dricka, jag öppnar alltid flaskan dagen innan, för egentligen så vinner alla Savarts viner på att få andas.
Doften är (såklart) väldigt ung och man kan knappt yppa någon ek på nosen, som i övrigt är väldigt frisk och andas fläderblom.
Nollnian är som att direkt gå in i en blomsteraffär som man sedan snabbt kastas ut ur och man får skarpa syror och en handfull rostade nötter. Eken ger kraft till vinet utan att man känner vidare 'fatiga toner'. Frukten lider en del utav årgångens karaktär då de aldrig, ens från start, uppleves vidare friska/unga - de är med stor värme röda päron o persika går igenom. Men o andra sidan stöttas detta utav massvis med grusig o kritig mineral som fräschar upp tillsammans den den väldigt pigga syran gör det ändå till en väldigt fräsch upplevelse.
strukturen är raktigenom riktigt bra och med tanke på vinets ålder sitter det mesta redan.
Men det är samtidigt kul med dessa små-odlare då alla viner har så mycket karaktär och att bara dra parallellen emot hans årgångsvin 2008 går inte ens att jämföra med.
 

Attachments

  • IMAG2462.jpg
    IMAG2462.jpg
    45,2 KB · Visningar: 160
Toppen