Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

moos skrev:
Cuvée Nicolas François Billecart 2000.
Lite besviken.... Där 1998:an var rund och fruktig, en riktig äpplekaka! Så är 2000 kantig, för syrlig och lite tråkig. har pluggat igen flaskan för att se om det händer nått om några timmar.

Drack resten av flaskan idag. Inte allt för stora förändringar. Det är ett bra vin men det bjöd inte på samma upplevelse som 1998:an gjorde. Sedan den fick en sån fantastisk beskrivning här på forumet, Jocke beskrev vinet som jag själv kom i håg 98:an. Jag undrar om jag har blivit ett offer för flaskvariation...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Anders Landström skrev:
Oj, vilken kväll. Får man fråga var eventet gick av?

En hel radda av viner där. Har inte druckit Dom Pérignon Rosé oenothèque 1988 (varken oenothèque eller den normaldeggade) men andra oenothèque har ofta varit väldigt bra. Selosse 1990 förstår jag att du gillade.

Grattis får man väl säga och tack för som vanligt bra anteckningar
nånstans i sthlm ;)
Jo blev massvis med Bdx som jag inte hade tid att föra anteckningar för. Men DP var otroligt bra, framför allt förbluffande ung! kunde lika gärna varit en 2008 med tanke på frukten och den hårda syran. Det vinet fick mig definitivt omvärdera det ständiga pratet om 96 är bättre än 88...
 

Elvis

Medlem
SV: Idag dricker vi

Pierre Peters Cuvée Spéciale 1999. En helt perfekt flaska och inte alls "over the top" som flaskan jag drack för ett par veckor sedan (från samma låda). Vilken underbar champagne det här är!
 
Sv: SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
nånstans i sthlm ;)
Jo blev massvis med Bdx som jag inte hade tid att föra anteckningar för. Men DP var otroligt bra, framför allt förbluffande ung! kunde lika gärna varit en 2008 med tanke på frukten och den hårda syran. Det vinet fick mig definitivt omvärdera det ständiga pratet om 96 är bättre än 88...

Lidingö kanske?
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Ikväll blev det:

Blankiet Estate, Rive Droite, Paradise hills vineyard, Napa, 2005 (lågtempad black angus-entrecôte med pancettainlindad potatiskaka smaksatt med parmesan och basilika tillsammans med rödvinssås) Mörkt röd färg och en liten fällning. Doftar av sirliga, mogna röda bär - främst körsbär -, hallonsylt, lite svarta vinbär, integrerad fatdoft med rostade toner och inslag av mörk choklad, tobak och vanilj. Även lite torkade örter. I munnen är det frågan om mjuka tanniner, rödbärig sötaktig smak. Eken och alkoholen är väl integrerad.

Efter vad jag hittat är detta ett Merlotdominerat vin med små inslag av Cab S och Cab F på 100% ny fransk ek. Ett trevligt, mjukt, fruktigt och bärigt vin med vettig mängd ek. För mig som knappt har druckigt amerikansk Merlot förut känns det lite som en blandning av en tung amerikansk pinot och en amerikansk cab. Sjyst och passade bra till maten men inte riktigt i den nivån man förväntar sig när det betingar så pass högt pris (drygt 1000-lappen i Sverige).
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var tvungen att prova en champagne jag fick idag, Vouette & Sorbée fidéle. deg 21-10-11
Första gången för mig :). Full av bubblor, livlig, knasstertorr, honung, ek, väldigt mkt citrus. Efter en stund i glaset lugnar den ner sig. Intressant. Härligt doft och god smak :). Dessa vill jag har fler av.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Igår, Pierre Peters Chetillons 1996, helt fantastiskt bra, äntligen börjar den att få lite mognadstoner även om syran fortfarande är tydlig. Skulle tro att den börjar närma sig sin topp om en 5 år sisådär!
Ikväll, Lynch Bages 1985, en gammal favorit, helt mogen, ett helt pennskrin av blyerts, mogna bär och en underbar sötma. Perfekt balans, lång eftersmak. Perfekt nu bör inte lagras mycket längre. Perfekt Bdx!
Selosse 1989 (deg.21/06/1996) Svårt att beskriva doft och smak, men ek finns!! Fullt mogen, mera uvecklad och lite lättare än 1990, underbar att dricka nu!
Pol Roger Chardonnay 2000, perfekt champagne, mogen, yppig frukt, bra syra, fyllig.
Pol Roger 2002, förstår fortfarande inte denna champagne, vissa flaskor är övermogna nästan klumpiga, denna flaska var väldigt ung och outvecklad saknade nästan frukt. Chanslös mot Chardonnay 00!
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Selosse Initial, deg 2008.

Det första jag känner är den oxiderade doften som har gått igen hos de (få) Selosse jag har druckit.

Smaken är oxiderad, eken byter in och förvandlar sig i munnen till en fantastisk blommig, rund smak. Frukt är det inte så mycket av men i smaken finns nåt litet som vill ut. Hoppas att den utvecklar sig mer under kvällen.

Riktigt smaskig.. Har börjat förstå storheten med Selosse nu.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Domaine Ballot-Millot gör mest Meursault, men nyligen slank en flaska Volnay 1[sup]er[/sup] 'Taillepieds' 2010 med som utfyllnad i en order. Till en början fasligt primärt, nästan som en kraftig rosé, förvisso gott med massvis av rödlätthet; men står det Taillepieds på flaskan vill man kanske ha lite mer/något annat. Någon timme efter ploppet stramas det hela upp av finkorniga tanniner och vinet skaffar sig en välbehövlig ryggrad. Det, plus att vinet blir (åtminstonde enligt mina egna fåtaliga erfarenheter) ovanligt kryddigt för att vara en Volnay, gör att det lyfter ett stort snäpp eller två. Gott!

Den här flaskan kostar mindre än hälften av vad d'Angervilles version gör. Det finns hopp! Det gäller bara att inte snöa in på de överallt citerade 'topproducenterna' hela tiden.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på en tävling och provning anordnad av Bibendum och Robert Mondavi Winery idag och tänkte slänga in en kortfattad rapport om vinerna:

R Mondavi, Private Selection Chardonnay, 2010. Doftar lite smörigt och svalt fruktigt av tropisk frukt och citrus. Ett ok vin, inte mer.

R Mondavi, Napa Valley Chardonnay, 2007. Mer koncentrerad doft än föregående. Smörigare med popcorninslag. I frukten hittar jag gula, något bakade, äpplen och citrus. Smakmässigt samma plus viss nötighet. Krämig fyllighet, bra koncentration och frisk syra. Bättre än förra - t.o.m. rätt bra.

R Mondavi, Napa Valley Fumé Blanc, 2009. Frisk, sval doft med diskret vegetativ ton i form av svarta vinbärsblad. I frukten är det gröna äpplen, krusbär och grön frukt i allmänhet. Finns lite ektoner men mindre smörkänsla och mer åt det karamelliserade hållet. I smaken detsamma. Frisk syra och lite beskt avslut. Ok vin.

R Mondavi, Fumé Blanc reserve, 2007. Mer koncentrerad och mogen doft av fetare frukt i form av tropisk frukt, mogen lime och vit persika. Diskreta karamelliserade fattoner. Även här lite svartvinbärsblad. I smaken är det också fetare med inslag av gröna äpplen, söt lime och stenfrukt. Frisk syra. Även här lite vegetativ beska i avslutet och en gnutta stjälksträvhet. Rätt intressant och trevligt vin.

R Mondavi, Napa Valley Cabernet Sauvignon, 2007. Doftar bläckig stram frukt i form av svarta vinbär och björnbär. Väl integrerade fattoner med inslag av ceder och blyerts. Lite torkade örter. I munnen detsamma. Frisk syra och relativt mycket tanniner. Lång trevlig, klassisk stram cabsmak i eftersmaken. Ett bra vin! Tål säkert en del lagring men är rätt tillgängligt redan nu.

R Mondavi, Cabernet Sauvignon reserve, 2007. Som ovan men mer koncentrerad och mer strävhet. Ett ännu bättre vin men frukten är lite knuten just nu - känns som att den behöver tid i källaren. Kvällens bästa vin ...tyvärr väl dyrt.

R Mondavi, Cabernet Sauvignon reserve, 2008. Som ovan fast sötare frukt med mer björnbär. Bra men 07an är bättre.

Som extra info kan det vara värt att veta att det ingår några procent semillon i hans Fumé Blanc (Mondavispråk för Sauvignon Blanc) och några procent Cab F och Petite Verdot i hans Cab S.

Provade också private selection Pinot Noir, 2009 som var helt ok: Fruktig och hallon-dominerad med kryddiga inslag av muskot.

Var även någon Zin (hörde inte vilken dock) med som jag misstog för en Cab (innan jag provade Cabbarna). Förvånadsvärd stram i frukten. Första Zinfandeln jag prövat som jag inte tyckte var för sötfruktig och vulgo.

Mondavis Woodbridge-serie är dock inte mycket att hänga i granen. För varm och söt frukt och inte så bra koncentration.

I allmänhet en mycket trevlig dag - lärde mig mycket om Californien som inte riktigt varit i mitt blickfång tidigare. Några av Cabbarna var ju desutom riktigt intressanta och bra.

Blev mycket text men hoppas någon har glädje av intrycken jag försökte förmedla.
 
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Igår, Pierre Peters Chetillons 1996, helt fantastiskt bra, äntligen börjar den att få lite mognadstoner även om syran fortfarande är tydlig. Skulle tro att den börjar närma sig sin topp om en 5 år sisådär!
Ikväll, Lynch Bages 1985, en gammal favorit, helt mogen, ett helt pennskrin av blyerts, mogna bär och en underbar sötma. Perfekt balans, lång eftersmak. Perfekt nu bör inte lagras mycket längre. Perfekt Bdx!
Selosse 1989 (deg.21/06/1996) Svårt att beskriva doft och smak, men ek finns!! Fullt mogen, mera uvecklad och lite lättare än 1990, underbar att dricka nu!
Pol Roger Chardonnay 2000, perfekt champagne, mogen, yppig frukt, bra syra, fyllig.
Pol Roger 2002, förstår fortfarande inte denna champagne, vissa flaskor är övermogna nästan klumpiga, denna flaska var väldigt ung och outvecklad saknade nästan frukt. Chanslös mot Chardonnay 00!

Som alltid kul saker.

Man blir lite osäker då Pol Roger 2002 inte är så bra. Tillhör ju dem som ser fram emot Winston 2002 och hoppas att de svagare Pol Roger 2002 inte är ett tecken på att även den inte når upp till normal storhet. BdB från Pol Roger verkar de ju alltid lyckas med :)

Kul med Selosse 89. Drack den för ca ett år sedan och den var riktigt bra då och faktiskt nästan alla prestige-89or har varit bra. Den bortglömda mellanårgången levererar
 

Henrik J

Medlem
SV: Idag dricker vi

Första posten (fast jag har hängt här ett tag, både före och efter registreringen).

Igår dracks Bollinger La Grande Année 2002 (degorgerad i november 2011) till lite snittar med en romröra och räkor på crostinis. Doft och smak blev bättre och bättre under kvällen. I min smak en muskulös men fortfarande elegant champagne med massiv syra, fina rostade toner och en klar ton av hallon (som jag inte läst att någon annan hittat, men min flickvän höll med mig). Därtill citrus, brioche, lakrits, lite rökighet och kritig mineral. Detta var den första av fyra flaskor jag köpte, de andra ska få ligga minst några år. Första Bollinger LGA jag druckit och jag blev inte besviken. Glad att jag har tre till liggande.

Sedan blev det lite spanjorer jag inte minns namnen på. Ett vitt från Galicien och en Priorat från nån liten ekologisk producent (dessa ingick i vinpaket på Villa Anna i Uppsala, importör tror jag var Vinovativa så någon annan kanske vet producent?). Drack också en söt Pinot Gris från Alsace som smakade som en halv sauternes ungefär. Alla dessa tre var goda, stabila viner men inget uppseendeväckande på något sätt.
 

CH

Medlem
SV: Idag dricker vi

Henrik J skrev:
Första posten (fast jag har hängt här ett tag, både före och efter registreringen).

Igår dracks Bollinger La Grande Année 2002 (degorgerad i november 2011) till lite snittar med en romröra och räkor på crostinis. Doft och smak blev bättre och bättre under kvällen. I min smak en muskulös men fortfarande elegant champagne med massiv syra, fina rostade toner och en klar ton av hallon (som jag inte läst att någon annan hittat, men min flickvän höll med mig). Därtill citrus, brioche, lakrits, lite rökighet och kritig mineral. Detta var den första av fyra flaskor jag köpte, de andra ska få ligga minst några år. Första Bollinger LGA jag druckit och jag blev inte besviken. Glad att jag har tre till liggande.

Sedan blev det lite spanjorer jag inte minns namnen på. Ett vitt från Galicien och en Priorat från nån liten ekologisk producent (dessa ingick i vinpaket på Villa Anna i Uppsala, importör tror jag var Vinovativa så någon annan kanske vet producent?). Drack också en söt Pinot Gris från Alsace som smakade som en halv sauternes ungefär. Alla dessa tre var goda, stabila viner men inget uppseendeväckande på något sätt.

Välkommen och tack för en riktigt bra beskrivning av LGA.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Blev några bra flaskor till middagen igår,
vi började med Pierre Peters Chetillons 2002 som verkligen har utvecklats under det senaste året, laddad med frukt och energi, mycket Mesnil karaktär.
Salon 1988, började lite trött och oxiderad, efter 20 min. hel fantastisk, fortsatte att utvecklas under ett par timmar....enormt tät, massvis med gul frukt och honung :D.
Diebolt Vallois 1988 deg.april 2012, nästan vit i färgen, tidgare flaskor har haft en djup guldaktig färg, saknade också lite frukt mot tidigare flaskor, tydlig syra enorm längd. Comtes de Champagne 1988, mycket mörk färg, oxiderad påminde om Bollinger!! Pol Roger 2002 Rose, perfekt balans, super elegant.
Verget, Tillets 2002, mogen vit Meursault, ljuvlig :D.
Ch. Margaux 1985 besvikelse, stram, avsaknad av frukt i smaken, torra tanniner, doften var dock mycket njutbar! Pape Clement 2001, detta var kanske kvällens vin, tydlig Graves karaktär, full med frukt, bra struktur. Underbart vin :D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Blev några bra flaskor till middagen igår,
vi började med Pierre Peters Chetillons 2002 som verkligen har utvecklats under det senaste året, laddad med frukt och energi, mycket Mesnil karaktär.
Salon 1988, började lite trött och oxiderad, efter 20 min. hel fantastisk, fortsatte att utvecklas under ett par timmar....enormt tät, massvis med gul frukt och honung :D.
Diebolt Vallois 1988 deg.april 2012, nästan vit i färgen, tidgare flaskor har haft en djup guldaktig färg, saknade också lite frukt mot tidigare flaskor, tydlig syra enorm längd. Comtes de Champagne 1988, mycket mörk färg, oxiderad påminde om Bollinger!! Pol Roger 2002 Rose, perfekt balans, super elegant.
Verget, Tillets 2002, mogen vit Meursault, ljuvlig :D.
Ch. Margaux 1985 besvikelse, stram, avsaknad av frukt i smaken, torra tanniner, doften var dock mycket njutbar! Pape Clement 2001, detta var kanske kvällens vin, tydlig Graves karaktär, full med frukt, bra struktur. Underbart vin :D

"några flaskor" ingen dålig uppställning med 88orna där!
 
Sv: Idag dricker vi

Andre Clouet Silver Brut och Tarlant Zero. Mottagning och vinet var valt ur ett antal förslag från mig. Efter provning kom värden fram till dessa. Kvalité slår alltid igenom. Kul att dessa valdes. Bra fördrink till vininfernot
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Joseph Drouhin, Chassagne-Montrachet, 2009 (Marulk, mandelpotatispuré, fräst blomkål och sugarsnaps samt skirar smör smaksatt med citron) Doft: Fat med mycket karamelliserade inslag, nötighet och lite smör. I frukten citronzest, gula äpplen, åkerbär. Lätt av jasminblom och vingummi. Smak: Samma intryck. Frisk syra, fylligt. God mineralitet i avslutet. Lite kartig beska.

Ett väldigt bra vin! Fin koncentration, välbalanserat, härlig frukt och bra med syra. Faten är tydliga men på ett bra sätt. Men det känns som att vinet kommer bli ännu bättre om ett par år. Faten kan behöva integreras lite mer och den lilla omogna beskan i frukten tycker jag tyder på att frukten bör mogna lite mer. Råmaterial för lagring finns definitivt där. Passade väldigt bra med maten.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Några magnum och ett par halvmagnum,
Diebolt Vallois Prestige, magnum (inköpt för ca 3 år sen). För mig är detta den bästa NV runt 300 SEK! Full av gula frukter, massvis med bubblor som hoppar och skuttar i munnen, så otroligt kul att dricka, lämnade en skvätt i flaskan i 6 timmar, vinet var då än mera komplext och finstämt.

Laurent Perrier Grand Siecle 1990, wow!vilket vin full av kraft och energi, härlig gul frukt med begynnande mognad, ingen oxidation alls! behövde 20 min i glaset innan den öppnade upp sig efter 4 timmar var det fortfarande bra fart på bubblorna. detta är en 90a som klarat av att åldras väl, håller säkert i 10 år till.

Verget, Combettes 2002, lite underligt vin med skygg, diskret doft smaken var öppen rättfram och med tydlig frukt, bra fettma och balans.

Giscours 1979, magnum. Helt mogen behöver ingen mera tid i källaren. Var lite nervös att det skulle passerat sin topp, men det höll ihop på ett beundransvärt sätt i +3 timmar i glasen. Frukten var det dominerande, inte mycket tanniner kvar. Härlig Margaux.

Bollinger 1995, magnum. Lite lättare och mindre kraftfull än Grand Siecle, men vilket vin, komplex exotisk smak med en kittlande syra, detta är en fantastisk Bollinger!!
 
Toppen