Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Foodcoma

Medlem
Alla som har barn vet att plockmat enligt "taco"-konceptet alltid går hem och så läge man får plocka sin egen mat och rulla in den i någon form av skal är allting frid och fröjd.

Ett återkommande tema hos oss är färska vårrullar vilket är något som jag skulle kunna äta nästan varje dag utan att tröttna på.
Lägg därtill att det går snabbt och genererar väldigt lite disk samt innehåller
få moment av matlagning förutom att hacka upp diverse tillbehör och eventuellt steka lite ost.

-En balja med vatten mitt på bordet som man slänger sitt "rispapper" i för att mjuka upp det i 10-15 sekunder sen är det bara att ladda rullen med det man gillar och vika ihop.

På bordet skålar med diverse skuret och hackat i lämplig storlek för att passa i en rulle.

Hos oss hittar man ofta:

-Finstavad; gurka, morot, salladslök
-Hackad Koriander
-Tunnskuren gulbeta
-Avocado
-Groddar av något slag
För trevligt krisp och krunch; hackade cashewnötter

Sen är det bara välja sitt protein;

-Brukar ha salmalax och/eller strimlad kallrökt lax samt räkor. Handskalade när man orkar med ibland dansar burkräkorna på bordet.

Sedan min personliga favorit, ganska tunnskuren Halloumi som stekts riktigt krispig i smör.
-Så jäkla gott i vårrullar att man får en tår i ögat.

Varianter på kyckling har även förekommit men blivit bortröstat för då de andra tillbehören varit mer populära men välkommen att prova.

-Sedan det absolut viktigaste; nämligen såsen
Jag blandar japansk soja och risvinäger och slänger i rejält med hackad chilli och vitlök och avslutar med pressad lime. Såsen ska ha bra sting och rejält med både sälta och syra. -Smaka av tills du gillar det.

Fräscht och lättlagat som kan varieras i oändlighet, sjukt bra vardagsmat och lika väl som omåttligt populärt när man bjuder hem folk.

Vad dricker man till detta då?
Självklart 2016 Paré Canavese Nebbiolo
-Allt du vill ha i ung Nebbiolo utan jobbigt tjuriga tanniner och baktunga fat, fjäderlätt men samtidigt med en välsvarvad kropp och härligt längd.
Man kan tänka sig att det är saft för att man vill dricka det i djupa klunkar men ändå inte helt då det bjuder på både struktur och tanniner i precis perfekta proportioner.
Eller för att uttrycka mig på ett sätt så forumet förstår, ett jäkla bra pizzavin.
Visa bifogad bild 14919

Kör också ofta detta hemma, håller verkligen med om det skulle gå att äta varje dag!

Aldrig provat med halloumi eller den såsen ni kör, men ska prova båda nästa gång!

Vi brukar rätt ofta köra med tofu, funkar med de flesta sorter och till kör vi med tre olika såser:
Sojamajo
Hoisinsås
Nuoc Cham sås: lime, socker, vitlök, fisksås, vatten, vårlök och chili, bara att värma upp på spisen och sen kyla ner innan servering, sjukt gott!
 

lukastollig

Pudelfantast
Alla som har barn vet att plockmat enligt "taco"-konceptet alltid går hem och så läge man får plocka sin egen mat och rulla in den i någon form av skal är allting frid och fröjd.

Ett återkommande tema hos oss är färska vårrullar vilket är något som jag skulle kunna äta nästan varje dag utan att tröttna på.
Lägg därtill att det går snabbt och genererar väldigt lite disk samt innehåller
få moment av matlagning förutom att hacka upp diverse tillbehör och eventuellt steka lite ost.

-En balja med vatten mitt på bordet som man slänger sitt "rispapper" i för att mjuka upp det i 10-15 sekunder sen är det bara att ladda rullen med det man gillar och vika ihop.

På bordet skålar med diverse skuret och hackat i lämplig storlek för att passa i en rulle.

Hos oss hittar man ofta:

-Finstavad; gurka, morot, salladslök
-Hackad Koriander
-Tunnskuren gulbeta
-Avocado
-Groddar av något slag
För trevligt krisp och krunch; hackade cashewnötter

Sen är det bara välja sitt protein;

-Brukar ha salmalax och/eller strimlad kallrökt lax samt räkor. Handskalade när man orkar med ibland dansar burkräkorna på bordet.

Sedan min personliga favorit, ganska tunnskuren Halloumi som stekts riktigt krispig i smör.
-Så jäkla gott i vårrullar att man får en tår i ögat.

Varianter på kyckling har även förekommit men blivit bortröstat för då de andra tillbehören varit mer populära men välkommen att prova.

-Sedan det absolut viktigaste; nämligen såsen
Jag blandar japansk soja och risvinäger och slänger i rejält med hackad chilli och vitlök och avslutar med pressad lime. Såsen ska ha bra sting och rejält med både sälta och syra. -Smaka av tills du gillar det.

Fräscht och lättlagat som kan varieras i oändlighet, sjukt bra vardagsmat och lika väl som omåttligt populärt när man bjuder hem folk.

Vad dricker man till detta då?
Självklart 2016 Paré Canavese Nebbiolo
-Allt du vill ha i ung Nebbiolo utan jobbigt tjuriga tanniner och baktunga fat, fjäderlätt men samtidigt med en välsvarvad kropp och härligt längd.
Man kan tänka sig att det är saft för att man vill dricka det i djupa klunkar men ändå inte helt då det bjuder på både struktur och tanniner i precis perfekta proportioner.
Eller för att uttrycka mig på ett sätt så forumet förstår, ett jäkla bra pizzavin.


Visa bifogad bild 14919

Måste provas!
 
Alla som har barn vet att plockmat enligt "taco"-konceptet alltid går hem och så läge man får plocka sin egen mat och rulla in den i någon form av skal är allting frid och fröjd.

Ett återkommande tema hos oss är färska vårrullar vilket är något som jag skulle kunna äta nästan varje dag utan att tröttna på.
Lägg därtill att det går snabbt och genererar väldigt lite disk samt innehåller
få moment av matlagning förutom att hacka upp diverse tillbehör och eventuellt steka lite ost.

-En balja med vatten mitt på bordet som man slänger sitt "rispapper" i för att mjuka upp det i 10-15 sekunder sen är det bara att ladda rullen med det man gillar och vika ihop.

På bordet skålar med diverse skuret och hackat i lämplig storlek för att passa i en rulle.

Hos oss hittar man ofta:

-Finstavad; gurka, morot, salladslök
-Hackad Koriander
-Tunnskuren gulbeta
-Avocado
-Groddar av något slag
För trevligt krisp och krunch; hackade cashewnötter

Sen är det bara välja sitt protein;

-Brukar ha salmalax och/eller strimlad kallrökt lax samt räkor. Handskalade när man orkar med ibland dansar burkräkorna på bordet.

Sedan min personliga favorit, ganska tunnskuren Halloumi som stekts riktigt krispig i smör.
-Så jäkla gott i vårrullar att man får en tår i ögat.

Varianter på kyckling har även förekommit men blivit bortröstat för då de andra tillbehören varit mer populära men välkommen att prova.

-Sedan det absolut viktigaste; nämligen såsen
Jag blandar japansk soja och risvinäger och slänger i rejält med hackad chilli och vitlök och avslutar med pressad lime. Såsen ska ha bra sting och rejält med både sälta och syra. -Smaka av tills du gillar det.

Fräscht och lättlagat som kan varieras i oändlighet, sjukt bra vardagsmat och lika väl som omåttligt populärt när man bjuder hem folk.

Vad dricker man till detta då?
Självklart 2016 Paré Canavese Nebbiolo
-Allt du vill ha i ung Nebbiolo utan jobbigt tjuriga tanniner och baktunga fat, fjäderlätt men samtidigt med en välsvarvad kropp och härligt längd.
Man kan tänka sig att det är saft för att man vill dricka det i djupa klunkar men ändå inte helt då det bjuder på både struktur och tanniner i precis perfekta proportioner.
Eller för att uttrycka mig på ett sätt så forumet förstår, ett jäkla bra pizzavin.


Visa bifogad bild 14919
samma här - fantastiskt vad man får i de små liven som de annars aldrig skulle blanda på tallriken. Vi har dock hittills gjort färdiga och haft buffé med olika sorters färska vietnamesiska vårrullar. Det här låter som en bättre version! Ska provas imorgon.
 

tobbe81

Medlem
IMG_20181116_205122_223.jpg

Kvällens middag egenfångad och smörstekt torskrygg från vesterålen (Lofoten) hemmaslagen tryffelmajo på kallpressad rapsolja, vitlöksfräst portabello och sugersnaps samt färska smögenräkor
 

tobbe81

Medlem
Tittade in där idag. Tyvärr inte läge att handla ngt. Men vilken fantastisk butik. Nästa gång ska jag bestämma middag när jag är i Stockholm!
Har du varit på deras restaurang?

Nej anser att jag fixar mitt kött lika bra som kockarna där (eller bättre vad jag har hört från bekanta). varför betala 1000kr för något man själv kan göra för 300kr och dessutom få bestämma eget vin utan några påslag på inköpspriset.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nej anser att jag fixar mitt kött lika bra som kockarna där (eller bättre vad jag har hört från bekanta). varför betala 1000kr för något man själv kan göra för 300kr och dessutom få bestämma eget vin utan några påslag på inköpspriset.

Jag tror du har en annan input på den här frågan då du verkar vara väldigt duktig i köket, men jag förstår dig helt och hållet. Lika bra käk eller bättre hemma utan påslag, perfekt! Finns ju inget bättre.

Ändå blir jag nyfiken, om du då skulle lyxa till det och gå ut i Stockholm, vart skulle du gå då?
 

tobbe81

Medlem
Jag tror du har en annan input på den här frågan då du verkar vara väldigt duktig i köket, men jag förstår dig helt och hållet. Lika bra käk eller bättre hemma utan påslag, perfekt! Finns ju inget bättre.

Ändå blir jag nyfiken, om du då skulle lyxa till det och gå ut i Stockholm, vart skulle du gå då?

Jag går väldigt sällan ut och äter men när jag gör det så blir de oftast asiatiskt ett kök som man inte behärskar själv det blir då på någon utav dessa restauranger
Nook, farang eller china på ringvägen
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
kör alltid mitt kött i min Ikea ugn på 90 grader och enligt reverseseard metoden som innebär kortfattat lägg den råa och ostekta köttbiten i en ugnssäker form och in i ugnen, låter mitt kött gå upp tills det är cirka 42-43 grader tar cirka 45min. sedan låter jag köttet vila cirka 15 min . Sedan låter jag min grillpanna bli rykande varm och efter det vänta i någon minut till, ner med köttet och ge den yta cirka en minut på varje sida. Sedan stänger jag av plattan och låter köttet gå på eftervärme och vänder köttet var tredje minut tills köttet når upp till cirka 50 grader.

Idag blev det äntligen dags för mig att testa på denna teknik! Resultatet blev enastående. Tack för tipset! :)

D43ED05F-7AC3-4F92-A730-939C07251354.jpeg
 

tobbe81

Medlem
Blev sugen på hamburgare till middag idag gick till ag kötthandel och fick nymalen och rullad färs på hängmörad biff och entrecote. Och så fick mina två tryfflar i kylen ett sista farväl. Burgarna i brioche bröd i botten hellmans majo strimlad isbergssallad vitlöksfrästa skogschampinjoner patties mediumrare två sorters ost Saint maure och 36mån comte . Så jäkla gott i sin enkelhet
IMG_20190108_171805_170.jpg

IMG_20190108_202002_681.jpg

IMG_20190108_202054_333.jpg

IMG_20190108_202204_996.jpg

IMG_20190108_200234_346.jpg
 

lukastollig

Pudelfantast
Blev sugen på hamburgare till middag idag gick till ag kötthandel och fick nymalen och rullad färs på hängmörad biff och entrecote. Och så fick mina två tryfflar i kylen ett sista farväl. Burgarna i brioche bröd i botten hellmans majo strimlad isbergssallad vitlöksfrästa skogschampinjoner patties mediumrare två sorters ost Saint maure och 36mån comte . Så jäkla gott i sin enkelhet

I all sin enkelhet...
 

matage

Medlem
Lite rensning i frysen så det blev till att dra igång pelletsgrillen i snön igår.
En skiva Rubia Galega hängmörad i 70+ dagar enligt Kötthallen som luktade gåslever och funk redan som kylskåpskall fick gå 3h på grillen på låg värme, svalka sig lite och sen brännas på för yta på max.

Risotto med sista biten tryffel från nyår och en sinnessjukt bra Roagna Paje -03

Utanför bild avslutades middagen med hälsingeostkaka från Forsa och hjortron.. alltså riktig ostkaka som gnisslar i tänderna och helt fri från minsta spår av mannagryn ;)
BC925A2A-FA83-4AA8-8BFF-38B8CD141351.jpeg
515B58CB-3509-4FC4-80F8-FDEA18D919DC.jpeg
BD9414EB-977A-496A-AAC6-51F8FFE395A8.jpeg
36C32ACE-4510-4278-85B4-13B6653EE2F5.jpeg
 
Toppen