Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Per Stade

Lege artis
Vi brukar köra med honungsdijon, eller mer korrekt uttryckt Dijon-senap med honung.


Den här senapen är inte dum att breda på en brödskiva av valfritt bröd istället för smör och så lägga på lager med rostbiff och saltgurka för att göra en riktig Dagobertmacka.
Inte fel i salladsdressing heller!
E08AC015-D8B3-4056-8AF0-FC90D28C114F.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
Min vän Björn ringde och sa att han hade en ulk till mig.
Så jag tog morgonbåten in till stan och hämtade den.
I påsen låg dessutom ett par kräftor.
Så det fick bli gratinerad kräfta till brunch.
Enkelt recept.
Klyv kräftorna, på med vitlökssmör.
Grilla i ugnen 7-9 minuter.
Skulle behövt en sån där liten brännare, som avslutning, för att få bättre färg.
1B108329-C3F2-4F56-B79B-78029A5FB1C8.jpeg


Som jag har skrivit om tidigare på forumet så är krabbor en bifångst nu i hummertider.
Det finns väldigt gott om hummer i år.
Och ännu mer krabbor.
I kväll blev det krabbklor.
Receptet är enkelt:
2 kg krabbklor i 3 liter vatten och 3 deciliter grovsalt kokar i 12 minuter.
Hälften av kokvattnet hälls av och kallt vatten fylls på.
Får svalna en stund och äts ljumna.
Till detta drack vi Pierre Peters Cuvée de Réserve, som jag faktiskt aldrig provat förut.

80E1AFA9-E21A-4681-9EA3-FB0614712CF4.jpeg
 

Per Stade

Lege artis
I år är det så gott om hummer att hummerfiskaren har problem med att sumpa dem.
Så han har realisation.
Det fick bli tre små på drygt ett halvt kilo i kväll.
Lättlagat!
5E0ACAD6-2D7E-4811-A368-D9421420CF4A.jpeg

Drack Savart L´Ouverture degorgerad mars 2012 till.
Lite väl ung.
Helgdagskväll i timmerkojan.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
I år är det så gott om hummer att hummerfiskaren har problem med att sumpa dem.
Så han har realisation.
Det fick bli tre små på drygt ett halvt kilo i kväll.
Lättlagat!
Visa bifogad bild 21036
Drack Savart L´Ouverture degorgerad mars 2012 till.
Lite väl ung.
Helgdagskväll i timmerkojan.
Kan hummerjävlarna någon gång migrera till Östersjön så vi får vettig mat i Stockholm en gång om året?
 

The Wall

Medlem
Idag lagar vi pizza till 2017 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano. Lite Spinata Calabrese på ena sidan (”tomatsidan”) för den (jag) som vill ha lite umph i salamin. Väldigt gott. Väldigt inte kompatibelt med vinet (inte oväntat, men jag var hungrig och sugen på vinet). Den del av pizzan saknade salamin fungerade däremot finfint med vinet.
D21A113B-FC78-462E-B3CD-3C5EAC80CDDA.jpeg
 

Sigdarve

Medlem
Idag lagar vi pizza till 2017 Poliziano Vino Nobile di Montepulciano. Lite Spinata Calabrese på ena sidan (”tomatsidan”) för den (jag) som vill ha lite umph i salamin. Väldigt gott. Väldigt inte kompatibelt med vinet (inte oväntat, men jag var hungrig och sugen på vinet). Den del av pizzan saknade salamin fungerade däremot finfint med vinet.
Visa bifogad bild 21225
Och hur var vinet jämfört med den billigare Polizen?
 

The Wall

Medlem
Och hur var vinet jämfört med den billigare Polizen?
Märkligt nog lite slankare men samtidigt mer harmonisk (Viti Nuove känns lite spretigare/spetsigare, typ alkoholen sticks lite), men jag måste göra en direkt IRL-jämförelse i närtid istället för att gräva i minnet.
 

The Wall

Medlem
Efter kräftor (eller ja, innanmätet av kräftorna) på rostbröd och aioli vankades det varmrätt. Om ni undrar vad man ska göra med en stor köttbit, en flaska Porter och lite annat är svaret porterstek. Hasselbackspotatis fick göra sällskap till köttet. I ärlighetens namn gjorde jag inte mer än att korka upp ett inte perfekt matchat vin (2016 Ch Morillon) när svärmor kockade en som vanligt fenomenal måltid.
464EFBA8-3643-44FF-8E95-B1FABA9C6E91.jpeg

Sen vankades det lingonglass
26924D44-6B48-48C0-9095-792717550A1B.jpeg

...och eftersom det tydligen är kladdkakans dag bakade barnen kladdkaka. Det kan behövas en promenad imorgon.
 
Toppen