Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Daniel A

Administratör
Igår blev det getstek! 150 grader varmluft i cirka 5 timmar - helt perfekt, även om det visade sig vara en acquired taste. Jag tyckte det var grymt gott! Spännande när köttets smak står över kryddorna. Kryddat med salvia, vitlök, timjan och rosmarin, med lite lök och rotselleri i botten.
DSC_2264.JPG


På resterna blev det getramen idag till lunch. Riktigt smaskigt då geten getat till sig ordentligt över natten.
DSC_2266.JPG
 

The Wall

Medlem
Igår blev det getstek! 150 grader varmluft i cirka 5 timmar - helt perfekt, även om det visade sig vara en acquired taste. Jag tyckte det var grymt gott! Spännande när köttets smak står över kryddorna. Kryddat med salvia, vitlök, timjan och rosmarin, med lite lök och rotselleri i botten.

På resterna blev det getramen idag till lunch. Riktigt smaskigt då geten getat till sig ordentligt över natten.
Gette-gott! som Tina Nordström skulle uttrycka saken. :)
 

The Wall

Medlem
Rådjurssadel med örtrisotto, rödvinssås och smörfrästa skogschampinjoner till 2004 Fratelli Barbaresco. Väldigt gott.

1AB84F0E-844F-4214-8A07-512067FF50C8.jpeg

Upplagt för en god middag. Risotton blev visuellt sett lite vag i konturerna, men var väldigt god.

AEA899CD-B9EF-41C4-8840-D5D904029D4B.jpeg

Finfördelad rådjurssadel som otåligt väntar på ett lämpligt upplägg
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
_20210213_135740.JPG


Rödstrimma med fänkål, selleri och saffran, och sjöpungsfond. Fantastisk god fisksoppa! Upptäckte sjöpungen nyligen och det har verkligen väckt något i min fiskbaserade matlagning.

(Vinet föräras kanske ett eget inlägg. 2017 vit bourgogne är gott.)
 

Foodcoma

Medlem
Visa bifogad bild 22233

Rödstrimma med fänkål, selleri och saffran, och sjöpungsfond. Fantastisk god fisksoppa! Upptäckte sjöpungen nyligen och det har verkligen väckt något i min fiskbaserade matlagning.

(Vinet föräras kanske ett eget inlägg. 2017 vit bourgogne är gott.)

Ser ut- och låter gott. Vill gärna höra mer om denna sjöpungsfond?? Typ vad är det och vad tillför den samt hur använder du den? :)
 

Daniel A

Administratör
Ser ut- och låter gott. Vill gärna höra mer om denna sjöpungsfond?? Typ vad är det och vad tillför den samt hur använder du den? :)

Tillför främst umami, men även allmän smak av hav. Köpte en flaska för ett par veckor sedan, och den är snart slut. Jag brukar tillsätta (röd)miso i väldigt mycket matlagning, och sjöpungen har såväl ersatt som kompletterat det. Har använts mycket som smakförhöjare i olika buljonger och såser till fisk- och skaldjur. Men har också fungerat att ersätta/komplettera worchestershire (stavning?) med sjöpung.


Exakt!

Full disclosure: jag har inga kopplingar till Big Sjöpung-industrin.
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Tillför främst umami, men även allmän smak av hav. Köpte en flaska för ett par veckor sedan, och den är snart slut. Jag brukar tillsätta (röd)miso i väldigt mycket matlagning, och sjöpungen har såväl ersatt som kompletterat det. Har använts mycket som smakförhöjare i olika buljonger och såser till fisk- och skaldjur. Men har också fungerat att ersätta/komplettera worchestershire (stavning?) med sjöpung.

Full disclosure: jag har inga kopplingar till Big Sjöpung-industrin.

Låter som helt klart som en smakbomb och därmed helt i min stil - skall köpas och prövas. Att den även innehar ett förföriskt namn försämrar ju knappast saker och ting. Sjöpung e seriös business - men kan bli svårt göra branding för en bred marknad..
 

Daniel A

Administratör
Låter som helt klart som en smakbomb och därmed helt i min stil - skall köpas och prövas. Att den även innehar ett förföriskt namn försämrar ju knappast saker och ting. Sjöpung e seriös business.
Roligt! Nyfiken på dina upplevelser sen!

Får erkänna att namnet är en stark bonus. Sjöpungsskämten i hushållet har gått från 0 till 100 på rekordfart.
 

LarsW

Medlem
Tillför främst umami, men även allmän smak av hav. Köpte en flaska för ett par veckor sedan, och den är snart slut. Jag brukar tillsätta (röd)miso i väldigt mycket matlagning, och sjöpungen har såväl ersatt som kompletterat det. Har använts mycket som smakförhöjare i olika buljonger och såser till fisk- och skaldjur. Men har också fungerat att ersätta/komplettera worchestershire (stavning?) med sjöpung.
Låter ju jättekul.
Beställt!
:)
 

zippan

Medlem
Tillför främst umami, men även allmän smak av hav. Köpte en flaska för ett par veckor sedan, och den är snart slut. Jag brukar tillsätta (röd)miso i väldigt mycket matlagning, och sjöpungen har såväl ersatt som kompletterat det. Har använts mycket som smakförhöjare i olika buljonger och såser till fisk- och skaldjur. Men har också fungerat att ersätta/komplettera worchestershire (stavning?) med sjöpung.



Exakt!

Full disclosure: jag har inga kopplingar till Big Sjöpung-industrin.
Sold! Köpte en flaska. Umami är alltid gott och kul med sjöpung, pung i maten liksom.

Dags att fixa en finewines-rabatt?
 

Michael_M0!

Medlem
Det blev egenfängad smörstekt röding med hollandaise på brynt smör och apelsin, potatispure med västerbottenost och vaxbönor med dill och brynt smör. Till det 10 min by tractor chardonnay 2019.

Hur var vinet? Har en flaska från samma område men från annan producent.
 
Toppen