Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

Esko

Medlem
Så är det någon i södra Sverige, jag finns i södra Småland, som vill gå ihop och köpa en laddning så är jag på. Vet inte vad priserna blir men det kan jag ta fram.

Kan man få ner ett kilo till Skåne (malmö) för de priset så hade jag blivit jätteglad.
 

IsKr

Medlem
Kalvfilé med rotselleripure, spetskål, kantareller, rödvinssås och rostad potatis. I glaset Arianna Occhipinti il frappato 2016. Smaknoter kommer i avsedd tråd.
 

Attachments

  • IMG-20210918-WA0003.jpg
    IMG-20210918-WA0003.jpg
    47,2 KB · Visningar: 120

Jos

Medlem
Ok najs, vem ska jag kontakta? :D

Har inte fått nå svar på vem jag ska kontakta så kanske bättre någon med kontakter tar stafettpinnen :)

Ringde ändå upp ett par på chans och kom bara fram till en. Enligt damen jag pratade med så är det; en hundradels kvot i år och löjrommen kommer kosta en miljon kronor kilot och det är ingen idé att försöka köpa för de kanske inte ens säljer nåt… -ish
 

mackan92

Medlem
idag vart det svensk hängmörad (40 dagar) ryggbiff (53 grader) från Dalsland tillhörande aubergine, långsamt bakade tomater, svamp, brynt smörmajonnäs, silverlök och hyvlad parmesan. Riktigt smarrigt och vinvänligt så heter duga. Chateauneuf de Pape i glaset idag.

Inspirerat av Tommy Myllymäkis bok "Menyer" med en twist från "Recept tack-podden"
upload_2021-10-1_19-31-25.png
 

Henrik_T

Medlem
Gör ett försök, uppläggning är tyvär inte min starka sida.
Grillade lammracks med potatismos smaksatt med mascarpone och tryffel samt en vinägersky och smörstekta morötter. Till det blev det ett ungerska vin som jag hade beställt efter ett tips.
Vet ej om matchningen är helt rätt men gott blev det.
 

Attachments

  • Screenshot_20211002-184208_Vivino.jpg
    Screenshot_20211002-184208_Vivino.jpg
    33,1 KB · Visningar: 130
  • 20211002_174315.jpg
    20211002_174315.jpg
    67,2 KB · Visningar: 129

The Wall

Medlem
När vi hade ätit kräftor i augusti tvekade vi om vi skulle koka fond på skalen, men eftersom soptömning inte skulle ske än på några veckor åkte skalen in i frysen och vi hann lämpligt nog glömma bort dem till nästa tömning. Kort efter nästa tömning åt vi kräftor igen och vi kom då på att vi hade en uppsättning skal i frysen så nu kunde det minsann bli kräftfondskokning, vilket passade bra om man tänkt att bjuda gäster på kräftsoppa. Vi hittade ett intressant recept där man strör riven parmesan över soppan och lägger i cajunkryddade krutonger. Soppan i sig är rätt enkel; koka ihop kräftfond med grädde, skicka i en liten skvätt konjak och lite av cajunkryddorna et voilà – färdigt. Häll upp i liten skål med kräftstjärtar i botten på skålen, riv över parmesan och lägg i krutongerna. Vin till detta? Tja, riesling från Alsace känns som en bra idé och som alternativ en Chablis med lite mognad. Båda våra vinval var trevliga var för sig, men kom faktiskt bort en smula till soppan.

Kräftsoppa.jpg

En kopp kräftsoppa, någon?

Varmrätten fick bli marinerad och grillad flankstek med Solist-klyftor (fast potatissort, importerad från Gotland), bearnaisesås och tomat- och löksallad. Bordeaux/Cabernet kändes som ett bra val så det blev just en Bordeaux och en Cabernet. Sydafrikanen passade bäst till maten, men det kanske berodde mer på att vi inte var på samma våglängd som fransosen den här gången.

Grillad flankstek.jpg

Ständigt detta grillade kött. Men det är gott!

Tomatsallad.jpg

Inget grillat kött med bearnaisesås utan en tomat- och löksallad!

Något sött efter maten? Jodå, hustrun hade bakat biskvier, en uppsättning fylld med hallon och choklad och en uppsättning fylld med endast mjölkchoklad. Hur gott som helst och det var tur att biskvierna var rätt mastiga så att intaget begränsades till två stycken.
Biskvier.jpg

Mycket pyssel, mycket gott!
 
Last edited:
Toppen