Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

The Wall

Medlem
D726F5DA-457F-49A8-BABD-E02AFE29FED6.jpeg
8C0BF8DB-0DC8-4C35-993C-18016EE19DDB.jpeg

CFC4A1AE-A3E4-4673-8D07-F486AB94554C.jpeg

Champagne, Chablis, Chinon. Vad kan ackompanjera? Grillad hälleflundrafilé på ben från Melanders och grillade grönsaker samt gremolata är en klart godkänd idé.
 

matage

Medlem
Firat Nyår (räkenskapsåret) och catchup med en god vän.

Improviserad kaviarmacka eftersom han tog med sig en spontanburk Oscetra.
080E1982-FEFE-43A3-B323-9A8E18B7D70F.jpeg



En av mina bättre iterationer av Lobster Roll.
Lättrökt mayo, blekselleri och plockad färdigkokt hummer och några droppar citron.
Körde smöret ganska hårt tillsammans med hummerskalen till en hummer-beurre-noisette som både fick gå i röran men också för att steka brödet.
Mycket lyckat!

Allt i en Martins Hoagie Roll från frysen. Synd att företaget bakom så bra bröd har så sunkiga värderingar bara.
Tror det är dags att börja leta alternativ - "vote with your wallet".
BC2DBD5C-8363-46EB-BBD3-1AA40B5FBF91.jpeg


Pizza med Confit de Canard, gula kantareller, taleggio or provolone med lite La Tartufata

3F9CFAA2-3B0B-459D-9331-BD4D42F5EE8E.jpeg


Parallelldrack Andre Jacquart BdB -08 och Krug 20me Rose till caviar och Lobster roll
AJ var såklart ung men öppnade upp fint efter nån timme.
Krug.. alltså jag vet inte... gott såklart men jag hade förväntat mig mer. Som så ofta med prestige-roséer
En aningen sval Vina Tondonia 06 till pizzan satt som en smäck!
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Inte årets allra första kantareller men nästan.
Gör en sås på kantareller, ett par finhackade färska lökar, två klyftor färsk vitlök och massor av grädde. Lite hemgjord kycklingfond och lite äkta japansk soja som smaksättare. Blir magiskt gott.
Tjockt skuren oxfilé och färskpotatis som ”friterats” i airfryer till.
Kocken får Delamotte som aperitif och sedan ett glas brunello till maten.
”Simple food for the common man”.
CE1A281F-91D2-4440-A472-75DC9CD87599.jpeg
 

Johan L

Medlem
DSC_0582.JPG


Råbiff på innanlår från 9-årig Simmenthal, med syrlig majo, vällagrad balsamvinäger, hemodlad silverlök, friterad kapris och toppad med riven ankleverterrine (från @KockJohan ) samt med saltbakade gulbetor. Mycket nöjd med kompositionen. Comtes Audoin de Dampierre Brut Grand Vintage 2002 till. Fin mognad men har flera år kvar tror jag.

DSC_0584.JPG


Tårta med hasselnötsbotten, kaffepannacotta, smörkola och chokladdragerade kaffebönor. Även här mycket nöjd med kompositionen, bra smakkombos och med bra balans mellan komponenterna. Ruffino Vin Santo till, direkt från bolagshyllan. Inte alls dum kombo!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 26690

Råbiff på innanlår från 9-årig Simmenthal, med syrlig majo, vällagrad balsamvinäger, hemodlad silverlök, friterad kapris och toppad med riven ankleverterrine (från @KockJohan ) samt med saltbakade gulbetor. Mycket nöjd med kompositionen. Comtes Audoin de Dampierre Brut Grand Vintage 2002 till. Fin mognad men har flera år kvar tror jag.

Visa bifogad bild 26691

Tårta med hasselnötsbotten, kaffepannacotta, smörkola och chokladdragerade kaffebönor. Även här mycket nöjd med kompositionen, bra smakkombos och med bra balans mellan komponenterna. Ruffino Vin Santo till, direkt från bolagshyllan. Inte alls dum kombo!
Riktigt Nice kombination ! :D
 

Poussard

Medlem
Det har lagats lite mat med vin de senaste dagarna.

Rimmad och ugnsbakad laxfisk (lax, regnbåge, röding) med ugnsrostad potatis, kokta och smörslungade primörer, och en syrad grädde. Ganska mild smakbild och i ärlighetens namn är inte de röda fiskarna lite överskattade jfr med de vita? Gott ändå och parades med 2015 Sadie Family Skerpioen. Det intressanta med det vinet är att jag drack det för 4 år sen och tyckte det var väldigt påverkat av ekfat (och malolaktisk jäsning?) med arrack, smör, grädde o.s.v. Nu tyckte jag inte det. Ekfaten var mycket mer integrerade och på det stora hela antagligen i en mycket bättre drickfas. Med 14% ett ganska stort vitt vin. Antagligen inget återköp.

Lätt sotad abborre-tartar med rostade sesamfrön, soja, citron, luftlök, picklad gul lök och en chilimajo. Parades med en Kabinett förstås. Fantastiskt! Smakbilden är ju inget nytt så det var inte så konstigt kanske. Det mest notervärda kanske är att äta rå egen- (eller familje-) fiskad abborre från Mälaren. 2019 Ansgar Clüsserath Trittenheimer Apotheke Riesling Kabinett. Tog inga direkta noter men det smakade som en Kabinett ska göra, bra syra/sötma-balans, citrus, tropiska frukter, kanske lite fläderblom och en bra mineralitet.

Grillad fläskkarré, marinerad i kinesisk soja, timjan m.m., coleslaw, ugnsrostad potatis, insalata caprese. Parades med 2011 Kanonkop Paul Sauer som var i en mycket trevlig drickfas. Svarta vinbär, cederträ, tobak, grusig mineralitet. Med tanke på 100% nya ekfat i 2 år så kändes det här superintegrerat vid det här laget. Det är mycket möjligt att om man vill byta ut frukt mot aromer såsom källare/vind och jord, så kan man lagra vinet 10 år till men jag är nöjd att jag tog min enda flaska just nu.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Firat Nyår (räkenskapsåret) och catchup med en god vän.

Improviserad kaviarmacka eftersom han tog med sig en spontanburk Oscetra.
Visa bifogad bild 26637


En av mina bättre iterationer av Lobster Roll.
Lättrökt mayo, blekselleri och plockad färdigkokt hummer och några droppar citron.
Körde smöret ganska hårt tillsammans med hummerskalen till en hummer-beurre-noisette som både fick gå i röran men också för att steka brödet.
Mycket lyckat!

Allt i en Martins Hoagie Roll från frysen. Synd att företaget bakom så bra bröd har så sunkiga värderingar bara.
Tror det är dags att börja leta alternativ - "vote with your wallet".
Visa bifogad bild 26639

Pizza med Confit de Canard, gula kantareller, taleggio or provolone med lite La Tartufata

Visa bifogad bild 26638

Parallelldrack Andre Jacquart BdB -08 och Krug 20me Rose till caviar och Lobster roll
AJ var såklart ung men öppnade upp fint efter nån timme.
Krug.. alltså jag vet inte... gott såklart men jag hade förväntat mig mer. Som så ofta med prestige-roséer
En aningen sval Vina Tondonia 06 till pizzan satt som en smäck!
Räkenskapsåret verkar ha gått bra ;)
 

matage

Medlem
7F91D4E8-ECBE-4B8D-A034-64A134F36094.jpeg


En redig skiva Entrecote som först fick gå low and slow och sen yta över hett kol. Avslutades efter tranchering men att pressa över lite grillad citron och riva över lite av @KockJohan 's eminenta ankleverterrine. Hemvevad bea med massor av dragon och körvel samt friterade pommes (Har jag sagt att jag älskar min Breville ControlFreak?) med ett omotiverat överdrivet pretto kyckling och rosmarinsalt där jag mixade rosmarin, salt och rostad kycklingskinn. Bättre i teorin än i praktiken.

F4473D0C-524E-42DF-AD45-8D89D2737C39.jpeg


Sköljdes ned med Heitz CS 2012 som jag upplevde som lite tam. (se vintråden).

Utanför bild
Föråkare med Bouqarones och lantbröd med ett glas Fino en Rama.
Dessert med romkaramelliserad rabarber med limezest, hackade marconiamandlar och Nakata Kodawari Umeboshi (allt jag kan utläsa på etiketten eftersom allt annat är på Kanji).
 
Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 26788

En redig skiva Entrecote som först fick gå low and slow och sen yta över hett kol. Avslutades efter tranchering men att pressa över lite grillad citron och riva över lite av @KockJohan 's eminenta ankleverterrine. Hemvevad bea med massor av dragon och körvel samt friterade pommes (Har jag sagt att jag älskar min Breville ControlFreak?) med ett omotiverat överdrivet pretto kyckling och rosmarinsalt där jag mixade rosmarin, salt och rostad kycklingskinn. Bättre i teorin än i praktiken.

Visa bifogad bild 26789

Sköljdes ned med Heitz CS 2012 som jag upplevde som lite tam. (se vintråden).

Utanför bild
Föråkare med Bouqarones och lantbröd med ett glas Fino en Rama.
Dessert med romkaramelliserad rabarber med limezest, hackade marconiamandlar och Nakata Kodawari Umeboshi (allt jag kan utläsa på etiketten eftersom allt annat är på Kanji).
Ser himmelskt gott ut !
Perfekt idé o riva anklevern över varmt kött, helt fantastiskt när det smälten in i köttet
:D:D
Förresten
Jag har lagt upp en annons för nästa leverans nu :
Beställ Foie Gras här
 

matage

Medlem
Väldigt dåligt med vinvänlig mat på sistone i värmen men desto mer andra experiment för ölvänlig mat.

Tacos el Pastor på grillen (enl recept från Serious Eats).
59775614-0906-4787-9362-A01C19285EDF.jpeg
2D7FBA5E-4D62-475B-86EF-1D0448BC511E.jpeg

Tror jag var aningen off med marinaden (för torr chili) men helt ok som ett första försök
Tillräckligt för att jag har en bättre hållare på ingång (ovanstående hölls på plats med blompinnar) så det ska göras en ny variant i helgen med högre salthalt och längre tid i marinad..


Cuban Sandwich
Det här receptet har jag jobbat/tweakat länge (sen filmen Chef släpptes) och nu börjar det äntligen landa. Ordentlig tid i både rimlag och marinad hjälper.
Att reducera överbliven marinad och blanda med Yellow Mustard + Dijon för att få bättre drag i smakerna samt att köra en blandning av Gruyere och Emmenthaler var en gamechanger!
Att göra egen dill pickle skadade inte!

Cuban Bread får man ju inte tag i på nåt enkelt sätt och en vacker dag ska jag baka eget. I väntan på det har jag landat i att klassisk källarfranska är det absolut bästa alternativet.
67B7C1AC-58BC-416B-B251-B358B105A7D6.jpeg
DE28FE2E-8C53-4998-BC5A-00C6241D5D6C.jpeg


3BAA1FDB-75CB-4FAA-8839-4546C6502405.jpeg
87ED3575-22D2-49F9-9E91-B6279DA7CE4E.jpeg
 
Last edited:

zippan

Medlem
Vem orkar tänka på mat i den här värmen...
Du eftersom du är i denna tråd.

Väldigt dåligt med vinvänlig mat på sistone i värmen men desto mer andra experiment för ölvänlig mat.

Tacos el Pastor på grillen (enl recept från Serious Eats).
Visa bifogad bild 26880 Visa bifogad bild 26883
Tror jag var aningen off med marinaden (för torr chili) men helt ok som ett första försök
Tillräckligt för att jag har en bättre hållare på ingång (ovanstående hölls på plats med blompinnar) så det ska göras en ny variant i helgen med högre salthalt och längre tid i marinad..


Cuban Sandwich
Det här receptet har jag jobbat/tweakat länge (sen filmen Chef släpptes) och nu börjar det äntligen landa. Ordentlig tid i både rimlag och marinad hjälper.
Att reducera överbliven marinad och blanda med Yellow Mustard + Dijon för att få bättre drag i smakerna samt att köra en blandning av Gruyere och Emmenthaler var en gamechanger!
Att göra egen dill pickle skadade inte!

Cuban Bread får man ju inte tag i på nåt enkelt sätt och en vacker dag ska jag baka eget. I väntan på det har jag landat i att klassisk källarfranska är det absolut bästa alternativet.Visa bifogad bild 26881Visa bifogad bild 26882

Visa bifogad bild 26885Visa bifogad bild 26884
Ser gott ut. Hija de Sanchez i Köpenhamn har en otrolig pastor. Kul med lite mat man själv aldrig lagar.
Vad körde du för kött på spettet, karré?
 

matage

Medlem
Du eftersom du är i denna tråd.


Ser gott ut. Hija de Sanchez i Köpenhamn har en otrolig pastor. Kul med lite mat man själv aldrig lagar.
Vad körde du för kött på spettet, karré?
Jag hittade en hyfsat mager bit karre och blandade in ett hekto bacon när jag byggde spettet. I receptet nämndes det fläskkotlett och betydligt mycket mer bacon men jag tyckte karren funkade fint.
Körde den på pelletgrillen i typ 130C så gott om tid för fettet att rendera. Aningen torr på ytan dock men bra totalt sett. Ska dock vara nogrannare med mängden marinad/salt i förhållande till kött nästa försök eftersom jag nog hade för mycket kött sist.
 
Toppen