Jag hade gått torr på fiskkinder i över ett år från mitt eget Norgefiskande, tills jag idag fyndade både torskkinder (tyvärr inte skrei) och nyss urskurna marulkskinder från fiskdelin på Sveriges bedömt dyraste men kanske mest inspirerande ICA Maxi. Ändå helt sjukt att det säljs till en tiondel av priset mot vad jag själv anser vara jämförbart kvalitetskött och dess styckdetaljer i delidisken bredvid på samma ICA Maxi. Fiskkinder är sjukt mört och magiskt gott. Det bara smälter i munnen! Jag vill nog faktiskt sticka ut hakan lite och påstå att det här är några snäpp vassare mot pilgrimsmusslor.
Less is more när det kommer till bra råvaror är min filosofi. Delade marulkskinden i fem mindre bitar och tillsammans med de mindre torskkinderna saltade jag dem lätt en halvtimme före tillagning och vände hastigt i vetemjöl innan jag stekte allt runtom ca 1-2 min i den varma pannan, med mycket ösande av smöret som hann få en brynt nötig touch utan att brännas. Perfetto
Ståendes på ett ben, eftersom jag drog av hälsenan på en helt onödig korpenmatch som jag hoppade in i som reserv för några veckor sen, fick jag instruera min fru att och hur hon skulle sno ihop en grekisk potatisaioli, en s.k. skordalia. För första gången serverade jag potatisaiolin med fiskkinder, och vilken jefla kombo alltså! Till det hade jag plockat fram en ganska likeable och anspråkslös NV champagne BdN (? - 67% PN och 37% PM) från Albert Lebrun. Men är det någon som besitter kunskap och kan svaret på varför det tituleras Blanc de Noirs om det inte är uteslutande PN? Andra flaskan av denna som jag poppar och den gjorde sig väldigt passande till förrätten. Ett stänk kalkig mineralitet, mogna på gränsen till semibokna gula äpplen och lite citrus med inslag av bakverk. Samt hygglig punch med syra med fin och krämig mousse. Lite av en publikfriare skulle jag vilja påstå, även om jag mer än gärna hade valt en ännu mer smakrik och kraftigare PN champagne till den här typen av mat. Min fru och min mor klagade i alla fall inte.
Från min bortgånge morbrors frys hade vi fått hämta bättre viltkött i höstas och nu var det läge att göra något smarrigt. 600g upptinad rådjursfärs kom väl till pass för att spela huvudrollen till varmrätten. Mina barn älskar färsbiffar (trots att minstingen har svårt för köttfibrer och att djur anses vara för gulliga för att ätas). För att få lite saftigare biffar hackade vi ned lite köpt späck från Gudruns chark i frysdisken och vitlök, körde det med brynt löksky och lät det puttra lätt en timme med grädde och lite fond. Rörde ned vinbärsgelé och smakade av med salt och peppar vartefter. Serverades med enkelt klassiskt mos på mjölig potatis, hamburgergurka och vitkålssallad. FYI - nu har den färska vitkålen börjat komma för säsongen till frukt och grönt avdelningarna, så det blev någon form av säsongspremiär just ikväll. Vitkålssallad är enligt mig bland det mest användbara och allsidiga tillbehöret till all mat. Passar till nästan allt.
Hade plockat fram en sval PN från Yarra Valley, Giant Steps 2021 (applejack vineyard). En helt ny bekantskap för mig som hade fått ligga på rygg i ett par år. Misstänkte att han skulle vara ganska lätt och att han kunde ackompanjera det ganska fettsnåla viltet utan att bli för dominant. Trots sin väldigt tunna och lätta nyans i glaset lovade det initialt en del i nosen; löder, jord, knallpulver, jordgubb och syrliga körsbär. Han visade sig vara väldigt alkoholsval och lätt på tungan och i gommen även om körsbären delvis hängde med i smaken, som dock var lite förvånande kort. Den bara stöttade upp varmrätten så där lagom och ganska blygt faktiskt, utan att ta över ett dugg. Maten fick helt enkelt tala och det gillar jag givet att maten är god. Tror inte att det här vinet blir så mycket bättre eller smakrikt än så här. Inget kraftpaket utan ganska elegant snäll på gränsen till harmlös. Har inte så stor erfarenhet av PN från Nya världen generellt, men den här passade perfekt just ikväll med såväl maten som med sällskapet, eftersom både min fru och mor har generellt svårt för kraftigare röda viner. De avnjöt vinet till maten med stort välbehag.
Sen blev det skrällvarning de luxe. Vi hade inte preppat någon dessert överhuvudtaget men min mor plockade fram en chokladask när vi hade smält all mat. Sådär lite plötsligt och oväntat fick en inplastad chokladbit från Anthon Berg lyfta Giant Steps till nya höjder. Jag tror jordgubbstouchen gjorde sitt till. Värt att lägga på minnet.