Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Trådskapare
A
japp, och gäller alltså inte punktskattepliktiga varor.
På vilket sätt är punkskattliga varor undantagna? Totala beloppet gäller alla varor som jag förstår och läser det.
jo, men det beror troligen på två saker - dels straffavgiften om 20% av den undanhållna punktskatten de åker på för att de inte haft korrekta ledsagardokument; dels att de och deras jurister har noll koll på vad som gäller, jag har sett skräckexempel där speditören dragit fram en gammal lagtext som säger att enbart ab vin och sprit får föra in vin från utlandet.
Samt punktinsatser av tullen. Vi kan ju spekulera varför just alkohol blivit ett fokusområde de senaste åren.
 

sunqan

Vinös
På vilket sätt är punkskattliga varor undantagna? Totala beloppet gäller alla varor som jag förstår och läser det.

Samt punktinsatser av tullen. Vi kan ju spekulera varför just alkohol blivit ett fokusområde de senaste åren.
Moms i destinatinslandet utgår från första kronan vid distanshandel med punktskattepliktiga varor. Det finns alltså inget fribelopp.
Vid privatinförsel är det säljarlandet som tar momsen, oavsett belopp.
 

Vera Wind

In vini veritas?
En annan grej som jag blev lite förvirrad över var att idag när jag skulle hämta ett paket med vin från Tyskland som skickats med UPS så sade killarna på Jetpak (som är sköter sortering och utkörning i mitt område) att jag hade tur och man gjort ett undantag för jag var känd hos dem. ”Vadå undantag, vad nu?” frågade jag. Jo, de har tydligen sedan ett par veckor tillbaka fått till sig av UPS att de inte får köra ut vin, varken direkt till kund eller utlämningsställe/accesspunkt utan det ska skickas tillbaka till avsändaren. ”Men varför skickar ni ut det till oss då?” hade de frågat UPS... vet inte riktigt vad de fick för svar men direktiven var att det ska sändas tillbaka i alla fall. Ibland är det kanske inte lätt att veta vad innehållet är men de menade på att min låda var inga tveksamheter då det var vinflaskor på den. Tycker hela grejen låter märklig och verkar inte vara något som avsändaren känner till.
Nu är det så att jag idag har beställt ytterligare en låda från en annan handlare som också skickar med UPS så det ska bli spännande och se om jag får den eller om den returneras. Kommer den till min lokala hub är det nog lugnt men fastnar den nånstans i kedjan innan kanske det blir knepigt.
Jag fick en låda vin levererad från Weinfurore med UPS idag. Vinflaskor på kartongen och allt!
 

sunqan

Vinös
Jag fick en låda vin levererad från Weinfurore med UPS idag. Vinflaskor på kartongen och allt!


På nåt sätt känns det som att ett speditionsföretag borde ha koll på intra-eu transport av varor där lagstiftningen är i princip identisk i alla länder. Skandal.
 

rs14

Medlem
Jag fick en låda vin levererad från Weinfurore med UPS idag. Vinflaskor på kartongen och allt!

Jag fick ytterligare en låda med UPS igår. Du skriver att det är vinflaskor på kartongen och det var det på mina också, exakt likadana kartonger trots två olika handlare. Verkar vara UPS egna kartonger man packar och levererar i...
 

Vera Wind

In vini veritas?
Hörde precis (även om det inte är nyheter) att Enderle & Moll gått skilda vägar och inte gjorde vin i fjol, så läge att fylla lagret kanske.
Jag köpte faktiskt ett gäng Enderle & Moll, Pinot noir årgång 2019. Öppnade en flaska av det enklaste vinet och gillar det inte alls! :confused:
Blir det bättre av att ligga ett tag, eller måste en gilla naturvins-lingondricka-stilen för att få ut någon behållning av dem? Är det någon skillnad på de dyrare Pinot noirerna de gör?
 

Vingubben

Medlem
Jag köpte faktiskt ett gäng Enderle & Moll, Pinot noir årgång 2019. Öppnade en flaska av det enklaste vinet och gillar det inte alls! :confused:
Blir det bättre av att ligga ett tag, eller måste en gilla naturvins-lingondricka-stilen för att få ut någon behållning av dem? Är det någon skillnad på de dyrare Pinot noirerna de gör?
Nej, det är lingondricka/suröl hela linjen.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Om någon skulle vilja byta en uppsättning Enderle & Moll 2019 mot något kul så skulle jag bli väldans glad.
Jag har en av varje av:
Enderle & Moll Spätburgunder rosé
Enderle & Moll Pinot noir (brukar refereras till som 'basis')
Enderle & Moll Pinot noir 'Liaison' (denna årgång förstärkt med druvor från finare vinlägen pga frost)
Enderle & Moll Pinot noir 'Muschelkalk'

Bytet behöver inte motsvara det monetära värdet eller antalet flaskor.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Lade just märke till att Wine-Searcher har modifierat sin rullgardinsmeny för "Shop location". De tre högst upp är nu USA, European Union/EFTA och UK. Förmodligen för att vinköpare i Europa respektive Brexitanien inte länge har lika stor nytta av att få sökträffar på andra stället. "Europe" finns kvar, men under E längre ner i listan.
 

buteljen

Medlem
Lade just märke till att Wine-Searcher har modifierat sin rullgardinsmeny för "Shop location". De tre högst upp är nu USA, European Union/EFTA och UK. Förmodligen för att vinköpare i Europa respektive Brexitanien inte länge har lika stor nytta av att få sökträffar på andra stället. "Europe" finns kvar, men under E längre ner i listan.
Lysande. När jag köpte pro- versionen för några månader sedan blev jag besviken att funktionen inte fanns. Mailade dem och de skrev att den var på G.
We are working on a variation of our Location Search for just this purpose.

Please note that historically our location search is based on geographic grouping and not on political borders. For example, we also consider Switzerland to be in Europe when, just like the UK post-Brexit, it is not in the European Union. Bothe have wine merchants who shop across the continent, but the politics can make shipping price-prohibitive.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Är det fler och fler handlare som börjar få problem med att de inte skickar in papper och låtsas som det regnar när man skickar alkohol till Sverige?

Trodde Weinfurore var en av dem som själva fixade med skatten och har köpt av dem tidigare utan något som helst problem, med lådor som kommer med stora vinflaskor på sidorna så det var ju ingen fråga vad som var inuti.

Däremot när jag försökte beställa idag så fick jag detta som svar:
Screenshot_20210702-111947_Gmail.jpg


@Johan Blom du kanske vet mer då jag vet du har handlat hos dem förut?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är det fler och fler handlare som börjar få problem med att de inte skickar in papper och låtsas som det regnar när man skickar alkohol till Sverige?

Trodde Weinfurore var en av dem som själva fixade med skatten och har köpt av dem tidigare utan något som helst problem, med lådor som kommer med stora vinflaskor på sidorna så det var ju ingen fråga vad som var inuti.

Däremot när jag försökte beställa idag så fick jag detta som svar:
Visa bifogad bild 23715

@Johan Blom du kanske vet mer då jag vet du har handlat hos dem förut?
Oj. Jag har bara beställt en gång och då hände inte detta.
 

Mexikanaren

Medlem
Oj. Jag har bara beställt en gång och då hände inte detta.
Beställde själv av dem för mindre än en månad sedan och ville komplettera nu med några extra flaskor, därav beställningen.
Beställningen den 16 juni fungerade utan problem och utan någon sådan här förfrågan från deras sida. Men nu helt plötsligt dök det här mailet upp i inboxen.
Så vitt jag vet så är det inget som förändrats lagligen mellan idag och 16 juni utan kanske bara Weinfurore som stött på patrull med tullen?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Beställde själv av dem för mindre än en månad sedan och ville komplettera nu med några extra flaskor, därav beställningen.
Beställningen den 16 juni fungerade utan problem och utan någon sådan här förfrågan från deras sida. Men nu helt plötsligt dök det här mailet upp i inboxen.
Så vitt jag vet så är det inget som förändrats lagligen mellan idag och 16 juni utan kanske bara Weinfurore som stött på patrull med tullen?
Jag tippar på att speditören de använder har märkt en ökning av paket i när de anländer i Sverige. Då flaggas detta och nu kommer alla Weinfurore paket att genomgå detta om de uppnått sin kvot för året.
 
Kan ha med nya regler från 1a juli angående moms inom EU.
Kan tänka mig att handlare som skickar till sverige då vart uppmärksamma på våra regler angående införsel och alkoholskatt.
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
Är det fler och fler handlare som börjar få problem med att de inte skickar in papper och låtsas som det regnar när man skickar alkohol till Sverige?

Trodde Weinfurore var en av dem som själva fixade med skatten och har köpt av dem tidigare utan något som helst problem, med lådor som kommer med stora vinflaskor på sidorna så det var ju ingen fråga vad som var inuti.

Däremot när jag försökte beställa idag så fick jag detta som svar:
Visa bifogad bild 23715

Föredömlig service. Det var ju ett väldigt pedagogiskt och bra mail!
 

Bastardo

Medlem
Kan ha med nya regler från 1a juli angående moms inom EU.
Kan tänka mig att handlare som skickar till sverige då vart uppmärksamma på våra regler angående införsel och alkoholskatt.
Kan du förklara på vilket sätt har momsen förändrats gällande alkohol, kanske främst vin för oss?
 
Toppen