Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Munskänkarnas tre- och tvåbetygsprov

Magnus Ö

Medlem
Grattis till er!
Själv skrev jag 2 betygaren igår och nu är det bara att invänta resultatet av teorin. Praktiska gick bra även om jag totalbommade Cab Savven från Stellenbosch.
 

Magnus Ö

Medlem
Fullständigt logiskt, sydafrikanerna är sällan särskilt rökiga heller nuförtiden. Hade lätt kunnat gissa likadant. :)
Sedan bommande jag av slarv och okunskap Grüner Vertlinern. Var så stensäker på att det var en torr riesling från Tyskland i och med att jag inte tror man haft ett vin för Österrike på 2betygaren senaste 15 åren (enligt vår kursledare). Jag har dessutom konsumerat en hel del riesling från Wachau senaste halvåret och tyckte mig känna igen stilen direkt på näsan. Fick dock något poäng på andra servern.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sedan bommande jag av slarv och okunskap Grüner Vertlinern. Var så stensäker på att det var en torr riesling från Tyskland i och med att jag inte tror man haft ett vin för Österrike på 2betygaren senaste 15 åren (enligt vår kursledare). Jag har dessutom konsumerat en hel del riesling från Wachau senaste halvåret och tyckte mig känna igen stilen direkt på näsan. Fick dock något poäng på andra servern.
Tror inte särskilt många plockade grünern. ;)
 

buteljen

Medlem
Såg ni att man numera måste skriva uppsatsen innan man får gå upp på det praktiska trebetygsprovet ...
Teoretiskt trebetygsprov – 12 november 2016. (2:a lördagen i november jämna år).
Praktiskt trebetygsprov – 11 november 2017. (2:a lördagen i november udda år).
Eget arbete (uppsats) görs mellan teoretiskt och praktiskt prov.
Anledningen till att ha eget arbete före det praktiska provet är att föreningen får in fler arbeten som kan användas som underlag till artiklar, provningar och kurser, tentanden får mer tid på sig att förbereda sig för det praktiska provet (tidigare har det varit knappa 1,5 månad) och allergiker slipper problem med vårallergier.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Någon mer som skrev trebetygsteorin igår? :)
Absolut! En lysande och rättvis tenta helt i min stil, men visst var den svår. Jag hade behövt läsa på bättre med fokus på precis hela världen, vilket är en positiv utveckling jämfört med tidigare år.

Med lite eftertanke och reflektion samt när jag har kollat upp en del av de frågor jag var osäker på så har jag börjat vädra morgonluft och känner hopp om att det kan ha gått vägen. Sist så var känslan att jag max hade klarat ca 1/3 av frågorna men så var jag 5 poäng ifrån gränsen. Denna gång så missade jag absolut mycket, men inte lika illa som sist är känslan.

Satan vad jag missade Robert Mondavi på "kända vinpersonligheter". Hade full koll på vem det var, men jag lyckades inte leta fram namnet i huvudet. Det enda som dök upp var "Beringer" som jag dock visste va fel. Störande värre. Vinetiketterna gick åt helsike också. Måste sluta att fokusera på att dricka blint! ;)
 
Trådskapare
Mats Petri

Mats Petri

Österlen
Tentaplugg handlar alltid om prioriteringar och ibland väljer man rätt och ibland fel. På Bourgogne prioriterade jag GC-kommunerna och valde bort övriga, med påföljd att Maranges var ett svart hål i min kunskapsbank, när den plötsligt dök upp i texten. ;)
Tog Philipsson och Trimbach på etikett- och vinpersonlighetfrågorna men missade övriga.
Det blir en lååååång väntan på resultatet.
 

buteljen

Medlem
Håller tummarna för er :). Jag känner mig hyfsat hoppfull ... men man vet ju aldrig hur de rättar de textbaserade frågorna. Kunde ingen av gubbarna ... så himla usel den frågan är ... jag skiter väl i hur Nicolas Joly eller Barone Ricasoli ser ut :mad:. Etiketterna tog jag Clos St Hune o Latour. Jag fick hjärnsläpp på vad regionerna heter i Douro ... kunde för mitt liv inte komma på dem. Mest irriterad är jag på frågan om Cremant. Den har ju funnits med flera gånger i gamla prov men då som kryssfråga. Rätt svar har alltid varit att största regionen för cremant är Loire och att cremant finns i flera länder. Varje gång jag har läst den frågan så har jag tänk "måste kolla upp vilka de andra länderna är" .. vilket jag naturligtvis inte har gjort. Och så kommer frågan upp som textfråga nu :mad:. Skrev att Loire o Bourgogne är störst i enlighet med svar på gamla frågor men tydligen är Alsace + Bourg störst. Gissade på att cremant finns även i Schweiz o Luxemburg och hade flax att Luxemburg var rätt (+ Belgien tror jag). Nåväl, hoppas vi får resultatet innan jul :)
 
Toppen