Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Raste

Medlem
Inget köpråd utan snarare skulle jag behöva lite tips. Ska på vinmässa idag och vill inte missa om det finns några guldkorn. Kommer ju inte kunna testa allt men har ni något av dessa som jag absolut inte får missa?

Utbudet hittar ni här
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Inget köpråd utan snarare skulle jag behöva lite tips. Ska på vinmässa idag och vill inte missa om det finns några guldkorn. Kommer ju inte kunna testa allt men har ni något av dessa som jag absolut inte får missa?

Utbudet hittar ni här

Jäklar vilket trevlig besök du kommer få! Listan kan ju göras hur lång som helst. Här kommer några tips.

2000 Burgenland Eiswein från Granqvists källare.
Barolo/Renato Ratti med Johan Nilsson från Vinovativa från Italien.
Dr Loosen vs Georg Breuer från Tyskland.
Pierre Péters, Bollinger, Gosset och Louis Roederer från Champagne.
Pongcraz brut, Mullineux, Kanonkop och Simonsig från Sydafrika.
Girard från USA
Rioja Gran Reserva 904 från Spanien.
Pruno från Italien.
Penfolds och Wynns Coonawarra från Australien.
 

Krabban

Medlem
Hur står sig H&H madeira boal 10 year old (som kommer 8/11 i småpartier) mot Barbeito Malvasia colheita 2005 och Barbeito malvasia cask 134 som finns bland tidigare småpartier (mitt lokala bolag har båda nämligen)?

Tänkt den ska inmundigas runt jul.
 

Daniel A

Administratör
Hur står sig H&H madeira boal 10 year old (som kommer 8/11 i småpartier) mot Barbeito Malvasia colheita 2005 och Barbeito malvasia cask 134 som finns bland tidigare småpartier (mitt lokala bolag har båda nämligen)?

Tänkt den ska inmundigas runt jul.

Jag har skrivit om Barbeitos 2005a vid två tillfällen. Första gången 2016 och igen 2018. Blandad erfarenhet. Barbeito är lite mer "modern" (vad det nu betyder på en ön med typ fem producenter) än H&H. Vanligtvis är ju malvasia sötare än boal, men mellan dessa två producenter tror jag inte att hoppet är så långt. Delvis baserat på egen erfarenhet och delvis baserat på noten @Patrik Sellin skrev så hade jag valt H&H. Det är det säkrare kortet.

Oavsett vad du väljer så öppna gärna flaskan (och ta ett glas) flera dagar/veckor innan den ska konsumeras "på riktigt".

Och eftersom vi ändå är på Finewines så kan jag istället rekommendera den lite dyrare 2000 D'Oliveiras Malvazia. De som är nyfikna på madeira och gärna börjar på toppen kan med fördel hugga en Barbeito Vó Vera Malvasia.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Någon som kan rekommendera ett bra syrah-vin som finns i de flesta standardsortiment på de lokala bolagen.

Priset får ligga mellan 250-400 kr och vinet ska gärna leverera redan på lördag. :cigarr:
 

Johan L

Medlem
Côte-Rôtie Les Jumelles från Paul Jaboulet Ainé är nog det enda rena syrah-vinet i den prisklassen i ordinarie sortiment. Ska vara 2015 som ju är toppårgång i norra Rhone, men lite ungt än kanske? Sen har du sydafrikanska The Chocolate Block från Boekenhoutskloof med 64 % syrah.

Hoppar du upp ett snäpp i pris har du Guigals Hermitage Rouge för 449 kr.

Är det ett alternativ att titta utanför ordinarie sortiment? Något från små partier hinner du få till butik innan lördag om du beställer idag.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Côte-Rôtie Les Jumelles från Paul Jaboulet Ainé är nog det enda rena syrah-vinet i den prisklassen i ordinarie sortiment. Ska vara 2015 som ju är toppårgång i norra Rhone, men lite ungt än kanske? Sen har du sydafrikanska The Chocolate Block från Boekenhoutskloof med 64 % syrah.

Hoppar du upp ett snäpp i pris har du Guigals Hermitage Rouge för 449 kr.

Är det ett alternativ att titta utanför ordinarie sortiment? Något från små partier hinner du få till butik innan lördag om du beställer idag.

Tack för tipsen. Tyvärr blir det ett fysiskt köp. Litar inte på att leveransen hinner komma tills på lördag.
 

lukastollig

Pudelfantast
Något annat trevligt rödvin som du stötte på?
Chateau Musar 2012 för 359:- känns som ett bra alternativ. De har också några flaskor 2016 Prelude a Grand Puy Ducasse men det är lite annan stil. Stramare och bör väl egentligen lagras. Men går nog att dricka på frukten med en ordentlig dekantering och fettiga tillbehör. 2014 Vajra Barolo Albe är också ett alternativ. Brukar leverera fint, men samma förbehåll som för Ducasse. Det är väl de lite mer seriösa jag kan rekommendera på Mirum. Gå på Musar. Inte druckit 2012 men det brukar leverera en trevlig upplevelse nästan oavsett årgång. Inte för att det är så mycket Syrah karaktär men lirar ändå på något sätt i samma kategori.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Någon som kan rekommendera ett bra syrah-vin som finns i de flesta standardsortiment på de lokala bolagen.

Priset får ligga mellan 250-400 kr och vinet ska gärna leverera redan på lördag. :cigarr:
Nu går jag emot alla finewines-principer och rekommenderar ett mkt billigare vin som borde leverera direkt:
Guigal Cote du Rhône
det är iaf huvuddelen syrah:
50% Syrah, 40% Grenache, 10% Mourvèdre.
Kan kompletteras med en Hermitage men den borde vara lite mer ogin för tillfället men den har säkert inte stängt ännu?
Annars kan jag hålla med om Musar som alltid levererar.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Nu går jag emot alla finewines-principer och rekommenderar ett mkt billigare vin som borde leverera direkt:
Guigal Cote du Rhône
det är iaf huvuddelen syrah:
50% Syrah, 40% Grenache, 10% Mourvèdre.
Kan kompletteras med en Hermitage men den borde vara lite mer ogin för tillfället men den har säkert inte stängt ännu?
Annars kan jag hålla med om Musar som alltid levererar.

Tack jag ska kika på den. Priset i sig är självklart inte det viktigaste. Vill bara hitta ett kvalitativt vin.

Jag skulle starkt rekommendera ”Domaine Jean-Claude Marsanne - Saint Joseph” finns fortf några kvar på hyllorna. Jag tyckte den va riktigt bra, själv köpte jag 6 st

Tyvärr så finns det inga flaskor i Norrköping :(
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Ingen annan som har något förslag på ett bra rödvin i finare slag i butikerna Ingelsta-Norrköping/Handelscentrum Ingelsta?

Blir köp i eftermiddag :)
 
Toppen