Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Adamanko

Medlem
Är ju en rödvinsräv men Bordeaux har jag låtit bli pga prisläget. Det har känts som att bra bordeaux är svindyr och vem vill dricka medelmåttig? Men idag slog jag till och tog min bordeauxoskuld och införskaffade tre flaskor https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-larrivet-haut-brion-9046601. Hoppas dom lever upp till förväntningarna. Och det var ju ganska skönt att bli av med oskulden så nu tänkte jag gå vidare med skumpa och lite vitviner. Och där tar jag gärna emot rådgivning då min kunskap på detta område är minst sagt grund.

Men jag har ju sett allt tal om -08 så jag tänkte jag skulle slå till med några av dessa: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/palmer-co-786706 Den ska tydligen ändrats till -08 nu och magnum är ju festligt. Prisbilden var ju trevlig också för att vara skumpa. Bu eller bä?
 

gece

Man vänjer sig.
Men jag har ju sett allt tal om -08 så jag tänkte jag skulle slå till med några av dessa: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/palmer-co-786706 Den ska tydligen ändrats till -08 nu och magnum är ju festligt. Prisbilden var ju trevlig också för att vara skumpa. Bu eller bä?
Den var inte alls dum på halvmagnum häromåret, så magnumen borde kunna leverera (eventuellt lite ung fortfarande, kanske). Palmer & co är kanske inte det största vin som går att hitta, men den är tämligen habil i sitt prisläge. Du kan garanterat göra sämre köp ;)

Edit: Några av forumets mer bevandrade champagneentusiaster diskuterar just detta vin här: https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-105#post-123615
 

Keen

slan
@Keen tror vi pratar om varandra, jag tolkar det lika som dig att man kan köpa en av varje men bara en av varje, tex en 1er och en Grand Cru i samma korg men inte tre 1er tex.


Du har rätt, jag som är snurrig. Missade ett ”per” där i första meningen från Lidby.
 

LeChat

Medlem
C6A26718-4A3C-4D9C-99D4-1516A8286166.jpeg

Lite påfyllning!
2015 Le Vieux Donjon
2014 Marimar
2015 Calera. Ny årgång, alltid spännande. Förra var kanon!
2015 Crimson har jag inte provat tidigare. Intressant att se vad den kan erbjuda med ett så lågt pris.
 

henrikh

Medlem
Är ju en rödvinsräv men Bordeaux har jag låtit bli pga prisläget. Det har känts som att bra bordeaux är svindyr och vem vill dricka medelmåttig? Men idag slog jag till och tog min bordeauxoskuld och införskaffade tre flaskor https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/chateau-larrivet-haut-brion-9046601. Hoppas dom lever upp till förväntningarna. Och det var ju ganska skönt att bli av med oskulden så nu tänkte jag gå vidare med skumpa och lite vitviner. Och där tar jag gärna emot rådgivning då min kunskap på detta område är minst sagt grund.

Men jag har ju sett allt tal om -08 så jag tänkte jag skulle slå till med några av dessa: https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/palmer-co-786706 Den ska tydligen ändrats till -08 nu och magnum är ju festligt. Prisbilden var ju trevlig också för att vara skumpa. Bu eller bä?
Vet något fall det närmar sig ett skifte på palmer magnum från 2005 till 2008. ?????När man frågar lite på systemet vet de ingenting.
 

ChristianB

DipWSET
När vi nu talar om Palmer... Vi har fått in 2012 i halvmagnum på mitt SB, är det något att köpa på sig av? Ett par hundralappar till ger ju 2012 Roederer så jag velar lite just nu (även om jag förstås gärna köper båda! ;) ).
 

LeChat

Medlem
4FF44A97-F6E0-4A2F-B1AD-9C056E5D15AB.jpeg

2015 Château de Beaucastel CndP
2015 Domaine Charvin CndP
2015 Domaine le Sang des Cailloux Vacqueyras Cuvée Lopy

Idag kunde jag hämta den här sköna lådan som jag beställt från Franska Vinkompaniet. Tre kanonproducenter och årgången är 2015. Borde kunna leverera lite drinking pleasure:)
 

Sörplarn

Medlem
Tack vare @Patrik Sellin tips om billiga gamla NVs så blev jag nyfiken och tänkte testa resten av sortimentet som finns hos gamle "günther" LPn har ju karln redan försökt muta en med.

Dels lite kuriosa med gamla bilder på etiketter.

Mitt dilemma är dock vilken av Heidsieck Monopole är från 80/90 respektive 50/60!?
Iofs noterade jag att en "barcode" finns på baksidan av den ena flaskan så den blå text markering bör vara 80/90 tal.
Är förvånad att dessa flaskor är i så bra skick hoppas innehållet är likaså.
Kommer knäcka dessa i påsk så får återkomma med noteringar.

IMAG0314.jpg
IMAG0315.jpg
IMAG0316.jpg
IMAG0317.jpg
 

Thomas

Medlem
3x Roederer -12
3x Palmer BdB -13
Just när -08-hetsen har börjat klinga av börjar -12 och -13-hetsen. Ingen rast, ingen ro.
Visa bifogad bild 12789
Tänkte precis samma sak. Köper fortfarande 2008 för allt vad plånboken håller för. Nu är det dags för 2012 att ta slut snart. Var ska man förvara alla flaskor som införskaffas? Mitt vinlagringsskåp som rymmer dryga 100 flaskor är knökfullt. Lådor börjar staplas i garaget. Någon som har något bra tips? Antigen köpa ett till vinlagringsskåp eller hyra in sig någonstans. Någon som vet en bra källare i Stockholmsområdet där det går att hyra in sig för en lagom penning?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tänkte precis samma sak. Köper fortfarande 2008 för allt vad plånboken håller för. Nu är det dags för 2012 att ta slut snart. Var ska man förvara alla flaskor som införskaffas? Mitt vinlagringsskåp som rymmer dryga 100 flaskor är knökfullt. Lådor börjar staplas i garaget. Någon som har något bra tips? Antigen köpa ett till vinlagringsskåp eller hyra in sig någonstans. Någon som vet en bra källare i Stockholmsområdet där det går att hyra in sig för en lagom penning?
Magnusson Wine och Grappe, kostsamt men ¨bäst¨service. Pelikan lägst pris.
 

Trydebull

Medlem
@Keen har du fått något besked om att du har fått eller inte får Raveneau? Jag väntar fortfarande på att höra något mer.

Jag vet inte hur det gått för @Keen men jag har fått sms att mina flaskor ligger och väntar på mig och på SB's sida står de som levererade. Snabba puckar i det här fallet verkar det som och det borde ju betyda att de som fått flaskor också borde vara underrättade vid det här laget.
 
Toppen