Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Utan några vininköp senaste åren men idogt semesternallande från den drickfärdiga delen av källaren sommar som vinter (och ibland däremellan också) drabbades jag av en dyster epifani för en vecka sedan; att jag har mestadels vin av två kategorier nu
- de flaskor som skulle må bra av att lagras i flera år till
- de flaskor som kan drickas men som är litet "special" och inget man poppar till en enkel grillkväll på landstället

således har jag fyllt på med några trevliga röda i rimlig prisklass som jag uppfattar kan drickas ganska tidigt men som man inte behöver stressdricka utan gott kan glömmas några år i källaren.
Vasse Felix och Moss Wood Amy's. De ligger på mellan 239-299 kr just nu.

Frågan är - vad har ni för bra röda alternativ som jag kan komplettera med?
 

buteljen

Medlem
Utan några vininköp senaste åren men idogt semesternallande från den drickfärdiga delen av källaren sommar som vinter (och ibland däremellan också) drabbades jag av en dyster epifani för en vecka sedan; att jag har mestadels vin av två kategorier nu
- de flaskor som skulle må bra av att lagras i flera år till
- de flaskor som kan drickas men som är litet "special" och inget man poppar till en enkel grillkväll på landstället

således har jag fyllt på med några trevliga röda i rimlig prisklass som jag uppfattar kan drickas ganska tidigt men som man inte behöver stressdricka utan gott kan glömmas några år i källaren.
Vasse Felix och Moss Wood Amy's. De ligger på mellan 239-299 kr just nu.

Frågan är - vad har ni för bra röda alternativ som jag kan komplettera med?
Jag slår ett slag för Emiliana Coyam som vi tidigare provade i "Dela en pava". 🍷
2020 kostar 199 kr och får 17p av Jancis, 95 p av Decanter och 96 p av Vinous - de två sista är väl kanske lite i överkant 🤔
Tycker det är väldigt välgjord och att det alltid fungerar fint "till en enkel grillkväll på landstället". 😊.
Jag har fortfarande 2017 kvar i källaren, men tänkte fylla på med lite 2020.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Verkar vara ett gott vin för prisklassen. :)
Det slutar aldrig att förbrylla mig när folk beskriver samma vin precis som de alla hade druckit helt olika viner. Tänker främst på omdömen på Vivino. De flesta beskrivningar liknar nästan inte alls hur vinet målas upp av importören, men jag litar på vetskapen att vinet har fått väldigt höga betyg i största allmänhet. Ska passa bra ihop även med Beef bourguignon.
Natalie MacLean
ger vinet 94p, vilket borde stämma enligt dina egna tankar. Inte samma årgång, utan ett år före.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
som vi tidigare provade i "Dela en pava"
Förresten. Vad har hänt med ”Dela en pava”?

Någon som känner att de har en bra kandidat nu när sensommarens härliga dagar är på intågande.

Alltid gillat den här tiden på året. Precis som ett vin har sommaren mognat. Det vilda och livliga i det unga har lugnat ner sig. Bättre harmoni. Inga extremer som spretar åt något håll (om vi bortser från ett och annat oväder). Dock är det en fin balansgång tills man tippar över kanten och det bara finns multna löv och torr frukt kvar.
 

lukastollig

Pudelfantast
Utan några vininköp senaste åren men idogt semesternallande från den drickfärdiga delen av källaren sommar som vinter (och ibland däremellan också) drabbades jag av en dyster epifani för en vecka sedan; att jag har mestadels vin av två kategorier nu
- de flaskor som skulle må bra av att lagras i flera år till
- de flaskor som kan drickas men som är litet "special" och inget man poppar till en enkel grillkväll på landstället

således har jag fyllt på med några trevliga röda i rimlig prisklass som jag uppfattar kan drickas ganska tidigt men som man inte behöver stressdricka utan gott kan glömmas några år i källaren.
Vasse Felix och Moss Wood Amy's. De ligger på mellan 239-299 kr just nu.

Frågan är - vad har ni för bra röda alternativ som jag kan komplettera med?

Morros Costinos País - nr 94075. 199:- Mycket bra för pengen.
 

JonasBo

Medlem
Förresten. Vad har hänt med ”Dela en pava”?

Någon som känner att de har en bra kandidat nu när sensommarens härliga dagar är på intågande.

Alltid gillat den här tiden på året. Precis som ett vin har sommaren mognat. Det vilda och livliga i det unga har lugnat ner sig. Bättre harmoni. Inga extremer som spretar åt något håll (om vi bortser från ett och annat oväder). Dock är det en fin balansgång tills man tippar över kanten och det bara finns multna löv och torr frukt kvar.
Nu kom det en dela en pava för september, bara för det
 

The Wall

Medlem
Utan några vininköp senaste åren men idogt semesternallande från den drickfärdiga delen av källaren sommar som vinter (och ibland däremellan också) drabbades jag av en dyster epifani för en vecka sedan; att jag har mestadels vin av två kategorier nu
- de flaskor som skulle må bra av att lagras i flera år till
- de flaskor som kan drickas men som är litet "special" och inget man poppar till en enkel grillkväll på landstället

således har jag fyllt på med några trevliga röda i rimlig prisklass som jag uppfattar kan drickas ganska tidigt men som man inte behöver stressdricka utan gott kan glömmas några år i källaren.
Vasse Felix och Moss Wood Amy's. De ligger på mellan 239-299 kr just nu.

Frågan är - vad har ni för bra röda alternativ som jag kan komplettera med?
Kendall-Jackson Vintner's Reserve Cabernet Sauvignon för 270 pix tycker vi är rätt trevlig. Även Protos Reserva för samma peng är trevlig, men tyvärr slut i Sverige. Upptäckte för övrigt tidigare i somras att den kostade 30€ på snabbköpet i Marbella och 29€ på Malagas flygplats. Om man är lagd åt det italienska hållet brukar Poliziano vara pålitlig; faktiskt både svenskblenden Viti Nuove och den riktiga Vino Nobile di Montepulciano.
 

MartinBz

Medlem
Utan några vininköp senaste åren men idogt semesternallande från den drickfärdiga delen av källaren sommar som vinter (och ibland däremellan också) drabbades jag av en dyster epifani för en vecka sedan; att jag har mestadels vin av två kategorier nu
- de flaskor som skulle må bra av att lagras i flera år till
- de flaskor som kan drickas men som är litet "special" och inget man poppar till en enkel grillkväll på landstället

således har jag fyllt på med några trevliga röda i rimlig prisklass som jag uppfattar kan drickas ganska tidigt men som man inte behöver stressdricka utan gott kan glömmas några år i källaren.
Vasse Felix och Moss Wood Amy's. De ligger på mellan 239-299 kr just nu.

Frågan är - vad har ni för bra röda alternativ som jag kan komplettera med?
För viner i den klassen så tycker jag Fontodis Chianti Classico (ok, någon tia dyrare) är utmärkt! Ett av mina favoritviner. Likaså Produttori del Barbarescos Barbaresco är jättebra (går att få för under €30 utomlands ifrån, även om den kostar mer på SB). Även Occhipintis Il Frappato är en favorit i den prisklassen.
 
För viner i den klassen så tycker jag Fontodis Chianti Classico (ok, någon tia dyrare) är utmärkt! Ett av mina favoritviner. Likaså Produttori del Barbarescos Barbaresco är jättebra (går att få för under €30 utomlands ifrån, även om den kostar mer på SB). Även Occhipintis Il Frappato är en favorit i den prisklassen.
Alla tre är bra och viner jag prövat många gånger. Gillar Fontodi (krävs litet tålamod men kan drickas om inte alltför många år med rött grillat kött och litet fett typ cheese eller bea) och gillar Occhinpinti (min favorit är Siccagno) men PdB tycker jag är raka motsatsen till det jag efterfrågade :kyss: PdBs nebbiolos kräver i min mening i snitt tio år innan de ens är drickbara.

Rättelse och min egentliga fråga:hur länge brukar du tycka att man ska vänta på PdB Barbaresco innan man poppar korken?
 
Last edited:
Kendall-Jackson Vintner's Reserve Cabernet Sauvignon för 270 pix tycker vi är rätt trevlig. Även Protos Reserva för samma peng är trevlig, men tyvärr slut i Sverige. Upptäckte för övrigt tidigare i somras att den kostade 30€ på snabbköpet i Marbella och 29€ på Malagas flygplats. Om man är lagd åt det italienska hållet brukar Poliziano vara pålitlig; faktiskt både svenskblenden Viti Nuove och den riktiga Vino Nobile di Montepulciano.
Protos är nice och Poliziano också även om de blir bättre med litet lagning för att slipa ner ekfaten något.

Jackson Family tycker jag är riktigt knepiga. Kanske har det med att göra att jag druckit och gillat Lynn Penner-Ashs viner, brukade träffa Thibaud Mandet på WillaKenzie varje gång jag var i Carlton, men även gett både Brewer-Clifton, Copain och Verité flera ärliga chanser och besökt dem. Och druckit K-J och Murphy Goode och andra av deras något billigare märken. Long story men det blir väldigt mycket samma stil och väldigt mycket fokus på businessen. Inte så att jag bojkottar men köper inte längre och sålde av det jag hade av mer lagringsbara grejer för ett tag sedan.
 
Last edited:

Boletus

Medlem
Rättelse och min egentliga fråga: hur länge brukar du tycka att man ska vänta på PdB Barbaresco innan man poppar korken?
Sticker in här och säger att jag håller med om att en 8-10 år är lämpligt. Däremot har jag druckit upp alla mina 2017 som jag tyckte var väldigt tidigt tillgänglig men också riktigt bra, nog den bästa jag druckit efter 2016 (som inte riktigt är klar än...)
 

MartinBz

Medlem
Rättelse och min egentliga fråga:hur länge brukar du tycka att man ska vänta på PdB Barbaresco innan man poppar korken?
Bra fråga, och svår att svara på. Precis som andras svar antyder här, så beror det på vilken årgång. Jag tycker i allmänhet om unga viner. Med det sagt så tycker jag t.ex. att -16 nog behöver vänta ett tag till, men jag led inte när jag drack den förra året. -17 och -18 har jag druckit med behållning redan.

Ursäkta för ett icke-svar.
 
Bra fråga, och svår att svara på. Precis som andras svar antyder här, så beror det på vilken årgång. Jag tycker i allmänhet om unga viner. Med det sagt så tycker jag t.ex. att -16 nog behöver vänta ett tag till, men jag led inte när jag drack den förra året. -17 och -18 har jag druckit med behållning redan.

Ursäkta för ett icke-svar.
Bra svar och tack för alla bra tips! Jag tycker nog egentligen också när jag tänker efter litet att många bra viner går alldeles utmärkt att dricka tidigare snarare än senare men just PdB är ett av de mer prisvärda vinerna som jag ofta tyckt krävt ganska lång lagring för att få fullt drag på.
 

LarsW

Medlem
Alla tre är bra och viner jag prövat många gånger. Gillar Fontodi (krävs litet tålamod men kan drickas om inte alltför många år med rött grillat kött och litet fett typ cheese eller bea) och gillar Occhinpinti (min favorit är Siccagno) men PdB tycker jag är raka motsatsen till det jag efterfrågade :kyss: PdBs nebbiolos kräver i min mening i snitt tio år innan de ens är drickbara.

Rättelse och min egentliga fråga:hur länge brukar du tycka att man ska vänta på PdB Barbaresco innan man poppar korken?
PdB Barbaresco:
Jag drack 2015 häromdagen, jag gillar dessa med lite klös i så för mig är den helt drickfärdig!
Min far poppade en 2018 idag, han tyckte den var mycket trevlig och absolut inte svårdrucken.
 
Toppen