Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Inte underskattat på forumet! :)
Det är pinsamt ofta som jag ser flaskan i butiken och tänker "den där borde vi ju köpa mer av, framförallt med tanke på att Rioja brukar i många fall ha nästintill evigt liv", men av oklar anledning kopplar inte händerna att de ska greppa några flaskor, utan fötterna tar kommando och förflyttar mig oftast till italienska hyllorna istället. Jag kanske ska skicka hustrun för inköp nästa gång, med tydliga instruktioner om vilken hylla i butiken det ska plockas flaskor ifrån så det inte blir "jag hittade inte, så det blev 3 flaskor Prosecco istället".:neej:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är pinsamt ofta som jag ser flaskan i butiken och tänker "den där borde vi ju köpa mer av, framförallt med tanke på att Rioja brukar i många fall ha nästintill evigt liv", men av oklar anledning kopplar inte händerna att de ska greppa några flaskor, utan fötterna tar kommando och förflyttar mig oftast till italienska hyllorna istället. Jag kanske ska skicka hustrun för inköp nästa gång, med tydliga instruktioner om vilken hylla i butiken det ska plockas flaskor ifrån så det inte blir "jag hittade inte, så det blev 3 flaskor Prosecco istället".:neej:
Om du följer länken kanske din motivation ökar? :D
 

v_skogh

Medlem
Alto Moncayo 2016
Eufori i en flaska :D
Vaniljbomb deluxe direkt efter kroken drogs. Det här är på en helt annan nivå och det fullkomligt exploderar i munnen. Så många olika intryck. Vanilj, kraftig ek, mörk choklad och massa rökighet. Det här är mumsigt!
Två år lyckades jag hålla mig från att öppna första flaskan och resterande flaskor kommer gå åt snabbt… Alkoholen värmer fint på slutet men vinet håller ihop fint trots att det är grenache på steroider. 95p lätt.

Visa bifogad bild 24300
Testade 2017 för ett par dagar sedan, suveränt vin.
Drack även Veraton 2018 för ett par dagar sedan, lär behöva +1 år på rygg för att lugna ner sig.
 

Oscaro

Medlem
Trevlig Bdx-kväll igår med @JakobZ allt serverades halvblint. Det var inte min dag igår då de enda jag satte var HB och Mouton. Mouton blev min WOTN men La Lagune överraskande positivt!
Blev inga längre noter för mig men @JakobZ kandke kan fylla på med det. Det var stora skillnader mellan alla vinerna och som vanligt ska man lära sig att lyssna på sin första instinkt och inte ändra sig, blir aldrig bra då.
Mouton var i perfekt drickfönster, torkade bär, cederträ, blyerts och viol. Ett kraftpaket som heter duga!
Pavillon Rouge var också fantastiskt bra! Inget problem dricka idag och en härlig blandning av elegans och kraft.
540DA94B-C053-4AD6-9ACE-1533F596F66C.jpeg

8EEEA566-C87A-40C6-AC77-7D3D8CBB8441.jpeg

61238C80-7E29-42DB-A4BF-C33851244F2D.jpeg

07EEA216-484F-43E7-A97E-57F061C483E9.jpeg

DBF9C6CB-EF8F-48EB-A4F3-6ADA037E2D96.jpeg

136A99C4-1AE0-4957-849D-A39F9D8F7A8E.jpeg

2FD99825-9265-4C3C-ADF4-4971D777ABE7.jpeg
 

Pontus

Medlem
20211001_183826.jpg

2004 Penfolds Bin 707. Sista flaskan av ett gäng inköpta vid ett släpp på SB. Minns att jag gav ca en lax per flaska, vilket kändes mycket då... Årets sniff! Doft av svarta vinbär, mörk frukt, vanilj, tobak, blyerts och mandelmassa. Fyllig smak av mörk frukt, svarta vinbär och mandelmassa. Lager på lager av smaker och en tilltagande syra i eftersmaken gör att man relativt omgående sträcker sig mot glaset för att ta nästa klunk. Ett stort vin. 98.
 

Vingubben

Medlem
31DFB897-1C55-4C2A-A5A9-094BED8A2072.jpeg


Castell D’encus, Thalarn, 2016

Lätt stallig med lovande doft med massor med salmiak och animaliska toner. Tyvärr inte lika kul i gommen. Låg syra, och ingen nerv. Luftade i tre timmar men ingen utveckling. Visst är det fin längd med lätt pepprighet, viol, chark och björnbär, men balansen saknas. Ett korrekt vin men hade förväntat mig mer. 86p

Syrah skall komma från norra Rhone eller västra USA, möjligen från Barossa. Punkt.
 

The Wall

Medlem
2004 Vincent Girardin Chambolle-Musigny Vielles Vignes

Vi grillar benfri kotlettrad med senapsspetsad grönpepparsås och Jimmyfloydare (eller Hasselbackspotatis som de flesta brukar säga) på Solist (importerad från Gotland) och med senap i såsen och gris på tallriken tänkte vi (jag) ”Bourgogne!”. Bra eller dåligt, men kul ändå.

Som @StefanAkiko mycket träffande brukar skalda ”upon plop”, och rätt ner i glas;

Zalto Bourgogne; lite sherry-toner, mogen Bourgogne, viss alkoholkänsla infinner sig (13%), känns knuten och yrvaken, ”Vem är det som väcker mig ur min skönhetssömn?!!”. Munnen; ganska slank, syran finns där, lite mogna jordgubbar och även sherrytonerna finns på plats, men tämligen tillknäppt.

Riedel Sommeliers Bourgogne Grand Cru; lite mer svampskog än i Z Bourgogne, mer muggihet och instängd källare, våt myrmark (finns det torr?) och mossa. Munnen; klart elegantare, eller kanske mer lättillgängligt, intryck än i Z Bou.

Två timmar senare efter frisk karaffluft; i Zalto Bourgogne; mer svamptoner än tidigare, tydliga tecken på åldrad Bourgogne (dock inte av högsta kvalitet), lite fint bränt trä och brända örter i bakgrunden. I munnen fortfarande lite spetsigt och aningen knutet. I bakhuvudet hör jag den signaturmelodi av Guns ’n Roses som är typisk för yrvaken Bourgogne….”Said ’woman take it slow, and it'll work itself out fine, all we need is just a little patience’.” Det visar sig att ju längre kvällen lider och ju mer luft vinet får vaknar det upp ordentligt. Inte det optimala vinet när man är hungrig och är ute efter lämplig dricka till en snabb fredagsmiddag (som visade sig vara inte fullt så snabb), men det tog så att säga slut på topp.

Hur presterade Riedel Sommeliers Bourgogne Grand Cru? Jodå, doftmässigt blev det mer anonymt och det verkar som att kupans öppning gör att doften sjappar snabbare än man hinner säga ” Chambolle-Musigny”. Nåja, smakmässigt känns vinet klart elegantare än i Zalto och vi drar den bekanta slutsatsen att det verkar som att man ska sniffa på vinet ur Zalto och dricka ur Sommeliers. Nåja, det var ändå en trevlig bekantskap och vi skulle nog ha korkat och karafferat klart tidigare än knappa två timmar innan middagen.

2005 Vincent Girardin Chambole Musigny VV.jpg

Inte ett vin för den som har bråttom, men för den som har framförhållning och gott om tid.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Syrah skall komma från norra Rhone eller västra USA, möjligen från Barossa. Punkt.
Lägger gärna till Priorat och Södra Frankrike som två mycket framstående områden för exceptionell Syrah. Languedoc är inte bara Gallo och Yellow Tail :cool:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Columella och Giaconda brukar prestera ganska bra och ligger i topp efter norra Rhône hos oss när det gäller så gott som druvren syrah.
Bra minne!
Hur kunde jag glömma bort Italien?
Tua Rita har ju också den magiska (numer skrikigt dyra) Per Sempre och den som bara heter Syrah.
 

Pontus

Medlem
Visa bifogad bild 24325
2004 Penfolds Bin 707. Sista flaskan av ett gäng inköpta vid ett släpp på SB. Minns att jag gav ca en lax per flaska, vilket kändes mycket då... Årets sniff! Doft av svarta vinbär, mörk frukt, vanilj, tobak, blyerts och mandelmassa. Fyllig smak av mörk frukt, svarta vinbär och mandelmassa. Lager på lager av smaker och en tilltagande syra i eftersmaken gör att man relativt omgående sträcker sig mot glaset för att ta nästa klunk. Ett stort vin. 98.
769 kronor per flaska var det tydligen :(

Skulle köpt lådvis, för vinet håller nog i minst 10 år till...
 

Peder

Medlem
Gårdagens vin var brutalt bra. Vanligtvis brukar jag hålla mig gärna till en alkoholhalt på 12,5-14 procent men Portugal överraskar ofta med sina viner när jag sällan tyvärr dricker annat än port eller Madeira och tillsammans med gratängen som allt annat än nyttig med sin vispgrädde så gifte sig vinet med maten perfekt. Det här ger jag 91p och köpt för runt 350 kronor på Silja Line.
https://www.vidigalwines.com/portal/eng/product/brutalis/


PXL_20211001_155842240.jpg
 
Toppen