Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_7916.jpeg

2020 Chateau Maucaillou
Det här slottet har seglat upp lite som en husfavorit jämte Cantemerle. Kanske lite mer oregelbunden kvalitet än Cantemerle men levererar bra för sitt pris även i svaga omgångar.
Just idag blev jag sugen på att öppna lådan och testa första flaskan av totalt 6.

Initialt en len munkänsla, måttliga tanniner med lite riv efterhand. Tämligen lättklunkat på bekostnad av att den uppfattas som aningen tunn i frukten. Den ganska höga syran orkar inte bygga upp strukturen helt då tanninerna är beskedliga. Plommon, tobak och söta körsbär. Lite chark kanske. Gott, enkelt. 89.

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 34545Visa bifogad bild 34544

Ännu en kväll där man får dricka några härliga legender, Richebourg dracks ej denna kväll är bara kvar här för att jag samlar på flaskorna, och hade glömt den på plats. Åt kyckling, vit fisk och potatis som tillbehör till vinerna.

DRC La Tâche 2014
Ljusröd och härlig färg
Näsa är färska hallon, svartpeppar körsbär och mynta.
Munnen är otrolig med knappt några tanniner men litet bett, sömlös transport från mun till strupe. Frukten är otrolig och ung, den som orkar lägga denna på rygg kommer vinna på det. Charmig sexig och en tydlig burgundisk mineralitet. En aning asiatisk känsla med en hint av bergamott också. 97?

GDV bonnes mares 2014
Kul med 2 från samma vintage även om det kanske är ej den bästa årgången. Näsan lite mer höstig och dov.
Mer mogen frukt och framförallt körsbär och en större tyngd i mineraliteten, inte lika lätt i munnen och en tydligare taninsttuktur. Jättehärlig såklart men förlorar denna fight, five spice och en behaglig syra. 94

Petrus 2006
Kungen av vin, en flaska jag kan återkomma till för evigt.
Så förförisk sexig mystisk och härlig charmar brallorna av vem som helst näsan är 10/10, funkig och beroendeframkallande. Doften är den bästa av alla viner jag haft.
Munnen är mycket kärna, maskulin med tobak asfalt och mörka bär. Färgen är mörk med ett inslag av lila.
Otroligt vin som är top av bdx.
En annorlunda upplevelse mot Tachen, man mot kvinna. 97 stabila
Man gillar ju att eftersläckningsarbetet utgörs av Tanqueray :cool:

Vingubben

Medlem
IMG_6332.jpeg

Johann Michel, Cornas Cuvée Jana 2019

Blev inspirerad av tidigare inlägg så det blev till att öppna en Cornas till kvällens ryggbif. Salmiak i både doft och smak tillsammans med lite kåda. Kraftfullt med djupt mörka bär och fylliga tanniner och en lagom dos med rökt fläsk, pepparkryddat så klart. Satt som en smäck till maten, men kanske lite spretigt på egen hand. Stabila 93p.

La Louviere är ett vin jag alltid söker upp om jag hittar det. Anledningen är att jag för runt 10 år sen ropade in en samling av extremt sorgliga gamla årgångar av detta vin, närmast för portot i pris. 1965, 1967, 1968 och 1969 om jag minns rätt. Varenda flaska var helt magnifik, den bästa var 1967.

Nu har jag återigen några konstiga årgångar i källaren som jag inte provat än, 1979 och 1980. De är ju billigare än slit och släng-Bordeaux, och än så länge så har det varit full utdelning på chansningarna

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 34551
2020 Chateau Maucaillou
Det här slottet har seglat upp lite som en husfavorit jämte Cantemerle. Kanske lite mer oregelbunden kvalitet än Cantemerle men levererar bra för sitt pris även i svaga omgångar.
Just idag blev jag sugen på att öppna lådan och testa första flaskan av totalt 6.

Initialt en len munkänsla, måttliga tanniner med lite riv efterhand. Tämligen lättklunkat på bekostnad av att den uppfattas som aningen tunn i frukten. Den ganska höga syran orkar inte bygga upp strukturen helt då tanninerna är beskedliga. Plommon, tobak och söta körsbär. Lite chark kanske. Gott, enkelt. 89.

Jag provade 96an av detta vinet för drygt 10 år sedan. Minns det som stalligt till tusen men sammetslent och trevligt men lite tunt möjligen. Idag tvivlar jag på att producenten brettar till det . Det hade varit kul med lite mer brett i bdx. Jag kan faktiskt inte komma på en enda producent i regionen som fortfarande gör stalliga viner.

Toppen