Visa bifogad bild 34545Visa bifogad bild 34544
Ännu en kväll där man får dricka några härliga legender, Richebourg dracks ej denna kväll är bara kvar här för att jag samlar på flaskorna, och hade glömt den på plats. Åt kyckling, vit fisk och potatis som tillbehör till vinerna.
DRC La Tâche 2014
Ljusröd och härlig färg
Näsa är färska hallon, svartpeppar körsbär och mynta.
Munnen är otrolig med knappt några tanniner men litet bett, sömlös transport från mun till strupe. Frukten är otrolig och ung, den som orkar lägga denna på rygg kommer vinna på det. Charmig sexig och en tydlig burgundisk mineralitet. En aning asiatisk känsla med en hint av bergamott också. 97?
GDV bonnes mares 2014
Kul med 2 från samma vintage även om det kanske är ej den bästa årgången. Näsan lite mer höstig och dov.
Mer mogen frukt och framförallt körsbär och en större tyngd i mineraliteten, inte lika lätt i munnen och en tydligare taninsttuktur. Jättehärlig såklart men förlorar denna fight, five spice och en behaglig syra. 94
Petrus 2006
Kungen av vin, en flaska jag kan återkomma till för evigt.
Så förförisk sexig mystisk och härlig charmar brallorna av vem som helst näsan är 10/10, funkig och beroendeframkallande. Doften är den bästa av alla viner jag haft.
Munnen är mycket kärna, maskulin med tobak asfalt och mörka bär. Färgen är mörk med ett inslag av lila.
Otroligt vin som är top av bdx.
En annorlunda upplevelse mot Tachen, man mot kvinna. 97 stabila