Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpfokus 2021

jrick

Medlem
Mindre antal flaskor in ( 281 st 2020) [...] ska försöka hålla mig till ca 100-120 flaskor 2021..:cool::rolleyes:.

Yeah right! Sånt stort hopp skulle jag behöva göra (har nästan identiskt antal flaskor in under 2020 vilket är lågt för mig) men att köpa färre än hälften är orealistiskt då är det nästan mer sannolikt att inte köpa något, dvs att man verkligen bestämmer sig. Något ”köpfokus” blir det dock inte fråga om förstås. Men önskar dig lycka till! :D
 

IsKr

Medlem
Då jag fortfarande är i min linda när det kommer till att samla på viner så blir det fortsatt lite spretigt. Har dock några områden jag tänkt fokusera på nästa år. Ska också försöka köpa på mig mer än en flaska vin av det jag gillar, fast där har budgeten sista ordet.
Riesling gg 19
Vit bourgogne
Mer champagne såklart
Kanske lite blandat från USA
Utöver det så blir det väl lite av allt möjligt.
 

Pontus

Medlem
Antingen är hela forumet inbitna Rieslingfantaster (märks dock inte på dricka-tråden) eller så är det just årgång 2019 som lockar. Är den så bra, årgången?
Det verkar vara så både vad gäller Tyskland och Österrike. Jag bunkrade en hel del GG och högklassiga från Österrike för 10-20 år sen som jag nu njuter av. Tyvärr har jag inte så många flaskor kvar. Flertalet har nått en fin drickfas efter knappt 10 år. Endast någon har varit klart på väg utför efter 15 år. Så enligt min erfarenhet och smak (gillar semimogna viner), så bör man vänta i iallafall 7-8 år innan konsumtion.
 

MacX

Medlem
Köpfokus under 2020 var att bygga grunden för framtidens källare, främst att komplettera Bordeauxbeståndet med Barolo 16 och Brunello 15. Det gick tyvärr alldeles för bra - 350 flaskor in och fullständigt fullt i varenda tänkbart utrymme. Fokus 21 blir att försöka undvika att utöka beståndet ytterligare, låtsas som att Brunello 16 inte alls är så bra, låtsas som att Bdx 19 inte kommer hem under året, låtsas att 90% av min källare inte är i närheten av sitt drickfönster och därmed kan inbilla mig att jag ska kunna efterleva en in - en ut.
Det var ju det ja sa! Förnekelse är en entusiasts bästa vän:cool:. Lycka till med dina förutsättningar. Själv har jag redan misslyckats och 2021 har inte ens börjat än:rolleyes:
 

Ekdahl

Medlem
Ok, sist på bollen här misstänker jag.
Men tråden här fick mig faktiskt att skärpa till mig lite och fundera lite på vad jag VERKLIGEN vill med min vinkällare och syftet med att känna stort engagemang med detta. Och att för tredje året lyckas ligga på 1 flaska ut = 1 flaska in.

Så min slutsats är att fokusera tydligare - jag är i min personlighet väldigt mycket en vinvagabond som gillar att testa nytt men samtidigt som jag ändå har väldigt tydliga preferenser. Men jag är ingen samlare eller hoarder. Desto kortare tid man behöver lagra desto bättre, samtidigt som jag gillar moget/drickfärdigt.
Så vinkällaren = tillfredsställa preferenser. Inköp för direkt konsumtion (inkl restaurang) = vinvagabond

Fokus för inköp källaren 2021:
- Chardonnay: Bgn 2017, kanske några 2018 och definitivt 2019 (ej Chablis) samt NV exkl USA
- Pinot Noir: Bgn (noggrant utvalt och med pristak), SA och vissa Oceanien (och ej USA även här)
- Champagne (sparsamt och noga utvalt - kommer minska andelen skumpa även detta år [från grav övervikt])
- Några noga utvalda Bdx original och kopior från NV. Kanske någon classy Tempranillo också.

Och som generell regel - max köpa 3 av samma vin (och helst max 2 av samma... blir omöjligt att hålla jämvikt i källaren annars). Erfarenheten är ändå att det är snabbt glömt att man köpte för få av något, då jag ändå är mer nyfiken på vad som finns runt hörnet av att prova av näst :)
 

buteljen

Medlem
Och som generell regel - max köpa 3 av samma vin (och helst max 2 av samma... blir omöjligt att hålla jämvikt i källaren annars). Erfarenheten är ändå att det är snabbt glömt att man köpte för få av något, då jag ändå är mer nyfiken på vad som finns runt hörnet av att prova av näst :)
Det här skall jag försöka ta till mig! Köper ofta alldeles för många flaskor när jag blir entusiastisk! Tror kanske även man blir mer "fokuserad" om man har färre flaskor. Annars blir det lite .. "kan ju alltid öppna en till senare". (Om man nu dricker för analys och inte enbart nöje)
 

Pontus

Medlem
Det här skall jag försöka ta till mig! Köper ofta alldeles för många flaskor när jag blir entusiastisk! Tror kanske även man blir mer "fokuserad" om man har färre flaskor. Annars blir det lite .. "kan ju alltid öppna en till senare". (Om man nu dricker för analys och inte enbart nöje)
Själv köper jag i princip regelmässigt en låda av ett vin som jag "vet" att jag verkligen gillar, särskilt om det gäller långliggare. Hittills har jag aldrig ångrat ett större inköp. Ibland när priset på ett vin stuckit iväg norrut och jag inte tyckt att det är helt berättigat har jag sålt på auktion. Att köpa få flaskor leder tyvärr ofta till att jag inte "vågar" öppna någon... Alternativet kan i så fall vara att köpa på auktion i ett senare skede, dvs om man köpt för få flaskor. Men jag gillar inte osäkerheten gällande hur vinet lagrats och det ofta avsevärt mycket högre pris man får betala.
 
Trådskapare
JonasBo

JonasBo

Medlem
Jag tillhör snarare dem som känt att jag alltid köpt för få flaskor.
Ska försöka ha en jämvikt här, både lådvis med viner som man vet sig är bra (husvin eller långliggare) men också 2-3 st av viner från distrikt eller vinstilar som är nya för mig.

Just i detta nu funderar jag på vilken Langhe Nebbiolo jag ska ha som husvin och därmed köpa ett tjog av ;):D
 

v_skogh

Medlem
Jag tillhör snarare dem som känt att jag alltid köpt för få flaskor.
Ska försöka ha en jämvikt här, både lådvis med viner som man vet sig är bra (husvin eller långliggare) men också 2-3 st av viner från distrikt eller vinstilar som är nya för mig.

Just i detta nu funderar jag på vilken Langhe Nebbiolo jag ska ha som husvin och därmed köpa ett tjog av ;):D
Åt vilken riktning tittar du?
Jag tycker Renato Corino gör en riktigt bra Langhe Nebbiolo.
 
Trådskapare
JonasBo

JonasBo

Medlem
Åt vilken riktning tittar du?
Jag tycker Renato Corino gör en riktigt bra Langhe Nebbiolo.
Renato Corinos LN 2018 är förbaskat bra. Gillar även när de legat på fat lite längre, som Fratelli Revello. Jag tittar snarare på Monfortehållet tror jag. Eller Verduno. Fan, svårt det här. Kanske blir en blandlåda med två viner från sex olika producenter :p:D
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Antingen är hela forumet inbitna Rieslingfantaster (märks dock inte på dricka-tråden) eller så är det just årgång 2019 som lockar. Är den så bra, årgången?
Druckit ett par stycken från -19 och ingen har gjort mig besviken. Har referenser från 09,12,14,15,16,17,18 bakom mig men 2019 slår dem mest hästlängder i syra och precision. Kan vara så att -15 behöver mer tid, den var för övrigt riktigt vass också av de jag har.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Eftersom jag nyligen tagit steget fullt ut att nörda in mig på vin och även börja bygga upp ett eget lager, efter att ha känt lust till det i många år men timingen har inte riktigt infunnit sig förrän nu, så har det här forumet varit otroligt nyttigt för mig på många sätt. Bara det att fundera på ett köpfokus och en budget!
Någon skrev att den lagt en månadslön som budget och det tog jag rakt av. Det bästa med det var att när jag slog ut summan över året så har jag mer svängrum per månad än jag trott. :)
Ambitionen det här året kommer vara att utforska, köpa brett och spretigt, om jag hittar något jag fastnar för så köpa en låda, så länge jag håller mig inom budget. Jag gissar att det kommer bli en hel del champagne.
Jag ska påminna mig själv om att inte dras med i FOMO, det kommer alltid finnas otroligt mycket spännande.
 
Toppen