Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava - retrospektiv

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Låt mig med glädje presentera finewines.se aktuella top 10 i dela en pava:
  1. 1999 Château Suduiraut vald av @Trydebull och fick 16 deltagare, med 3,62 FWP.
  2. 2012 Luddite Shiraz vald @petterkalle och fick 18 deltagare, med 3,61 FWP.
  3. 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino vald av @Rexel och fick 18 deltagare, med 3,33 FWP.
  4. 2008 Mas d'en Gil Como Vella vald av @Sörplarn och fick 14 deltagare, med 3,21 FWP.
  5. 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains vald av @Per Stade och fick 16 deltagare med 3,19 FWP.
  6. 2014 Castell d'Encus Acusp vald av @jrick och fick 15 deltagare med 3,13 FWP.
  7. 2009 Chateau Musar vald av @Åskar och fick 15 deltagare med 3,13 FWP.
  8. 2014 Man O'War Valhalla Chardonnay vald av @Ekdahl och fick 14 deltagare med 3,07 FWP.
  9. Leonor Palo Cortado 12 Years vald av @LarsW och fick 15 deltagare med 3,06 FWP.
  10. 2014 Clonakilla Hilltops Shiraz vald av @gece och fick 19 deltagare med 3,05 FWP.
Jumboplatsen för tillfället:
  1. 2014 Wannborga Regent vald av @Gurto och fick 8 deltagare med 1,14 FWP.
 
Låt mig med glädje presentera finewines.se aktuella top 10 i dela en pava:
  1. 1999 Château Suduiraut vald av @Trydebull och fick 16 deltagare, med 3,62 FWP.
  2. 2012 Luddite Shiraz vald @petterkalle och fick 18 deltagare, med 3,61 FWP.
  3. 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino vald av @Rexel och fick 18 deltagare, med 3,33 FWP.
  4. 2008 Mas d'en Gil Como Vella vald av @Sörplarn och fick 14 deltagare, med 3,21 FWP.
  5. 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains vald av @Per Stade och fick 16 deltagare med 3,19 FWP.
  6. 2014 Castell d'Encus Acusp vald av @jrick och fick 15 deltagare med 3,13 FWP.
  7. 2009 Chateau Musar vald av @Åskar och fick 15 deltagare med 3,13 FWP.
  8. 2014 Man O'War Valhalla Chardonnay vald av @Ekdahl och fick 14 deltagare med 3,07 FWP.
  9. Leonor Palo Cortado 12 Years vald av @LarsW och fick 15 deltagare med 3,06 FWP.
  10. 2014 Clonakilla Hilltops Shiraz vald av @gece och fick 19 deltagare med 3,05 FWP.
Jumboplatsen för tillfället:
  1. 2014 Wannborga Regent vald av @Gurto och fick 8 deltagare med 1,14 FWP.
Trevlig samling viner!
 

Ekdahl

Medlem
Låt mig med glädje presentera finewines.se aktuella top 10 i dela en pava:
  1. 1999 Château Suduiraut vald av @Trydebull och fick 16 deltagare, med 3,62 FWP.
  2. 2012 Luddite Shiraz vald @petterkalle och fick 18 deltagare, med 3,61 FWP.
  3. 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino vald av @Rexel och fick 18 deltagare, med 3,33 FWP.
  4. 2008 Mas d'en Gil Como Vella vald av @Sörplarn och fick 14 deltagare, med 3,21 FWP.
  5. 2012 Clotilde Davenne Chablis Premier Cru Montmains vald av @Per Stade och fick 16 deltagare med 3,19 FWP.
  6. 2014 Castell d'Encus Acusp vald av @jrick och fick 15 deltagare med 3,13 FWP.
  7. 2009 Chateau Musar vald av @Åskar och fick 15 deltagare med 3,13 FWP.
  8. 2014 Man O'War Valhalla Chardonnay vald av @Ekdahl och fick 14 deltagare med 3,07 FWP.
  9. Leonor Palo Cortado 12 Years vald av @LarsW och fick 15 deltagare med 3,06 FWP.
  10. 2014 Clonakilla Hilltops Shiraz vald av @gece och fick 19 deltagare med 3,05 FWP.
Jumboplatsen för tillfället:
  1. 2014 Wannborga Regent vald av @Gurto och fick 8 deltagare med 1,14 FWP.
Tack för sammanställningen. 6 röda, 2 vita, 1 sött och 1 torr Sherry... men INGEN Champagne!? Hur blev det så?
Btw, längesedan med en skumpa som månadens vin tror jag, dags snart?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jo, lite så är det väl - jag valde tex själv inte Champagne. Men trots allt finns det en del rätt bra skumpor runt 300 kr. Finns det förresten en budgetram?

Nej inte uttalat, så det är klart att här finns det potential att plocka en säker förstaplats, genom att exempelvis välja, säg en krug, så tror jag ganska säkert att man skulle få en bra FWP.

Det som är utmaningen enligt mig, är att få med så många som möjligt på aktiviteten, och så blir det ju inte med en krug!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för sammanställningen. 6 röda, 2 vita, 1 sött och 1 torr Sherry... men INGEN Champagne!? Hur blev det så?
Btw, längesedan med en skumpa som månadens vin tror jag, dags snart?
Vi har haft skumpa flertalet gånger men samtliga har knuffats ut från listan trots rimligt pris. Tror att en champagne minst behöver landa runt femhunkan för att ha en ärlig chans.
 

Ekdahl

Medlem
Vi har haft skumpa flertalet gånger men samtliga har knuffats ut från listan trots rimligt pris. Tror att en champagne minst behöver landa runt femhunkan för att ha en ärlig chans.
Ja, så är det väl.
Och Champagne direkt från hyllan är ofta för ung, även NV. Själv försöker jag ha ett minimum på 2 år hemmalagring för alla skumpor jag dricker hemma.
 

LarsW

Medlem
Tror att en champagne minst behöver landa runt femhunkan för att ha en ärlig chans.
Champagne direkt från hyllan är ofta för ung, även NV. Själv försöker jag ha ett minimum på 2 år hemmalagring för alla skumpor jag dricker hemma.
Dessa två argument var anledningen att jag inte valde en skumpa som månadens pava.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Statistik 2018.PNG
 

Mats

Gone todash....
Ja, så är det väl.
Och Champagne direkt från hyllan är ofta för ung, även NV. Själv försöker jag ha ett minimum på 2 år hemmalagring för alla skumpor jag dricker hemma.
Samma med bra bdx, finns sällan någon billig i bra mognadsfas på SB.

I samma anda intressant med åldern i listan:
-99
-12
-10
-08
-12
-14
-09
-14
-NV
-14

Och alla ungdomarna -14 druckna -17 dvs 3 år och de andra äldre
 
Toppen